31.03. 2020
Postřehy z veletrhu Salone del Mobile 2019
Novinky
Liché ročníky milánského veletrhu Salone Internazionale del Mobile jsou doprovázeny doprovodnými veletrhy EuroLuce (osvětlení) a Salone Satelite (design mladých designérů). Loni neproběhl doprovodný veletrh Salone Ufficio (kancelářský nábytek) pořádaný od roku 2011, který byl nahrazen veletrhem S.Project.
Nový informační systém
Již v roce 2018 byl na Salonu změněn informační systém: pulty s tištěnými dispozicemi hal a seznamem vystavovatelů byly nahrazeny svislými dotykovými obrazovkami, na kterých bylo možné najít pozici žádané firmy. Vyhledávání je však docela zdlouhavé (pochopení sytému a občasná necitlivost dotykové obrazovky na doteky prsty), a proto se u těchto monitorů tvořila fronta zájemců o informace. Monitor zobrazil polohu vyhledávané firmy a celá fronta uviděla, koho si zájemce vyhledává. Výstupem pro vystavovatele může být statistika vyhledávání jednotlivých firem, což původní tištěný seznam neposkytoval, zato umožňoval snadný přehled o všech firmách umístěných v konkrétní hale a podle mne snazší plánování trasy průchodu halou, aby návštěvník případně nevynechal firmu či firmy, které ho zajímají. To i ty, které by si případně zpočátku nevybavil ...
Salone del Mobile
Veletrh Salone del Mobile má současně označení Salone del Complemeto d’Aredo (veletrh zařizovacích doplňků) a Workplace 3.0 (veletrh pracovního prostředí) a je členěn do 3 stylových kategorií: Classic (stylový nábytek), Design (inovativní design) a xLux (současný nadčasový luxus). V předchozích letech bylo členění nábytku na Classic / Modern / Design. U některých firem jsem zaznamenal změnu umístění výstavní expozice, či dokonce přemístění do jiné haly, což opět trochu ztížilo orientaci na celém veletrhu.
Navštívil jsem tedy své oblíbené značky Lago, Calligaris, Campeggi, Flou, Maronese, Molteni, Poliform, Porada, Flexform, Zanotta, a další. MDF Italy jsem letos nějak minul. Nábytek s rafinovaným řešením šatních skříní představují dlouhodobě firmy Dielle, Caccaro, Ferni Mobili, Nova Mobili. Nábytek do dětských pokojů prezentovaly firmy MorettiCompact, Nidi Design. Firmy Moroso, Zanotta aj. vystavovaly nábytek formou vyvýšených instalací, jiné firmy měly výstavní koje oddělené od průchodu návštěvníků zábradlím či prosklením.
Firma Riva 1920 vyrábějící nábytek mimo jiné z prehistorické dřeviny Kauri (tu těží ze země v nalezištích na Novém Zelandě) mívala tradičně u vstupu do expozice výraznou skulpturu. Letos tuto atrakci plnil stůl Timeless s instalovanými hodinami v údajné ceně 6.000 eur. Za tuto sumu bych předpokládal, že se hodiny budou i vysouvat z plochy stolu.
Frontu na vstup do expozice si museli návštěvníci vystát u Bugatti Home a Bentley Home (sdružené pod značkou Luxury Living Group), bez čekání bylo možné shlédnout expozici firmy Aston Martin.
Hästens prezentoval postel Being Collection, která částečně či zcela omezuje tradiční károvanou látku a nahrazuje ji jednobarevnou. Název naznačuje současné marketingové směřování firmy.
Český TON vystavoval na poměrně prestižním místě, firma Todus měla nabídku venkovního sedacího nábytku vystavenou skromněji v rámci expozice belgické firmy Umbrosa.
Workplace 3.0
Upřímně řečeno, mám v tom poněkud zmatek. Od roku 2015 bylo veletrhu Salone Ufficio přidáno označení Workplace 3.0. Letos doprovodný veletrh Salone Ufficio nebyl, ale zaměření Workplace 3.0 veletrhu Salone zůstalo. Firmy prezentující kancelářský nábytek, doplňky a interiérové prvky nebyly letos soustředěny v tradičních halách 22 a 24. Některé zde zůstaly pod označením nového veletrhu S.Project, jiné byly rozmístěny v ostatních halách veletrhu Salone, což poměrně ztěžovalo orientaci. V minulosti jsem se na veletrh Salone Ufficio koncentroval a hodlal podat o něm ucelenou zprávu, letos jsem na tento záměr rezignoval. Kancelářský nábytek prezentovaly například firmy Fantoni, Walter Knoll, Manerba, Mariani. Nový koncept akustických prvků Snowsound Leaf představila firma Caimi. Někteří renomovaní výrobci kancelářského nábytku na letošním veletrhu nevystavovali.
S.Project
Pozici veletrhu Salone Ufficio nahradil nový veletrh S.Project, označený formátem B2B = business to bussiness (oproti formátu B2C bussiness to customer). Na veletrhu tak prezentovali zcela noví vystavovatelé. Některé expozice byly mimořádně rozsáhlé vzhledem k rozsahu vystavovaných produktů. Část plochy pavilonu 24 bylo užito jako Design kavárna, což vždy vnímám jako potřebu zaplnit plochu.
Výrobce laminátů Cleaf poprvé vystavoval na Salone del Mobile svou novou kolekci dekorů a textur Cleaf Collection. V rozsáhlé expozici je nábytek simulován drátěnými kostrami a doplněn barevnými kolážemi materiálů Cleaf. Výrobce velkoformátových a přitom velmi tenkých keramických desek Laminam představil své produkty v expozici s velkoformátovou obrazovkou a vodní plochou. Výrobce dýh a obkladů Skeens prezentoval svou produkci ve stánku s vystaveným vozidlem Tesla 3 s dřevěným panelem na přístrojové desce. Švédská firma String přinesla do Milána svůj originální regálový systém, který vznikl již v roce 1949 v soutěži švédského vydavatelství Bonniers (lidé by kupovali více knih, kdyby je měli kam ukládat). Textilie a koberce byly prezentované firmou Kvadrat. Dánská firma Muuto představila nábytek skandinávských designérů. Firma Extremis vystavovala svůj outdoor nábytek v této sekci, zatímco mnoho ostatních výrobců venkovního nábytku bylo možné shlédnout v rámci sekce Salone. Bosenská firma Zanat nabízela nábytek využívající tradiční lidové řemeslo ve spolupráci s předními evropskými designéry. Kancelářský nábytek prezentovaly v této sekci např. firmy Citterio a IOC.
Euroluce
Na výstavě svítidel jsem navštívil expozice 4 českých firem: Preciosa, LaSvit, Brokis a Bomma. Preciosa oživila svůj stánek otočným kolotočem. Svítidla Bomma byly také v expozici polské firmy Comforty vystavující sedací nábytek v rámci veletrhu Salone.
Salone Satelite
Na ploše 3.0002 m vystavovalo 550 designérů mladších 35 let vybraných z více než 11.000 přihlášek. Letošním tématem výstavy byl “food as a design object”, v prezentovaných návrzích jsem však toto téma výrazně nezaznamenal. Touto výstavou vždy procházím vyloženě letecky a pozastavím se u expozice, která něčím výrazně zaujme. Přesto jsme zde s kolegyní objevili dalšího českého vystavovatele – designéra Karla Matějku.
Hynek Maňák
Foto: archiv autora
Převzato za časopisu Dřevařský magazín 6/20019