01.02. 2017 - 01.02. 2017
Pierre Charpin, citlivá hravost na Maison&Objet
Soutěže
Pořadatelé právě uplynulého ročníku pařížského veletrhu udělili výroční cenu Designér roku (leden) 2017 francouzskému výtvarníkovi Pierru Charpinovi, jehož návrhy v sobě snoubí lapidární tvar s hravostí a vtipem.
Charpin v Paříži představil průřez své práce od sériového produktového designu po experimentální tvorbu a rafinované one-off pieces.
Ovlivněn americkým konceptualismem a minimalismem Pierre Charpin vystudoval malbu na Beaux Arts v Bourges, avšak záhy se nechal okouzlit předmětným světem a radikální estetikou italských designových skupin, jako Alchimia a Memphis. I díky svému malířskému vzdělání a uměleckému rodinnému zázemí se často pohybuje na hraně designu, malby a uměleckého experimentu.
V kolekci pro Centre International de Recherche sur le Verre et les Arts plastiques (CIRVA, 1998‒2001) se Charpin snažil postupně zjednodušovat objekty na elementární tvar válce. Nešlo mu pouze o pojmenování základní funkce a dosažení odpovídající oproštěné formy, ale o úplné potlačení stavebních kvalit předmětu na úkor jeho celkového vyznění. „Než abych ukázal divákovi jeho konstrukční řešení, snažím se dosáhnout přímého, řekněme smyslového vnímání objektu. Navíc mě zajímá, jak předmět ovlivňuje celek, proto jsem hledal projekt, který by spíše než jednotlivosti zkoumal vztahové kvality forem.“ Vzniklá předmětná krajina ze skla Torno subito je metaforickým vyjádřením těchto myšlenek.
Charpinovy návrhy, jako sedačka Slice (původně pro Cinova), která byla loni po dvaceti letech redesignovaná pro společnost Cinna, jsou založeny na čistém a zaobleném tvaru a jednoduché barevnosti. Charpin se nebojí používat výrazné monochromní barvy (vázy Triplo pro Venini, skříň Girotondo pro Zanotta Edizioni), naopak málokdy pracuje s ornamentem. Je-li však dekor přítomný, Charpin jej navrhuje nezávisle na předmětu samotném a až druhotně uvažuje o jeho umístění na povrch objektu (sada talířů Décor d’assiette pro Craft Limoges, stůl Crescendo pro Galerie Kreo).
S návrhem karafy na vodu Charpin vyhrál mezinárodní soutěž Carafe Eau de Paris 2004
(karafa byla následně vyrobena v 10 000 kopiích). V roce 2011 redesignoval pro společnost Alessi jednoduchý nerezový košík, předmět, který je spojený s preindustriálním odkazem a tradicemi. V témže roce navrhnul pro pařížskou Galerií Kreo limitovanou kolekci Ignotus Nomen. Čisté tvary a černobílá barevnost propůjčila vázám, stolům a osvětlovacím tělesům meditativní rozměr.
V kolekci Marbles&Clowns přechází od elegantního, ale formálního vzhledu mramorových stolků k hravé poetice, kterou se snaží narušit vážnost světa. Tvář klauna je obrazovým vyjádřením proměny jedné věci v jinou – jednoduchá monochromně bílá porcelánová váza, jejíž tvar Charpin navrhl pro keramičku v Sèvres, se tak naneseným make-upem transformuje v grotesku.
Pierre Charpin (*1962) spolupracuje s firmami Alessi, Hermès, Japan Creative, Venini, Wrong for Hay nebo Zanotta. V současné době připravuje dvě porcelánové kolekce pro věhlasnou japonskou porcelánku Arita. Vedle designu se věnuje scénografii a malbě.
Petra Nováková