Design Cabinet CZ

09.07. 2024

Občasník Design 4.0 – Mezičas 9

Design v souvislostech

Doba se mění a lidé zapomínají. Stále stojí za to připomínat principy, s jakými jsme začali vydávat tento občasník. Tím, jak se Průmysl 4.0 stává aktuálnější, přestává se o něm módně psát, a proto se trochu pozapomene jeho charakteristika. Samotná výroba je jistě zajímavá pro návrháře designu, nám ale šlo celkově o průmět dominujícího způsobu produkce do života celé společnosti včetně vzdělávání. Je třeba jej vnímat, abychom lépe využívali jeho přednosti a účinně se bránili jeho negativům. Ve vzdělávání to představuje užití tzv. postdigitální pedagogiky, která využívá digitalizaci, kde je to výhodné a neškodlivé (viz problém digitální demence ad.) a klasické metody, kde je to přínosné (byť méně pohodlné a poněkud dražší). 

Pro klasické metody jsou východiskem někdejší kabinety pomůcek, které ale dnešní školy z více příčin nedokážou systematicky shromažďovat, a proto je výhodná jejich spolupráce s muzei. Muzea však této funkci trochu odvykla, jak vývojem předpisů, tak tím, že většina zatím nebuduje pro nové podmínky potřebné výukové kabinety a laboratoře. 

Pro školy jsou potřebné nejen pomůcky, ale i vhodně zpracované odborné informace, zejména ve formě naučných encyklopedií. Povinnost pedagogů učit studenty hledat, rozlišovat kvalitu a optimálně využívat množství informací v netříděné formě nabídnuté různými vyhledávači je permanentní, ale současně by měli pracovat na souborech hesel kvalitně vybraných a zpracovaných, aby jejich studenti měli příklad pro svá vlastní hledání a hodnocení.

Zvětšili jsme nadpisy, ale nejde o grafickou úpravu, jde jen o čitelnost. Aspoň taky více vynikne náš človíček obklopený přírodou a roboty. Na grafické neúpravě trváme z níže uvedených důvodů.

 

Bohuslava Nekolná

 

Jednotlivé články Design 4.0 – Mezičas 9 v příloze

Obsah

Rozhovor s Radimem Vondráčkem (5) 

Diskutujeme o práci s užitou tvorbou v muzeích umění I (9)

Diskutujeme o práci s užitou tvorbou v muzeích umění  II. (10)  

Sbírky užité tvorby českých muzeí umění (11)

Umělecký výzkum nesmí ignorovat  vědu (31)

 Základy znalosti o barvách pro muzejní edukátory (32)

Psychologie působení barev (36) 

Novější publikace o barvách v češtině (48)

Psychické působení barev (49)

Red Dot souvisí s marketingem, ne s kvalitou (60)

Pardubice mají dobře nakročeno (61)

Marketing obalů potravin na hraně trestné činnosti (64)

Nejvyšší čas zakázat umělecké komise (69)

Inspirativní myšlenky plodí jen výjimeční lidé (70)

Ergonomic thinking(71)

Ergonomic thinking, design thinking pro?(72)

Wikipedie je pro design důležitější než artlist (72)

Málokdo umí připravit diváka před vstupem na výstavu (74)

Archeologie designu pro archeology (75)

Konvenčnost až katastrofální (76)

Připojené obrázky

Připojené soubory

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu