19.06. 2015
Pentawards 2014: nejkrásnější obaly světa
Novinky
Diamond Pentaward
Celkovým vítězem se stala skupina Danone za design 200ml minilahviček Pure Drop na minerální vodu Evian vytvořený francouzskou agenturou Grand Angle. Jedná se o vzácný příklad inovace tří důležitých aspektů: typu obalu, jeho konstrukce i distribuce. Minerálka je dostupná výhradně v Paříži, Londýně a Ženevě, kde se prodává na ulici z propagačních tříkolek, v obchodech, lázních, novinových stáncích anebo u exkluzivních značek (Segafredo, Hilton, Lindt ad.).
Platinové Pentawards
Nápoje: Happytear, Švédsko za 4 000 000 jedinečných lahví Absolut Originality. Nástupce lahve Absolut Unique (Diamond Pentaward 2013) zkouší nové možnosti. Limitovaná série je inspirována tradičním švédským sklářstvím. Do 1100°C taveniny je přidána kapka kobaltové modři, jedinečný vzor se objevuje postupně, jak sklo chladne.
Potraviny: Pesign Design, Čína, za obal na rýži Qian's Gift. V provincii Kuej-čou se při pěstování rýže stále používají dávné techniky bez chemie. Bez průmyslových a moderních výrobních metod se obejde i balení: obal z rostlinných vláken vyrobili místní papírníci. Indigo se v oblasti používá k barvení oděvů, proto bylo použito k potisku, opět ručně bez pomoci stroje.
Kosmetika: Mousegraphics, Řecko, za výrobky pro péči o pleť Beatific. V názvu nové řady kosmetiky pro střední až vyšší třídu se spojuje estetika s vědou. Tomu odpovídá i zbytek návrhu, inspirovaný dějinami umění: abstraktní a éterické světelné vzory, průsvitný materiál, čtyři opaleskující barvy i jednoduchá a elegantní typografie.
Ostatní: Studio Kluif, Nizozemsko, kancelářský papír Blonde Poulain pro malou španělskou společnost obchodující s papírem. Portréty zaměstnanců firmy vytvořené na skeneru jsou na obaly umisťovány náhodně, vybírat lze z devíti variant. Brzy bude následovat další série - s portréty samotných zákazníků.
Luxusní výrobky: Lavernia & Cienfuegos, Španělsko, obal na iberskou šunku Extrem v matné černé s kontrastující zlatou rukojetí v podobě malého prasátka funguje i jako servírovací tác.
Cena předsedy poroty - agentura roku: Springetts, Londýn, Velká Británie, za kreativitu, nápaditost, kulturu a humor. 35 let pracuje pro značky od malých po globální. Její hlavní motto zní: Nestačí, že vás zákazníci mají rádi, musí vás milovat!
Speciální Pentaward: značka Milka. Tuto cenu udělují poslední čtyři roky zakladatelé soutěže značkám, které si po celou dobu existence dokázaly zachovat autenticitu, „DNA", i když se na jejich grafickém designu podílelo mnoho lidí. Logo Milky se nezměnilo od roku 1908.
Speciální zlatá Pentaward: Just Laid agentury Springetts. Z iniciativy jednoho člena poroty byla udělena cena za nejvtipnější kreaci. Karikatury na obalech na vajíčka značky „Právě sneseno" zdůrazňují čerstvost produktu. Tři různé obrázky jsou určené pro tři velikosti vajec.
Pentawards Concept 2015: Juliana Myčková, studentka British Higher School of Art and Design, Moskva, Rusko, za řadu obalů na deodorant na nohy pro mládež. Soutěž potřetí přivítala návrhy obalů od profesionálů i studentů, futuristické projekty a nápady, které se neprodávají nebo je dosud ani nelze vyrobit. Cenu sponzoruje prodejce kancelářských potřeb BIC USA a vítěz vedle trofeje a peněžní odměny získá i stáž v této firmě.
Vítěze vybírala mezinárodní porota v čele s Gérardem Caronem. Vedle uvedených hlavních cen bylo zástupcům 28 zemí v 55 kategoriích rozdáno ještě 50 zlatých cen a ceny stříbrné a bronzové. Do osmého ročníku došlo 1 500 přihlášek z 53 zemí, téměř o 7 % víc než předchozí rok.
Převzato a upraveno z: http://www.packaging-cz.cz