11.11. 2011 - 11.11. 2011
Módní přehlídka na vyhlášení Národní ceny za studentský design 2011
Soutěže
Modely, které se vám představily na módní přehlídce během slavnostního předávání Národní ceny za studentský design 2011.
1. Baletní kostým Hrací skřínka, Renáta Nováková, Anna Štěpánková, UTB Zlín
Kolekce Hrací skříňka je ojedinělá spoluprací oděvního a průmyslového designu, při které vznikly produkty navzájem se doplňující a tvořící ucelenou hravou kolekci. Ta, více než na nositelnosti, je založena na hře s myšlenkou - co je vlastně balet, a jak jej vnímá mladá generace tanečníků. Materiály typické pro klasický balet v kombinaci s latexovými materiály neonových barev či šperky z plexiskla si pohrávají s myšlenkou vážného, někdy zkostnatělého klasického baletu.
2. Pánská street móda Slovakia inspirovaná Slovenskem a Jánošíkem, Miroslava Horká, UTB Zlín
Tématem práce je kolekce inspirovaná Slovenskem...Jánošíkem...muži. Zaměřuji se na pánskou módu a snažím se přenést prvky slovenského kroje do módy, tak, aby byla pro muže pohodlnou, originální a nositelnou. Kolekce je doplněná o pánskou obuv a doplňky, které jsou zhotovené přímo k daným modelům. Práce je rozdělena do dvou částí, teoretické a praktické. Teoretická část se zabývá historií Slovenska, krojem, historií pánské módy a muži. Praktická část se detailně zabývá konkrétním řešením oděvu.
Klíčová slova: Kolekce je zaměřená na detail, tvar, střih, originalitu a nositelnost.
3. Dámská zimní kolekce pro zimní radovánky a sáňkování Zimní radovánky, Iva Solilová, UUD Plzeň
Netradiční retro-sportovní dámská kolekce zdůrazňuje ženskost: Je hravá a jedinečná kombinováním a použitím několika různých materiálů. Stěžejním materiálem je textilie s pogumovanou povrchovou úpravou, díky níž tento materiál klouže po sněhu. Eliminuje tak nutnost mít s sebou při zimních radovánkách sáňky, lopaty apod.
4. Autorská pánská kolekce Gentle-man-dneška, Vladimír Staněk, VŠUP
Písková, pleťová, čokoládově hnědá a černá barevnost je doplněná studenou barevnicí v podobě již zmíněného zinku a nerezové oceli na opascích, detailech tašek a doplňcéch. Je narušena základní žlutou barvou, která má symbolizovat znovunabytí suverenity a individuality. Silueta se dotýká prvků let padesátých, šedesátých se špetkou elegance let třicátých.
Inspirací mi také jsou osobnosti 50. let jako Marlon Brando, James Dean nebo Paul Newman, ale i herec Steve McQueen a filmy jako například "Bullittův případ" nebo "Případ Thomase Crowna" z roku 1968.
5. Pánský kabát Nintendo, Monika Vaverová, VOŠ oděvního návrhářství a SPŠ oděvní Praha
Pánský kabát doplněný legínami a tílkem. Pánský model je koncipován do jednoduchých, čistých a jasných forem, které jsou podpořeny i základní černo-bílou barevností. Dominantními prvky jsou latexové výpustky, které ve spojení s geometrickými prvky zdůrazňují siluetu pánských ramen.
6. Oděvní kolekce Architekt, Kamila Petnuchová, FUD UJEP
Hlavným inšpiračným prvkom kolekcie „Architekta" je geometričnosť a asymetria architektonického smeru dekonštruktivizmu. Najväčší vplyv na riešenie celej kolekcie a jej celkového výrazu má práca Daniela Libeskinda, Zahy Hadid a Los Angelské štúdio Emergent. Kolekcia stavia na základe, ktorým je ľudské telo a prostredníctvom geometrických prvkov ho privádza do architektonickej podoby. Celková koncepcia práce je založená na procese tvorby architekta, a to od kresby ku konštrukcii až po hotový architektonický celok. Farebnosť odevov podporuje význam architektúry. Celá kolekcia pôsobí nadčasovým dojmom a posúva limity odevnej tvorby.
7. Kolekce dámských šatů Žena - krajina, Anna Hrušková, FUD UJEP
Kolekce tří dámských šatů s originálním potiskem látky. Zásadní je propojení technologie digitálního tisku s tradiční technikou vyšívání. Celkový dojem by mělo podpořit i precizní zpracování s velkým procentem ručního šití. Zvolený motiv krajiny vyjadřuje emotivní stránku oděvu. Téma vztahu ke krajině je srovnáváno se vztahem člověka k sobě samému a je interpretováno na příkladu ženské krásy a sebevědomí. Nekvalitní turistická fotografie se při zvětšení stává dekorem a navzdory kontrastu s precizním ručním zpracováním též osnovou pro tradiční techniku sámkování. Technologie digitálního tisku velice ovlivnila vizuální podobu současné módní tvorby. Je to výzva k realizaci vlastních idejí v oděvu.
8. Kolekce oděvů Japan inspirovaná japonskou kulturou, Monika Přikrylová, VOŠ a SUPŠ Brno
Kolekce oděvů inspirovaná japonskou kulturou. Téma jsem si zvolila na základě svého dlouhodobého zájmu o japonskou kulturu, v níž hledám inspiraci v propojení harmonie a souznění s přírodou. Ve své kolekci jsem chtěla zachytit sebereflexi svých pocitů, myšlenek a vnímání světa kolem sebe promítnutou v duchu ležérní elegantní módy s extravagantními prvky.
9. Oděv Dekády, Marcela Franclová , VOŠ oděvního návrhářství a SPŠ oděvní Praha
Model vychází z inspirace módou 80. let 20. století, a to zejména ostré linie a silulety s výraznými rameny. Modelu dominuje geometrické členění a barevný kontrast.
10. Oděvní kolekce Alexander Graham Bell, Barbora Hudziková, TUL
Vedec a vynálezca Alexander Graham Bell vynašiel v roku 1883 gramofón. Inšpirovaná týmto vynálezom som vytvorila túto kolekciu na jeho počesť. Moja práca je založená na myšlienkovej
mape, ktorá sa okrem analýzy gramofónu rovnako zameriava aj na jeho tvorcu. Snažila som sa teda udržať tvary, farby a riešenia úzko späté s gramofónom a Bellom. Napríklad oblé tvary, lesk a zlatá farba predstavujú prístroj. Kabát je paralela na jeho profesiu a na studené podnebie, v ktorom žil.
11. Oděv Hravost, Vladimir Tatiana, VOŠ oděvního návrhářství a SPŠ oděvní Praha
Model pojímá základní téma Hravost skrze práci s materiálem a především střihem. Balónový střih sukně se inspiruje tvarem basketbalového míče. Inovativní je výstřih na zádech zdobený límcem a klopami a především technologické řešení výplně sukně. Barevnost modelu vychází z aktuálních trendů sezóny Léto 2010. Flitrovina a satén, které jsou použity jak na samotných šatech, tak především na botách, byly zvoleny proto, aby podtrhly slavnostní vyznění celého modelu.
12. Oděv Hravost, Ilona Fojtíková, VOŠ oděvního návrhářství a SPŠ oděvní Praha
Inspirace vychází z aplikace zdrhovadel a využití zdrhovadel v oděvu. Džínové volánové šaty jsou dále inspirovány 70. léty 20. století, konkrétně punkem.U šifonových šatů jsem využila hravost zdrhovadel a pruhů v oděvu a jejich variabilnější využití.
13. Oděvní kolekce Muž a žena, otisky vztahů, Jaroslava Frajová, TUL
Výtvarné zpracování tématu muž a žena, otisky vztahů obsahuje návrhy a realizaci desénu žakárové tkaniny a oděvní kolekci pánských a dámských modelů. Modely jsou vytvořené z realizované tkaniny a doplněny kusy oděvů z jemnějších textilních materiálů. Podšívkový materiál je pokryt autorským sítotiskovým tiskem. Vývoj tkaniny inspiruje vývoj vztahu a umění mezi mužem, ženou a jejich vzájemným doplňováním. Oděvní kolekce vyzdvihuje přirozené proporce obou pohlaví.
14. Šatník pro konkrétní osobnost - Suzanne Lenglen, Lenka Marková, UUD Plzeň
Oděvní minikolekce Šatník pro konkrétní osobnost je navržen pro francouzskou tenistku Suzanne Lenglen. Tato tenistka slavila úspěchy ve 20. letech a módou této doby je kolekce inspirována. Jako výchozí prvek, jenž byl pro módu 20. let typický, je zvoleno plisé, které je v pozměněné formě použito u všech modelů kolekce. Tento prvek není pouze prvkem zdobným, ale i funkčním - při vykonávání pohybu je zde možnost zvětšení objemu. Tento prvek, který vznikl odšíváním hran z rubu a líce, vytváří na modelech rýžkování. Technologií odšívání mohou v hranách vznikat otvory na protažení pásků, jimiž je kolekce doplněna. Kožené pásky a náramky (inspirované tenisovými nátepníky) jsou řešeny na stejném principu jako oděvy - řemínek je protahován otvory v kůži. Modely kolekce jsou vyrobeny z přírodních materiálů - bavlny, vlny a kůže tak, aby korespondovaly s používanými materiály z období 20. let.
Barevnost vychází z šatníku tenistky, pro níž byly typické bílé šaty a oranžový šátek ve vlasech, béžová je zvolena jako propojení těchto barev.
15. Oděvní kolekce Levitas, Eva Harantová, TUL
Kolekce je tvořena třemi oděvy. Při její tvorbě je kladen důraz na samotný materiál. Pracovala jsem sochařským způsobem hmotou a masou materiálu. Cílem bylo „oživit" samotný oděv při lehkém pohybu. Inspirace freskou, ikonou, kultem Madony a dominantním materiálem. V mé práci byl na materiál kladen největší důraz. Ne jinak tomu bylo i u inspiračních maleb. V malbách byla pro mne stěžejním bodem drapérie. Drapérii vnímá každý z nás jako běžnou, nutnou a leckdy nezajímavou položkou našeho života. Proto jsem ji chtěla posunou někam za hranice konkrétnosti a vytvořit tím něco nevšedního. Chtěla jsem docílit toho, aby materiál při lehkém doteku nebo při lehkém větru „ožíval". V oděvech jsem použila kontrastní prošívání třínitným obnitkovacím strojem. Oděvy díky této kontrastní linii získávají na éteričnosti a ženskosti. Oděvy jsou „oboustranné" - z jedné strany je znatelná „kresba" a z druhé strany výrazný reliéf. Důraz byl kladen na ženskou siluetu a linii. Madona na freskách, ikonách, mozaikách... působí žensky, přirozeně krásně a vznešeně. Podle mého názoru přesně to je absolutní podstata ženského půvabu a ženské přirozenosti.
foto: Karolína Némethová