Design Cabinet CZ

24.02. 2012

Obrazová reportáž z výstavy klauzurních prací Fakulty umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem

Novinky

Jak se již stalo zvykem, uzavřelo se každoroční kolečko výstav klauzurních prací studentů vysokých uměleckých škol opět v Ústí nad Labem, kde tento týden prezentovali svoji závěrečnou tvorbu zimního semestru studenti Fakulty umění a designu.

Zaměřili jsme pozornost především na ateliéry designu. Na fotografiích jsou tak stručně odprezentovány instalace studentů kateder designu a vizuální komunikace.

Ateliér Design interiéru zvolil tentokrát pro 1. až 4. ročník jednotné téma, a to téma produkt pro dítě. Posluchačům magisterského studia pak zadal jejich vedoucí prof. akad. arch. Jan Fišer úkol zpracovat předmět do konkrétního interiéru.

Studenti doc. akad. soch. Pavla Jarkovského z ateliéru Design keramiky vsadili na netradičně působící instalaci tvořenou z dřevěných krabic navršených do pyramidy. I zde převažovalo jedno hlavní téma, a tím bylo téma radost. Zpracovávaly ho všechny ročníky s výjimkou ročníku 1., jenž dostal za úkol navrhnout čajový set, a ročníku 4., kde bylo téma ponecháno na volbě studentů samotných.

První klauzurní práce pod novým vedoucím, kterým se stal MgA. Jan Čapek, zvládl úspěšně také ateliér Produktový design, v němž byly k vidění práce na témata: plastika do ústeckého parku (1. ročník), porcelán (2. a 3. ročník) a židle (4. ročník a 1. ročník magisterského studia).

Tak jako každý rok si i letos posluchači 1. ročníku ateliéru Grafický design 1 vyzkoušeli zpracovat dvě autorské známky - jednu vycházející ze studie přírodniny, druhou pak v sérii vyjadřující rozdílnou nominální hodnotu známek. Dalším opakujícím se úkolem bylo zadání grafické úpravy výroční zprávy, se kterou se již tradičně musel potýkat 4. ročník. Obměnu pak přinesla témata vybraná doc. akad. mal. Karlem Míškem pro 2. a 3. ročník a pro 1. ročník magisterského studia. První jmenovaný si velmi obstojně poradil s akcidenční abecedou, zatímco zbývající dva se zabývaly koncepcí řešení nového vizuálního stylu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem.

V ateliéru Grafický design 2 si první dva ročníky vyzkoušely nesnadný úkol propojit design grafický s designem produktovým, a to na tématu fúze grafického a obalového designu pro „čaj", tedy úkolu vycházejícího ze zadání soutěže Mladý obal 2012. 3. a 4. ročník se zamyslel nad velmi netradičním zadáním návrhu dvojice plakátů - jednoho inspirujícího se zvoleným bodem článku Joshe Berty (How do we solve a Problem like a Design School?) o tématu studia na designerské škole a druhého vycházejícího z vlastní zkušenosti a vlastní formulace „rady jak studovat, jak pracovat, jak být designerem". Jejich vedoucí doc. akad. mal. Michal Slejška sice nechal studentům 1. ročníku magisterského studia ve výběru témat volnou ruku, ale překvapivě z toho vzešly samé autorské knihy. Nutno však říci, že knihy velmi zdařilé.

Posledním sledovaným ateliérem byl ateliér Vizuální design akad. mal. Pavla Beneše. Jak je známo, pracuje tento ateliér velmi rád s tématem humoru. A nezklamal ani letos. Kromě 1. ročníku magisterského studia, jehož posluchači měli zadání volné, zabývali se ostatní studenti úkolem vytvořit image kampaně ke 100.výročí konkrétní události. Jak se dalo očekávat, nejednalo se vždy zrovna o jubilea tradiční. Tak se například můžete dozvědět, že 100. výročí letos oslavily Scovilleho stupnice pálivosti chilli papriček, nápojové kelímky či autor Addamsovy rodiny.

Klauzury slovem zaznamenla Lucie Kaslová
Foto: Lucie Kaslová, Eva Pikolonová

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu