30.08. 2014
Naše Chatty v Berlíně
rozhovory
Rozhovor s Radkou Sirkovou a Annou Tuškovou
Jak se přihodí, že dvě mladé české návrhářky se zúčastní renomované přehlídky módy Mercedes Benz Fashion Week v Berlíně?
O tom, že pojedeme prezentovat naši kolekci někam do zahraničí, jsme už uvažovaly relativně dlouho. Objektem našeho zájmu nebyl jenom Berlín, ale například i Amsterdam nebo Stockholm. Ve většině případů jsme narazily buď na absolutní nezájem ze strany organizátorů, nebo na nedostatek financí. S berlínským Fashion Weekem jsme se snažily spojit několikrát - vždy marně. Až letos, kdy jsme si daly záležet na pořádné prezentaci, se nám ozvali, že nás rádi přivítají. Pak už šlo jen o domluvení podmínek a dojednání financí.
Může se zúčastnit každý, kdo se přihlásí a, přirozeně, si zaplatí? Nebo se koná nějaké výběrové řízení?
Každý, kdo by chtěl jet na podobnou akci, evidentně musí splnit určitá kritéria. My jsme na berlínský Fashion Week posílaly poměrně rozsáhlou prezentaci. Obratem jsme dostaly vyjádření, že v našich kolekcích sledují jistý progres, a že se tedy můžeme zúčastnit. Kromě toho je samozřejmě nezanedbatelný účastnický poplatek, ve kterém, na rozdíl od fashion weeků u nás, nejsou zahrnuty modelky, a tak po jeho uhrazení není investice zcela finální.
Má tento Fashion Week nějakou souvislost s módním veletrhem PREMIUM?
Ano. V rámci Fashion Weeku v Berlíně současně probíhá několik veletrhů. Patří mezi ně Premium, Bred&Butter, Seek a další podobné. Vše se děje v jednom týdnu a Fashion Week tyto akce zastřešuje.
Přehlídka s názvem Protected Landscape, respektive modely, byly velice nápadité. Prosím, rozepište poněkud detailněji: jaké modelky předváděly, zda místní či z Czechoslovak Models, kdo vybíral hudbu, kdo se podílel na choreografii? Šperky byly od české značky ANTIPEARLE, to vím. Makeup a vlasy byly, předpokládám, dílem místních odborníků.
Celá prezentace kolekce byla v podstatě naší prací. Očekává se, že návrhář už při přípravě kolekce má jasno na jakou atmosféru chce diváky naladit, a s tím souvisí příprava makeupu, vlasů, hudby i choreografie. My jsme musely všechny naše požadavky, týkající se těchto záležitostí, odeslat organizátorům už více než týden před přehlídkou tak, aby se místní tým mohl na naši show dopředu připravit. Kromě toho jsme s organizátory probírali například i to, jak bude postavené molo. To je obrovský rozdíl oproti možnostem tady v Čechách.V Berlíně jsme měly k dispozici několik variant, jak celý prostor postavit, kam umístit diváky a jaký způsob prezentace zvolit.
Pokud jde o hudební výběr - už několik let spolupracujeme s Petrem Kalábem, který nám dělá originální mixy přímo ke kolekcím. Choreografii jsme tentokrát zvolily velmi nenáročnou, tak, aby vynikla čistota kolekce. Modely nám předváděly modelky z agentury Czechoslovak models, která nám vyšla vstříc a na akci s námi participovala.
Zaujaly mě zejména modely s využitím potištěných materiálů. Jedná se o vaše autorské tisky? A jaká technika byla použita?
Ano, jedná se o naše autorské tisky. Vlastní vzory do našich kolekcí už zařazujeme pravidelně a jedná se o velkoformátový digitální tisk na přírodní metráž.
A vůbec, jaké materiály jste na kolekci použily?
První kabát byl ze sportovního lakovaného doubefacu - šlo v podstatě o jediný technický umělý materiál z celé kolekce. Jinak preferujeme vždy přírodní materiály - hedvábí, viskózu, bavlnu, denim.
Jaké byla v Berlíně atmosféra, jaké z toho máte pocity? Byly nějaké mediální ohlasy, případně obchodní nabídky?
Pro nás to byla jedinečná zkušenost. Fascinovala nás profesionální práce všech z týmu berlínského Fashion Weeku. Vše bylo skvěle načasované, všichni pracovali bezproblémově, bez stresu a dokonce i s úsměvem na tváři. Perfektní byl i servis pro diváky a novináře. Díky tomu zaznamenáváme poměrně velký mediální ohlas, hlavně tedy ze zahraničí.
Vím, že módní trh u nás, ale i ve Slovenské republice je malý a z objektivních důvodů limitovaný. Máte pocit, že jinde v Evropě, případně ve světě, se lze prosadit?
Jsme toho názoru, že na tuzemské módní scéně vzniká několik projektů, které mají opravdu velký potenciál a teoreticky by se mohly prosadit i v zahraničí. Problém je v tom, že v případě módy nejde pouze jen o to být originální nebo kreativní, jde současně o byznys, a tak by tvůrci se svými projekty měli nakládat. Je třeba si uvědomit, že konkurence v globálním měřítku je opravdu veliká a návrháři by se tím pádem měli snažit, aby jejich značka byla skutečně profesionální i na bázi PR, marketingu, obchodu apod.
Zúčastníte se na zářijovém Mercedes Benz Prague Fashion Weekendu stejnou kolekcí? Kdy se bude konat a kde?
Ano, na podzim v Praze budeme prezentovat stejnou kolekci jako v Berlíně, s tím rozdílem, že ji občerstvíme o několik nových modelů. Naše přehlídka se uskuteční 6. září od 17.30 hodin v prostorách Právnické fakulty.
Na závěr, jaké jsou vaše plány do budoucna?
V tuto chvíli už se připravujeme na lednový veletrh Premium právě v Berlíně. Je to v podstatě nutnost, protože obchodníci z pravidla neuzavírají kontrakty se značkami, které vidí poprvé. A současně připravujeme na říjen velkou akci, na níž chceme prezentovat pouze naši denimovou linii.
Kdo je Chatty
Radka Sirková a Anna Tušková se potkaly už na střední škole, ale v té době je určitě nenapadlo, že budou v budoucnu spolupracovat. Společně ještě vystudovaly Vyšší odbornou školu oděvního návrhářství v Praze a pak se jejich cesty rozešly. Anička se věnovala zakázkové tvorbě a Radka začala studovat Vysokou školu výtvarných umení v Bratislavě. Pak se přesunula na pražskou Vysokou školu uměleckoprůmyslovou do ateliéru Designu oděvu a obuvi, který tehdy vedla doc. ak. mal. Helena Krbcová. K opětovnému setkání došlo v roce 2005, kdy společně založily Chatty, jako takový studentský pokus, vlastně jako výpomoc jejich známé. Protože po první malé kolekci a přehlídce sklidily jejich oděvy úspěch a zájem, rozhodly se v projektu Chatty pokračovat i nadále.
Eliška Nová
Více informací na www.chatty.cz