16.08. 2022
Odešel designér porcelánu Jindřich Marek, autor biomorfních a aerodynamických tvarů
Historie a osobnosti
Významný český designér porcelánu a spolutvůrce tzv. bruselského stylu akademický sochař Jindřich Marek zemřel v pondělí 1. srpna 2022 v Teplicích ve věku 91 let.
Jeho životní dráha byla nejprve spojena s působením na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze (absolvoval 1954), kde studoval v ateliéru prof. Otty Eckerta a také pod vedením Stanislava Ulmana. Jeho významnými spolužáky v ročníku byli mimo jiné sklářští výtvarníci Vratislav Šotola a Jiří Harcuba nebo autorky keramiky, spolužačky z ateliéru keramiky Hana Benešová, Marta Taberyová a Blažena Martiníková.
Hned po absolutoriu se Jindřich Marek přesunul do centra českého porcelánu v Duchcově a Dubí u Teplic. Právě v duchcovské porcelánce se Markova autorská dráha rozvíjela. Jeho celoživotní působení v západních Čechách bylo spojeno také s tvorbou pro veřejný prostor. Rodák z východočeské obce Horní Čermná zanechal výraznou stopu v designu porcelánu 2. pol. 20. stol., za což doma a v zahraničí obdržel několik prestižních cen. Za porcelánový soubor Venezia vzorovaný pro porcelánku v Klášterci nad Ohří získává ocenění na milánském trienále. Vázy, misky a popelníky Jindřicha Marka opouští duchcovskou výrobu pouze v menších sériích a dnes jsou cennými sběratelskými artefakty zejména pro své unikátní tvarosloví a výrazné dobové dekory například pod vlivem op-artu. Jak uvedla novinářka Libuše Maxová v rozhovoru s Jindřichem Markem při příležitosti jeho 88. narozenin: „Po světové výstavě EXPO 58 se zúčastnil výstavy Mezinárodní akademie keramiky (AIC) v Ženevě a poté Mezinárodní keramické výstavy v Moskvě nebo XII. trienále v Miláně. Moderní pojetí tvorby ozdobného porcelánu vzal plně za své a spolu s Jaroslavem Ježkem a dalšími se stal spolutvůrcem tohoto trendu. Vytvářel nové tvary i dekory, podílel se na řadě výrobků stejně jako celých kolekcí, ať už šlo o vázy, dózy, dekorativní hodiny nebo další předměty. Začal navrhovat předměty mírně biomorfních či aerodynamických tvarů, zcela oproštěné od plastického dekoru. Byl jedním z průkopníků užívání solného podglazurního dekoru. V roce 1962 zaujal Jindřich Marek na Mezinárodní výstavě keramiky AIC v Praze a pak začal každoročně vystavovat v Itálii ve Gualdo Tadino i Faenze, odkud si pravidelně přivážel řadu ocenění. Ve svém zaměstnání v duchcovském závodě vytvářel předměty z jemného porcelánu. Ale ve svém teplickém ateliéru nejprve v Trnovanech a později v Hradišti se pouštěl do mnohem robustnější keramiky. Aby se mohl věnovat vlastní umělecké tvorbě, domluvil se v porcelánce a od osmdesátých let tu pracoval na poloviční úvazek. Jeho šamotové fontány stojí v Bílině, Mostě, jedna byla i před kostelem v Dubí… Výsledkem spolupráce s architekty jsou jeho reliéfy na budovách v Teplicích, Lovosicích. Svou činností pro průmyslovou výrobu se dlouhodobě zasadil o vynikající úroveň produktů této tradiční porcelánové výroby. “ Rozsáhlé ukázky jeho tvorby se nachází ve sbírkách Moravské galerie v Brně, Uměleckoprůmyslového musea v Praze a v Regionálním muzeu v Teplicích. V roce 2020 věnoval Jindřich Marek ukázku bruselského porcelánu do Městského muzea Lanškroun.
Dita Hálová