21.01. 2017
Nikola Klímová_Rozhovor v rámci Národní ceny za studentský design 2016
rozhovory
Nikola Klímová z Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze získala ocenění Excelentní studentský design za projekt Typograf nakladatelem s podtitulem Ediční záměr vlastního nakladatelství.
Nikolo, navrhla jsi kapesní řadu edice Take Take Take o jedné povídce či novele. Jaké autory v ní najdeme?
Edice byla vytvořená pro začínající nakladatelství, proto jsou v ní zatím převážně autoři, na jejichž díla se již nevztahují autorská práva. Šlo mi primárně o soulad krátkého literárního útvaru s typografickým zpracováním, volbou formátu a knižní vazbou. V současnosti jsme oficiálně vydali první tři svazky, konkrétně se jedná o povídku Prázdná židle od Richarda Weinera, Obraz Pekla od Rjúnosuke Akutagawa a třetí je Gogolův Plášť. Ediční řada se bude postupně rozrůstat a není vyloučeno, že se v ní časem objeví i nějaký ze současných autorů.
Klasická kniha má své kouzlo, specifickou vůni. Ale co si myslíš o elektronických čtečkách knih?
Nemám je ráda. Při čtení knih je pro mě velmi důležitý papír, typografická úprava a kvalitní sazba. To vše e-knihám chybí. Čtečku bych si pořídila pouze v případě, kdy bych musela na dlouhou dobu odcestovat třeba do zahraničí a nemohla si s sebou vzít z kapacitních důvodů dostatečné množství skutečných knih. To je ale můj problém a věřím, že svůj smysl mají.
Jakou knihu máš právě rozečtenou?
Černé světlo od Václava Řezáče.
Ve Tvém portfoliu najdeme mnoho grafického a typografického zpracování knih. Co Tě baví na této práci?
Baví mě to, že na konci této práce je skutečný objekt. Ze všech 2D písmenek a obrázků vzejde na konci práce trojrozměrný svazek, plný listů papíru, kde na každé stránce byla příležitost se graficky vyjádřit. Je to jen na typografovi, zda se text bude čtenářovi dobře číst a jestli bude schopen se knihou snadno orientovat. To vše je pro mě neustále velkou výzvou. Nejvíc mě samozřejmě baví přemýšlet nad vhodnou kombinací písma, materiálu, formátu, vazby a barevnosti tak, aby společně co nejlépe podporovali samotný obsah. Když se takový soulad podaří a v tiskárně se nic nepokazí – mohou vzniknout opravdu krásné knihy. To se neustále učím a usiluji o to, jak nejlépe dovedu.
Na čem aktuálně pracuješ?
Mám rozdělaných několik projektů zároveň, vyloženě v tuhle chvíli jsou to obálky připravovaných knih pro nakladatelství Odeon a Paseka, pracuji teď také na vizuálním stylu pro nové knihkupectví Book Therapy a dokonce mám rozdělaný i jeden web. Zkrátka není to jen knižní design. Vedle toho mám také dost práce s vlastním nakladatelstvím Take Take Take, kde se tak nějak učím vše za pochodu a trávím spoustu času nejen grafickými pracemi. Ale baví mě to úplně všechno.
Prezentace projektu na: http://typographer-publisher.tumblr.com/
Děkuji za rozhovor.
Kateřina Kostková
http://www.studentskydesign.cz/cs/2016/winner#1025