27.11. 2024
Na Innotransu 2024 bez šotoušů a markeťáků
Ergonomie
Většina designérů považuje za atraktivní dostat zakázku k navržení interiéru hromadné dopravy nebo nějakého jeho prvku. Proto jezdí na prestižní mezinárodní veletrh Innotrans do Berlína raději než do Milána. Ti, co tam nejedou, jsou odkázáni na informace z médií. Designérská média ale nepovažují zatím hromadnou dopravu za atraktivní, a ta ostatní prezentují zprávy povrchním marketinkovým stylem pod zorným úhlem tzv. šotoušů, což jsou lidé pocházející z řad milovníků modelových železnic a zajímající se jen o vnější vzhled vlaků, jejich technické parametry a za známku komfortu považují pouze estetické atrakce, wifi nebo ledabyle fungující, a proto často škodící klimatizaci. Podívejme se proto na letošní Innotrans pohledem odborníků zabývajících se nepovrchními potřebami cestujících.
Celkově lze shrnout, že k žádným skutečně přínosným inovacím interiérů nedochází, takže markeťákům nezbývá než nadále chválit wifi připojení a klimatizaci instalovanou pro jistotu bez teploměrů dostupných cestujícím, aby si nikdo nemohl stěžovat na nastavení nerespektující mezinárodní zdravotní vyhlášku. Ani komfort hygienických zařízení se neposunuje do technologicky možných, ekonomicky nenáročných a hygienicky doporučených parametrů, jakoby právě jeho přednosti nemohl marketing využít k atraktivní reklamě. Celkově platí obecná charakteristika výroby – povrchní kvality nadále vítězí nad uživatelsky přínosnými, a to i v případě, že skutečné kvality lze dosáhnout bez zvýšení ekonomické náročnosti.
Z celkového shrnutí bohužel vyplývá, že pozornost potřebám seniorů a zdravotně postižených (s výjimkou vozíčkářů) je trestuhodně nízká, což vyplývá nejen z pozorování (speciální řešení míst pro handicapované veletrh v podstatě nenabízí), ale i z rozhovorů s výrobci. Ti své překvapení nad nečekanými dotazy následně trapně skrývají řadou průhledných výmluv. Detailní problémy najdete na ilustracích s popisky.
Bohuslava Nekolná
Popisky obrázků:
01 Ukázka ergonomie správného řešení bočních opěrek hlavy. Musejí mít dostatečný vertikální rozměr, aby vyhověly i nižším postavám, včetně dětí.
02 Namísto respektování ergonomie je bohužel tvarování bočních opěrek nezávislou disciplínou k dosažení tvarové nápaditosti a osobní originality tvůrce.
03 Nejhorší verzí jsou opěrky hlavy bez bočnic. Takové přísluší jen řidičům a pilotům, kteří nesmějí usnout.
04 Ergonomie WC se pozná podle speciálně tvarovaného sedátka s pružinou držící jej ve svislé poloze a hygienickými ovladači řešenými s čidlem nebo pomocí nožních kontaktů.
05 Dlouhodobě dochází k nepochopení výšky stolků, která musí být přizpůsobena především práci na notebooku. Odložení kelímků nebo tácků s jídlem, protože není ergonomicky tak vymezené, se tomuto podřizuje. Jak znáte i z našich vlaků, pro psaní na notebooku jsou stolky nepříjemně vysoko.
06 Náročným prostorem pro kognitivní ergonomii je palubní přístrojová deska strojvedoucího. Dosahy paží, výhled ven i sedadla jsou dnes už dobře řešena, ale ovladače a sdělovače jen některé (viz tvarování ovladačů vpravo). Nevhodné řešení mají informační symboly kolem displejů. Vidíme také, co dělá s čitelností displejů absence ochrany proti slunečnímu svitu.
07 Možnost plynulé regulace tmavosti okenního skla je užitečným řešením, které bylo k dispozici technologicky již dávno, ale teprve nyní jej výrobci pustili jako inovaci.
08 Vložení displeje do okenního skla je směšným laickým omylem. Jeho pozorování z bočního úhlu vede k bolestivosti krčních vaziv, bolesti hlavy z nemožnosti zaostřit oběma očima do stejné vzdálenosti a ke zvýšení audiovizuálního smogu v interiéru vozu.
09 Ukázka běžného displeje v dopravě, kde techničtí návrháři nevědí nic
o čitelnosti mínusek a vlivu rozpalů znaků.
10 Většina výrobců pochopila, že k uživatelsky přátelskému vnějšímu designu hromadné dopravy patří vizuální odlišení dveří. V Praze máme vinou amatérsky Czechesignem vedené soutěže smůlu.
11 S fantazií si mohou designéři pohrávat jen u lokomotiv, ale i tam nakonec nad nimi dominuje bezpečnostní odlišení žlutého zábradlí.