10.04. 2019
Na skok do Paříže: Maison&objet 2019
Novinky
Ludvika Kanická
Pryč jsou ta léta, kdy nadšenec z oblasti nábytkové publicistiky navštěvoval jednu akci za druhou. A že jich zejména začátkem roku rozhodně nebylo málo! Jenže času i sil ubývá a je nutné přikročit k určité redukci. Po zralé úvaze zvítězí kolínský imm, a to díky jeho organizaci a rozumné vzdálenosti. Po dvouměsíčním odpočinku se pak tělo znova zmobilizuje, tentokrát k návštěvě Milána. Letos mne ale napadlo, podívat se, kam se posunula třetí z významných evropských výstav – Maison&objet. Nebyla jsem tu totiž 5 let.
Výstava prodělala jistý vývoj ve své filosofii. Před léty převzala zkrachovalý Salon du Meuble a jeho torzo dlouhá léta prezentovala jako samostatnou část zaměřenou na design pod názvem „NOW Design à vivre!“ v hale 8. Vystavovaly zde tzv. „designové firmy“ zaměřené převážně na nábytek. Mezi ně se časem infiltrovaly jiné, konkurenční, které už prezentovaly komplexně zařízené interiéry. Francouzi si totiž od nepaměti libují v dekoraci, ať už je použita jako podpůrný nástroj v klasickém nebo i moderním kontextu. Takže obsah bývalého „designového pavilonu“ tak nějak splynul se svým okolím a stal se přirozenou součástí megalomanské výstavy v halách 1–7. Kvůli zachování kontinuity alespoň název této dílčí akce „Today“ naznačoval, že jde o moderní interiér, i když ani zde to neplatilo stoprocentně. Takže bylo celkem jedno, jestli jde o „prezentaci skleněného nádobí na pozadí fragmentu moderního interiéru, nebo o moderní interiér akcentovaný skleněným nádobím“.
Z obou úhlů pohledu bylo možné nazírat například na slavnou francouzskou firmu Ligne Roset, která se zde s velkou elegancí předvádí vedle své sestry Cinna. Na rozdíl od významných německých firem, které zde vystupují mnohem skromněji než v Kolíně, a přesto zde člověk cítí jakési napětí, když sáhne po fotoaparátu, je atmosféra u Francouzů zásadně uvolněná. I když se to tady nehemží inovacemi, je letošním velkým tématem barevnost a struktura potahových látek. Navzdory všem „trendovým“ odstínům skořicové, modrošedé či béžové září francouzská oáza jasnými optimistickými barvami, jako vždy ve spolupráci s firmou Kvadrat.
Typická opulentnost
Pro Maison&objet je typická opulentnost. Dokonalé aranžmá všeho druhu nábytku a doplňků souvisejících s bydlením nebere konce. V komplexně řešených interiérech se vedle nábytku a bytových textilií uplatní veškeré možné i nemožné bytové doplňky. Jsou to potahové látky, záclony a závěsy, ložní i koupelnové prádlo, ubrusy, ručníky, tapety, nádobí, sklo, keramika, příbory, umělé i živé květiny a stromy, jejich obaly, vonné esence, svíčky atd. Nezapomíná se ani na umělecké objekty, fontánky, krby a další komodity nutné pro dekoraci bytových interiérů všech věkových skupin zákazníků včetně jejich domácích mazlíků.
Výrobci nábytkových potahových látek, bytových textilií a doplňků se opírají o obrovskou tradici – lyonské hedvábí, tamější manufaktury dodávající materiál pro královské nábytkové dílny, nebo tapisérie z Beauvais, jež se používaly k dokončení sedáků a opěradel královského čalouněného nábytku. Na city zákazníků útočí nové barevné trendy a dezény. Na výstavní prezentaci navazuje samostatná akce výrobců potahových látek v buticích Latinské čtvrti s dominantou maxižidle a maxipohovky vyrobené podle návrhu známé designérky Andrée Putmann. Obě atrakce budou vydraženy s využitím peněz pro sociální potřeby.
Inovaci a kreativitu v kontextu s technologickým, sociálním a stylistickým vývojem společnosti podtrhuje dokonalost provedení a v mnoha případech i řemeslného zpracování. Maximálně se zde zohledňuje francouzská záliba ve vlastní historické nábytkové tvorbě fungující jako nekonečný zdroj inspirace. Řemeslníci ukazují přímo v terénu, jak probíhá zlacení dřevěných částí koster, nebo klasické čalounění, malíři porcelánu předvádějí svoje umění pevnou rukou bez jediného zakolísání.
Opulentní expozice všech barev i stylů doslova přetékají přes stanovenou plochu, jako by chtěly návštěvníka pozřít do svých útrob, ze kterých je těžké se vymanit. Kdo přestane sledovat čas, ten je ztracen v luxusu, bohatství a kýči.
A to nesmíme zapomenout, že se celý tento cirkus opakuje 2x do roka v Paříži a už několikrát opustil i hranice Francie. Made in France je značka, která se dobře prodává. Není divu, že zásadní podíl místních vystavovatelů patří tuzemským firmám, na paty jim šlapou sousední země, převážně Itálie, ale letos výrazně vyčnívalo i Portugalsko. Česko na poli nábytku pochopitelně předvedlo svoje ohýbané produkty firmy TON, na rozdíl od Kolína nad Rýnem zde chyběla jejich nejbližší konkurence – Thonet a GTV. Zcela dle očekávání zaujala naše republika v konkurenci sklářské tvorby, a to nejen prostřednictvím firmy Brokis. Hromadná podporovaná expozice Czechselection tu nebyla, informaci zajišťoval miniaturní stánek bez obsluhy.
Vzhledem k obrovské šíři exponátů všech nejrůznějších stylů je na této akci téměř nemožné vysledovat nějaké trendy. V oblasti moderního nábytku je stále čitelné retro, které zde ale získalo oblibu dříve než v ostatních zemích. Vyplývá to ze vztahu Francouzů k vlastní bohaté nábytkové historii. Velkým tématem je dřevo ve všech podobách včetně bambusu, experimentuje se s tzv. “vídeňským výpletem“ a ohýbanými prvky. Často se vyskytuje nafukovací nábytek. Stále silný je zájem o exotický nábytek a bytové doplňky, což vychází z koloniální historie a multikulturní současnosti země. Rodilí Francouzi si prostřednictvím objektů „Etno“ rádi zavzpomínají na chvíle dovolených strávených v dalekých zemích.
Vztah k přírodním materiálům a k jistotám doby, kdy jsme všemu rozuměli a nemuseli se bát, co nám zítra zase přinesou informační technologie, je vyvážen rostoucím povědomím o trvale udržitelném vývoji. Sále častěji potkáváme na výstavě různé ekologické počiny, které vyjadřují obavy obyvatel planety o její budoucnost.
Virtuální svět, ve kterém žijeme v zaměstnání, v nás bezděky pěstuje potřebu obklopit se ve svém domově reálnými předměty, kterých se velmi úzce dotkla lidská ruka. A takových byly na této výstavě tisíce. Budeme věřit tomu, že materiální podstata našeho životního prostředí zůstane i nadále zachována. To je poselství výstavy Maison&objet 2019.