19.02. 2020
Ohlédnutí za zimním Artsemestrem 2020 na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze
Recenze
Nedávno proběhla na pražské Umprum pravidelná přehlídka klauzurních a semestrálních prací, na které se představilo více než 500 mladých autorů z 24 ateliérů http://www.designcabinet.cz/artsemestr-zima-2020. Prioritou školy je dlouhodobě spolupráce. Podle rektora prof. Jindřicha Vybírala přispívají jednotlivá zadaní svojí formou k hlubšímu studiu a pochopení rozličných problémů. Zásadním cílem je důkladná komunikace se zadavateli, firmami, specializovanými dílnami a také s kolegy v rámci jednotlivých oborů. Studenti navazují důležité kontakty a orientují se v požadavcích, které s sebou nese reálná praxe.
Na klauzurním zadaní Zpráva/Message se společně podílel Ateliér grafického designu a vizuální komunikace a Ateliér designu oděvu a obuvi, který však tento projekt řeší celoročně pro firmu Novia Fahion, realizující úplety. V zimním semestru se vytvářely koncepty, návrhy a skici, prezentované na Artsemestru formou. Na základě podkladů se pak vytvoří rozsáhlé oděvní kolekce. Součástí budou hotové svetry v kombinaci s graficky zpracovanými tisky a látkami. Výsledky několikaměsíční práce budou představeny na Milano Design Week. První ročník se v rámci White Project s názvem „Geometrie v architektuře“ se věnoval oděvní formě, myšlení ve 3D. Ukázal znalost střihů, poznání materiálů, jejich kompozice či užití. Povolena byla pouze bílá barva, aby soustředění bylo co nejvyšší. Další semestrální úkol se zaměřil na využití ekologického materiálu z kokosu, který vyrábí malá manufaktura v Indii.
Jak navrhnout předmět každodenní potřeby, abychom si ho vážili a předávali z generace na generaci? Nastíněný problém řešil Ateliér průmyslového designu, v jehož prostorech návštěvníci mohli vidět 12 druhů nůžek a stejný počet žehliček vytištěných na 3D tiskárně. Fantazii se meze nekladly. Moderní progresivní tvary jedné z žehliček připomínají „futuristického jednorožce“ nebo naopak nůžky zase minimalistický šperk. Může však být i dekorací či ozdobou. Navržené předměty mají svým vzhledem přitáhnout pozornost potencionálních zákazníků. Z obyčejných věcí se mají stát produkty, které budeme chtít a budeme se s nimi chtít chlubit. Nejlepší práce by se měly objevit v muzejní sbírce Uměleckoprůmyslového muzea v Praze a zároveň doplnit chystanou stálou expozici v druhé polovině letošního roku. První ročník se zabýval již tradičně stylizací přírodniny.
Ateliér designu nábytku a interiéru navrhoval mobilní stánek na prodej jídla Bistro Pop-up spolu s Ateliérem tvorby písma a typografie. Důraz se kladl na snadný transport stánku v běžném autě. Součástí zadání byla i jednoduchá sestavitelnost a manipulace v jednom člověku. Předloženy byly vizualizace, portfolia, modely, fotografie a výkresová dokumentace pro výrobu. Současně ale také kompletní grafický manuál, tabule s nabídkou a návrh webu. V dalším úkolu se studenti zabývali tématem Krabice. Cílem bylo vytvořit produkt, který se vejde do boxu o daných rozměrech. Složený se však do příslušného obalu nesmí opětovně vejít. Důležité bylo provedení prototypu. Zadaní s názvem Foodcourt patřilo už studentům magisterského ročníku. Prezentovali restaurace do obchodního centra Palladium. Vytvořili vizuál, technické a půdorysné řešení, zónování prostoru a věnovali se i nízkému a vysokému sezení. Výstup obsahoval také knihu standardů včetně vybraného nábytku, osvětlení a specifikace všech povrchů. Detailně navržen byl i barový pult s pokladnou.
Novinovou ilustrací se zaobíral Ateliér ilustrace a grafiky. Vznikly nové podoby liberálního deníku N. Do zásoby se každý týden kreslilo na různé téma pro ilustrační banku Vabank vol. 2, jenž bude k vidění na konci letního semestru. Klauzurním hostem byl hudebník a tvůrce Wocheblattu Martin Amstutz. Týdenní list se za jeho přítomnosti vysázel a vytiskl v knihtiskové dílně Jaromíra Štourala, kde proběhl také „audit štočků“ na základě katalogizace ilustrací, které se dají lépe dohledat v určitých kasách. Prezentovány byly také autorské knihy rozličných námětů a zpracování. V nedávné době proběhlo stoleté výročí Bauhausu. Projekci a jeho zrcadlení ve spolupráci s průmyslem reflektoval Ateliér textilní tvorby v konfrontaci s Ateliérem Textilního Designu VŠVU v Bratislavě. Veřejnost mohla spatřit velkorysou instalaci z tapisérií, tkanin, polštářů, látek apod. Svojí precizní formou připomínala kurátorsky zpracované expozice textilu a oděvu v muzeích.
Společnost se v posledních letech rapidně mění doslova ze dne na den. Flexibilita, adaptabilita a elasticita jsou klíčová slova uchopená Ateliérem módní tvorby v oděvní kolekci Elastic Fantastic. Výsledné modely z úpletů a pletáže definovala pružnost a schopnost se přizpůsobit aktuálním změnám. Vázy a plastiky zvířat v životní velikosti mohli diváci najít v Ateliéru keramiky a porcelánu. V klauzurních pracích studenti rozvíjeli osobně psaný manifest v materiálu. Do soutěže na návrh ceny pro Svaz průmyslu a obchodu se zapojil Ateliér K. O. V. Současně se studenti zabývali šperkem na téma Svoboda. V Ateliéru skla mohli zase zájemci najít instalace, skleněné sochy a objekty reagující na zadání Portrét, ve smyslu popisného zobrazení konkrétního jedince, zpravidla člověka, velmi výjimečně i zvířete.
Andrea Vaňourková