Design Cabinet CZ

17.01. 2011

Opožděná reportáž z DMY international design festival Berlin

Recenze

9.–13. června 2010 / S trestuhodným zpožděním, za který se autorce článku Gabriele Činkové velmi omlouváme, zveřejňujeme reportáž z berlínského DMY international design festivalu, který se zaměřuje na inovativní a konceptuální přístupy v designu.

Hlavní expozice se konala v obrovských hangárech Letiště Berlín Tempelhof, které za druhé světové války sloužilo jako takzvaný Luftbrucke, tedy vzdušný most když v letech 1948–49 uzavřela sovětská armáda pozemní zásobovací cesty. Tempelhof se stal pro západní Berlín jedinou možností spojení se západním světem. A od letošního jara je vůbec poprvé zpřístupněno pro veřejnost. Ústřední část s výstavní plochou více než 11 000 m² se zaměřovala především na inovátorské přístupy v designu s prezentacemi od více než 400 designérů. Byly představeny nové produkty na trhu od profesionálů ale i experimentální produkty mladých a nadcházejících designérů. Kromě kurátorem vybraných mezinárodních designérských institucí, jako Centro de Metropolitano Diseño (Buenos Aires), Soul Design Festival a Design Week ve Vídni, se účastnilo i 17 mezinárodních designérských škol – např. Goldsmiths College London, Lund University, nebo Ecole Supérieure des Arts Decoratifs de Strasbourg, školy odhalily své nejnovější projekty či představily promyšlené koncepty. Festival si mimo jiné klade za cíl propojit designéry s výzkumnými středisky, aby se ve výsledku dostalo realizace projektům, které jinak často končívají pouze ve fázi návrhu.

Účastníci výstavy jsou vybíráni na základě doporučení mezinárodní přijímací poroty designérů a kurátorů, která je od roku 2010 složená ze tří stálých porotců festivalu spolu se dvěma ročně jmenovanými členy: Jurgen Bey (Makkink & Bey), Jerszy Seymour (Seymour Design Workshop) a Werner Aisslinger (Studio Aisslinger) , Hella Jongerius (Jongeriuslab) a Patrick Reymond (atelier OI), kteří rozhodnou o nominacích a jmenují vítěze DMY Awards.

Výstava je doplněna širokým programem jako jsou různá sympozia, série otevřených dílen, přednášky designérů a workshopy, které odrážejí aktuální témata současného designu a poukazují na budoucí trendy designu a jeho příbuzných oborů.

Ve spolupráci s Bauhaus Archivem / Muzeem pro design, DMY také každoročně uděluje ceny DMY Awards za vynikající projekty. DMY zviditelňuje nekonvenční a inovativní projekty a výrobky, které jdou nad rámec hlavního proudu.

Nyní bych věnovala pár slov jednotlivým částem programu celého festivalu, projekty které zmiňuji v textu najdete i přiložených fotografiích.

Symposium s podtitulem „Jsou noví designéři nadšenci?“

Jednalo se o veřejné přednášky a panelové rozhovory mezinárodních designérů a odborníků ze světa designu, vědy a kultury. Zaměřující se především na pokročilé technologie, sociální média a design, a jejich kulturní, estetické a sociální dopady současné produkce designu.
 Dnes jsou designéři fascinováni přísliby nových technologií. Vzestup digitálních médií a nových technologií rapidně změnil náš každodenní život. Digitálně zruční designéři pracují s inteligentními materiály. V dialogu s designéry, vývojáři a kurátory odráželo Symposium možnosti a potenciál těchto nových technologií. Dotýkalo se i oblastí interaktivního a interface designu.

DMY Maker Lab / Open Design workshopy


Série otevřených dílen doplněná teorií prakticky podporovala témata probírana na sympoziu. Různé tvůrčí stanice zvaly návštěvníky učit se, hrát a stavět v nepřeberné krajině technologií a
nářadí od 3D tiskárny, laserové řezačky, bio plastů, až po food design či recyklované misky ze starých svetrů.

V rámci DMY Maker Labu probíhaly i takzvané Open talks, otevřená setkání, kde za příjemné a neformální atmosféry debatovali návštěvníci, studenti, designéři a výrobci nad různými tématy.

Swiss Design Focus / Švýcarský Design pod lupou


V návaznosti na loňské nizozemské Design Focus se letos festival zaměřil na další zemi. Stalo se jí Švýcarsko. Prezentovala se většina švýcarských designérských škol. Oskar Zieta a ETH Zürich plus další práce a projekty vybraných designérských studií, část švýcarské expozice byla složená z prezentací vítězů prestižní soutěže Design Preis Schweiz (viz fotografie).

DMY AWARDS - deset kandidátů

Jak jsem již zmínila v začátku, tak DMY každoročně upozorňuje na výjimečná díla soudobého produktového designu.

Vítězové jsou vybíráni ze skupiny deseti projektů, jmenovaných mezinárodní porotou festivalu
mezi všemi festivalovými příspěvky. Letošní porota vybrala velmi různorodé projekty. Hravé modifikovatelné práce, poeticky řešený a veselý společenský prostor, vyprávění, a další přístupy vstoupily do první desítky. Umístily se jak dobře řemeslně zpracované práce, tak technické a moderní high-tech projekty. Například Švýcaři EPFL ECAL Lab z Lausanne a ETH Curych představili možnosti techniky a moderních technologií prostřednictvím skvělé instalace s názvem Give me more, kde byly prezentovány interaktivní projekty se zaměřením na nové technologie. Clouds byla projekce mráčků na plátno a návštěvníci si mohli reálným pohybem svého těla hýbat s projektovanou oblohou. Další projekt Beatvox spočíval v mikrofonu, do kterého když jste mluvili/zpívali, tak rozhýbával sestavu bicích o kousek dál. Projekt Inside Out snímal a zároveň hned promítal váš obraz do zrcadla se zlatým rámem, kde k vám program přiřazoval určité symboly, podle toho, jak vás snímač monitoroval. Tahle interaktivní místnost rozhodně ukázala, že nová média mají své místo i na festivalu designu. Z dalších jmenuji alespoň Superstudio, Daphna Isaacs, Laurens Manders a Pepe Heykoop. Další kandidující projekt na DMY Awards byl For Use/Numen - instalace z lepících pásek sloužící jako prezentace Vienna design weeku. (viz foto) Byl představen prostor, ve kterém se jednotily prvky site-specific, Walk-in i architektonické plastiky, které mohly být prozkoumány a přivlastněny návštěvníky. Holandští La Bolleur vytvořili veselý společenský prostor – minigolfové funkční hřiště, kde se po celou dobu festivalu návštěvníci i ostatní tvůrci snažili v rafinovaných a členitých dřevěných objektech překotně trefit jamku.

Dnes už známe termín na příští (v tuto chvíli tedy již tento, pozn. red.) rok, a z pohledu toho, co se dělo na letišti loni a z toho, co organizátoři slibují letos, můžu tuto akci jedině doporučit. Takže ideální termín pro výlet do Berlína je 1.–5. června 2011.

Zároveň bych chtěla ještě upozornit, že právě bylo spuštěno přihlašování na další ročník! Deadline pro designéry je 14. února 2011. A ještě jedna informace, pro designéry do 30 let probíhá přihlašování do sekce New Talents / Youngsters. Deadline je stejná a více informací najdete na stránkách festivalu.

BcA. Gabriela Činková
studentka ateliéru GD1 FUD UJEP

více informací na: www.dmy-berlin.com

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu