Design Cabinet CZ

07.02. 2025

Nová tramvaj pro Prahu pro Prahu bez potřebných inovací

Ergonomie

V minulém roce probíhal v zákulisí objednávky nových tramvají pro Prahu veřejnosti značně skrytý boj o zlepšení kvalit uživatelské přátelskosti jejich interiérů pro nejstarší generaci cestujících. Skrytý i proto, že běžná ani pop-designová média se o seniory nemají chuť zajímat. Boj byl v podstatě zbytečný, zlepšení se dala realizovat nekonfliktně, neboť většinou nepředstavovala velkou finanční zátěž. Projevila se v něm škodlivá česká uzavřenost, kdy egoismus říká „co jsem nevymyslel já, to dělat nebudu“.

Původně mělo jít o komplexní vylepšení interiérů dopravních prostředků i přístupů k nim, kdy odborná analýza ergonomů ukázala na řadu neřešených nedostatků. Ergonomové se spojili s organizacemi tělesně postižených, které hájí potřeby nejen zdravotně hendikepovaných, ale návazně logicky všech seniorů, kteří přirozeně trpí mnoha oslabeními, jež ještě nepřekračují hranici invalidity. Z taktických důvodů bylo dohodnuto, že budou nejprve kladeny požadavky na interiéry tramvají a metra, aby „toho na dopravní podnik nebylo najednou moc“. 

Odborná analýza s požadavky byla předložena dopravci a k nahlédnutí i výrobci. Reakce byla komická. Dopravce tvrdil, že odebírá takové produkty, jaké navrhne výrobce. Škoda Transportation se zase vymluvila, že ona vyrábí jen to, co žádá dopravce. Inu, kdo chce, hledá způsoby, kde nechce, hledá důvody. Samozřejmě přitom vždy zbývá ještě následně malý prostor pro dobrou vůli. Ten ale nebyl využit. Nyní, když média představila prototyp nové tramvaje v Praze, hleděli jsme se zvědavostí do interiéru, zda přeci jen něco nebylo pro seniory vylepšeno. Šlo o jasné vymezení vyhrazených sedadel, která lhostejní cestující bezohledně obsazují jako ta nevyhrazená a jejich mírnou tvarovou úpravu pro podporu sezení a vstávání. 

Média se předháněla v množství „šoutoušovkých“ fotek exteriéru tramvaje a nedokázala si přitom ani všimnout, že chybí podstatné vylepšení umístění dekorativních červených pásů do míst vstupních dveří, které před tím Škoda prezentovala na výkresech projektů. Jde o jeden ze základních a přitom ignorovaných nedostatků nového designu pražské dopravy. Při rozhovoru nám designéři Škody Transportation před časem řekli, že se na ten dezorientující prvek nemohli dívat, takže považovali za svou povinnost jej upravit. Všimli si toho ale do sebe zahledění pražští umělci – autoři designu PID a zařídili, aby Škoda vrátila polohu pruhů do původní chybné polohy.

Pro seniory tedy k inovacím interiéru nedošlo. V diskusích bylo zajímavé, že si odbornou analýzu, podle které měly proběhnout úpravy, nikdo nedovolí kritizovat, aby nevypadal hloupě. Ohleduplnost k hendikepovaným lidem pak nejlépe zhodnotili nezávislí komentátoři: „Prosím vás, myslíte si, že dopravní podnik senioři zajímají!? Ten splní jen povinnou technickou normu o přístupnosti vozíčkářů a tím to pro něj hasne!“. Nakonec společenskou neatraktivnost problémů starší generace potvrzují nejen média, ale i mluvčí dopravců, kteří se raději dalekosáhle rozepisují o laických diskusích o čitelnosti displejů na čele tramvají nebo o „zírání“ spolucestujících na mladé sličné pasažérky.

Hana Chválová 

 

 

Popisek k obrázku:

Modré vyznačení podlahy nestačí, kromě toho mělo být jako například na Slovensku výraznější žlutou barvou. Modrá se rychle zašlape a bude málo účinná. Základ pomoci postiženým však spočívá v barevném odlišení celého vyhrazeného sedadla, které je doplněno bílým nápisem na opěráku a celkovou úpravou ergonomického tvarování. Když je dopravce poctivý, doplňuje opaření pravidelným hlášením: UVOLNĚTE MÍSTA ZDRAVOTNĚ POSTIŽENÝM, jak například v Brně.

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu