Design Cabinet CZ

29.10. 2010

Pokoj č. 13

Recenze

30. 9. 2010 – 02. 1. 2011
 / Uměleckoprůmyslové museum 

Rozsáhlý výstavní projekt Decadence now! Za hranicí krajnosti zaujal celou řadu lidí; dokonce i těch, kteří obvykle na výstavy nechodí. Jistě není nutné ho tu blíže představovat. Většina návštěvníků se plna zvědavosti vydala do Rudolfina. Pokud vám však tato dávka dekadentního umění nestačila, máte ještě celou řadu možností, jak svůj umělecký zážitek rozšířit.

Jedním z nich je výstava nazvaná Pokoj č. 13 v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Navazuje na Kapitolu 3 z rudolfinské části projektu, tedy Krajnost krásy: Pop. V této třinácté komnatě designu, módy a filmových loutek najdete to, co přesahuje oblast „vysokého umění“, vystaveného v Rudolfinu. (Ačkoliv je trochu absurdní používat nálepku vysokého umění při psaní o výstavě, která si pohrává s tematikou nízkého obsahu.)

Kdo očekával, že všechna slavná jména už se vyčerpala v hlavní výstavní budově, bude překvapen – v Uměleckoprůmyslovém muzeu si prohlédne například loutky z filmů Tima Burtona, panenky ze známých hororů, trpaslíka Ondřeje Brodyho nebo známou luxusní sadu uživatele drog Heroin Crystal Jiřího Černického. Opakujícím se motivem Pokoje č. 13 je práce s kontrastem mezi předpokládanou nevinností dětské hračky a šokujícím obsahem, který ve skutečnosti prezentuje. Najdeme jej u lega Zbigniewa Libery, které vypadá na první pohled zcela obyčejně, ale skrývá stavbu malého koncentračního tábora s figurkami bachařů a koster. Obří umělohmotné skládačky Davida Černého se zdají být zábavné, než zjistíme, že nám jako hračku nabízejí například mrtvou znásilněnou ženu. Naopak plyšová zvířátka s vyhřeznutými vnitřnostmi ze série Roadkill Toys svou odlišnost od běžných plyšáků neschovají ani před zběžným pohledem (alespoň pokud střeva zvířátkům nezapneme zpátky do břicha). S tematikou pouze pro dospělé pak pracuje Erwin Olaf na svých fotografiích ze série Fashion Victims. Jeho oběti módy se vystavují našemu pohledu zcela nahé s taškami s logy známých návrhářů na hlavách a šokují nás nejen svou provokativně vystavenou nahotou, ale i neschopností vrátit nám náš pohled.

Jmenovala jsem jen několik vystavujících; Pokoj č. 13 však nabízí víc. Přijďte se podívat, co se v něm ještě skrývá!

Další výstavy v rámci projektu Decadence Now!

  • Dům umění města Brna: Joel Peter Witkin

  • DOX — centrum současného umění: Gilbert & George / Cesty
  • Západočeská galerie v Plzni: Ještě místo — Pustá zem (Ivan Pinkava, Josef Bolf)

Veronika Rollová

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu