14.06. 2021 - 29.08. 2021
Petr Tučný a (česká) designérská scéna
Výstavy
Výstava Národního technického muzea Petr Tučný a (česká) designérská scéna potrvá do 29. srpna 2021. vznikla při příležitosti 100. výročí narození Petra Tučného, přední osobnosti československého průmyslového designu.
Ve výstavě je představeno více než 100 exponátů, které dokládají jeho pozoruhodnou designérskou činnost. Ve svých návrzích nářadí a nástrojů vycházel z posledních poznatků neurofyziologie a estetiky a následně novátorsky ovlivnil vývoj řady dopravních prostředků.
Petr Tučný (1920-2012) byl přední osobnosti československého průmyslového designu. Jeho autorská tvorba i pedagogická činnost zároveň přesáhla hranice domácí designérské scény. Tento absolvent ateliéru prof. Kaplického na Vysoké škole uměleckoprůmyslové později studoval také estetiku na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy a architekturu na Českém vysokém učení technickém. Od počátku 40. let, kdy byl nasazen jako dělník na údržbě tratí, se zabýval návrhem ručního nářadí a nástrojů. Tomuto oboru se naplno začal věnovat od počátku 50. let, kdy založil Laboratoř experimentální a užité estetiky při Vysoké škole ekonomické v Praze. Ve svých návrzích nářadí a nástrojů vycházel z posledních poznatků neurofyziologie a estetiky. Patentoval rukojeť trojbokého průřezu, která na rozdíl od rukojetí nástrojů vyvíjených počátkem 40. let Vincentem Makovským a později Zdenkem Kovářem nebyla tvarována pro jediný pevný úchop unavující neuroreceptory dlaně.
Tučný následně rozvinul pozoruhodnou designérskou činnost v oblasti vývoje dopravních prostředků (kapotáže a ergonomie řízení, později i komplexní projekty zemědělských a stavebních strojů). Jako designér v tzv. svobodném povolání spolupracoval s mnoha tuzemskými výrobci (Škoda AZNP Mladá Boleslav, Škoda Plzeň, Uničovské strojírny atd.). Vzhledem k „monopolizaci“ našeho vysokého školství (ateliér tvarování strojů a nástrojů při VŠUP byl vedený Zdenkem Kovářem), rozvinul pedagogickou činnost v zahraničí (Polsko, SRN, NDR), kde se uplatnil i jako designér (spolupráce s výrobcem kuchyní firmou Poggenpohl a výrobcem nářadí Belzer).
Od konce 70. let spolupracoval se synem Petrem M. Tučným (1948), především na projektech stavebních strojů (ZTS Martin, Uničovské strojírny atd.) a kolejových vozidel (Vagónka Studénka). Vytvořili řadu koncepčních projektů, zahrnujících i novátorská technická řešení. Z doby po roce 1990 pocházejí především projekty rychlovlaků pro koridor Berlín-Praha-Vídeň a vozů pražského metra.
Exponáty ve výstavě byly vybrány z rozsáhlé pozůstalosti prof. Tučného. Výběr z nich po skončení výstavy zásadním způsobem obohatí sbírku průmyslového designu Národního technického muzea. Ta dosud obsahuje pět inventárních čísel – předmětů získaných darem od prof. Tučného před dvaceti lety.
Ve výstavě je představeno více než 100 exponátů, které se nacházejí v instalaci „průběžné vitríny“ podle návrhu architekta výstavy Tomáše Bílka s vydatnou podporou osobité grafiky Martina Hirtha a zásadním vstupem multimediální složky, o níž se postaralo Studio Krutart. Jde o náplň stolu systému Multi-touch, která podrobněji seznamuje návštěvníky s třemi vybranými pracemi Petra Tučného, audiovizuálně zpracovaný životopis designéra a projekce po celém obvodu horní části výstavního prostoru. Ta v soudobém pojetí, ale věrným způsobem přibližuje proces vzniku čtyř vybraných projektů.
Hlavní smysl výstavy – tj. představit Petra Tučného jako všestrannou tvůrčí a pozoruhodnou lidskou osobnost s komplexním přístupem k designérské tvorbě a vyváženým důrazem na estetické i uživatelské kvality výrobků – tak byl i v prostorově skromnější podobě zachován, a částečně i podpořen.
Více informací v příloze a na www.ntm.cz