Design Cabinet CZ

10.07. 2014

Německý design. Minulost - současnost

Historie a osobnosti

Ohlédnutí za výstavou

Jeden z prvních firemních stylů na světě vznikl v Německu: Architekt Peter Behrens ho navrhl pro AEG (Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft) v Berlíně. Bauhaus a Vysoká škola designu v Ulmu nebo osobnosti jako Dieter Rams, Hartmut Esslinger/frogdesign a Konstantin Grcic jsou světově proslulí jako synonyma německého designu.


Značka „Made in Germany" se v důsledku vysoké kvality výroby a designu postupně stala pozitivním a pro koupi rozhodujícím signálem, ačkoli původně měla sloužit jako opatření britského protekcionismu pozdního 19. století k zavržení domněle méněcenných německých průmyslových výrobků. Za účelem zlepšení německého průmyslového designu vznikl již v roce 1907 v Mnichově Deutscher Werkbund jako sdružení architektů, umělců, výrobců, pedagogů a odborníků. S ním bylo spojeno založení Die Neue Sammlung, která je nejstarším a největším muzeem designu na světě - muzeem, které má mezinárodní sbírky a současně se soustřeďuje na německý design.


Z nepřístupných depozitů Die Neue Sammlung jsme připravili koncentrovaný výběr klasických - a neočekávaných - objektů k vývoji německého designu: Od industrializace, počátku moderny a Bauhaus přes obnovu po druhé světové válce v západním Německu a v NDR až k postmoderním proměnám v důsledku digitalizace a globalizace.
Aspekty mladého německého designu přibližila - jako výstava ve výstavě - instalace „Rejected/Accepted", kterou připravil ateliér SteffenaKehrleho (Mnichov). Soustředila se na návrhy, filmy, hudební díla a texty celkem jedenácti návrhářek a návrhářů z nejrůznějších kreativních oblastí v Německu, mezi protipóly odmítnutí a realizace.


Na jedné straně odmítnutá, nikdy nerealizovaná díla. Vzhledem k jejich kvalitě se přesto vyplatí se jimi zabývat, stejně jako - často ekonomickými - důvody jejich odmítnutí. Na druhé straně realizované práce stejných protagonistů: Floriana Böhma (fotografie), Mirka Borsche (grafický design), Ayzit Bostan (móda), Nitzana Cohena (průmyslový design), Saskie Diez (šperk), Stefana Dieze (průmyslový edesign), Markuse Frenzla (krititka designu), Niklase Goslara (dokumentární film), JonaseImbery (hudba), Steffen Kehrle (průmyslový design) und Sabine Magnet (texty). „Rejected/Accepted" proto není prezentací neúspěchu, ale oceněním tvořivé práce.


Výstava „Německý design. Minulost - přítomnost" se obracela nejen na širokou veřejnost, ale také na studenty designu a zprostředkování designu a na odborníky v oblasti designu - výstava, která v neposlední řadě vybízela k odvaze, ať už podnikatele, nebo návrháře, aby se zabývali širokým polem designu a vytvářeli příspěvky, které povedou k pozitivním proměnám v globalizovaném světě.


Výstava „Německý design. Minulost - Současnost" byla společným projektem Českého centra Praha, Českého centra Mnichov a Die Neue Sammlung - Mezinárodního muzea designu v Mnichově. Na expozici spolupracovali ateliér Steffena Kehrleho, Prokš Přikryl Architekti, Mojmír Pukl a Czechdesign.cz. Projekt podpořili bayern design, Česko - německý fond budoucnosti a Goethe-Institut Praha.


Corinna Rösner

Více informací na www.die-neue-sammlung.de

 

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu