01.10. 2024
Pražský dopravní podnik respektoval doporučení ergonomů
Design v souvislostech
Provozovatel pražského metra si konečně dal říci a pozitivně zareagoval na připomínky České ergonomické společnosti a dalších odborných institucí. Rozhodl se pro jednotlivé osamocené vstupy do podzemí zvolit jednotné řešení, které obsahuje stříšku proti dešti a sněhu. Mnohá schodiště jsou totiž chybně nezastřešena, déšť podporuje kluzkost schodů, zcela zbytečně zatéká do podzemí a v zimě je příčinou náledí.
Ještě nedávno při mediální přestřelce kolem vstupů do metra na náměstí Jiřího z Poděbrad měli bohužel i samotní architekti protichůdné názory, které vůbec nebraly na vědomí bezpečnost pohybu lidí po schodišti. Dominoval formální názor, že zastřešení schodišť nevhodně kazí estetický dojem z prostoru. Česká ergonomická společnost ovšem tvrdila, že je to jen otázka kvality architektonického návrhu, který je třeba přizpůsobit kvalitám daného exteriéru. Institut plánování a rozvoje se ale přel, že sebelepší řešení může prostor pokazit.
Skutečnost, že bylo dopravci lhostejné nebezpečí pro chodce vyplývající z otevření schodišť dešti a sněhu, je ukázkou velmi nízké profesionality. Schodiště bez stříšek ale oplývají i dalším závažným nedostatkem. Jsou večer osvětlena nevhodně vybranými a nízko osazenými svítidly, která bez patřičné úpravy oslňují a osvětlují schodiště nepravidelně, takže silně komplikují vnímání jeho struktury. Vyplývá to mj. z toho, že výuka osvětlování je na architektonických školách velmi nedostatečná a podceňovaná. Přesto, že lze nízko umístěná svítidla profesionálně uzpůsobit tak, aby nevykazovala nebezpečné vady, je na druhé straně nejjednodušším řešením osvětlit schodiště rovnoměrně z výšky. O takové řešení se projektanti u některých nekrytých vstupů do metra také pokusili, ale vzhledem k necitlivému řešení právě tato vypadají na povrchu velmi pochybně.
Nyní tedy snad konečně zvítězil nejen funkční a bezpečný, ale i esteticky univerzálně použitelný projekt. Dává i možnost lepšího zvýraznění, že jde o vstup do podzemní dráhy, protože dosud užívané malé tabulky s pražským grafickým symbolem, který není univerzální mezinárodní značkou pro podzemní dráhu, byly pro cestující neznající místní terén včetně turistů velmi málo čitelné a srozumitelné.
Dopravce uvedl, že postupně zastřeší mnohá schodiště, včetně stanice Nádraží Veleslavín, kterou ukazovala ergonomická společnost jako příklad špatného řešení. Svým způsobem je komické, jak při navrhování této stanice nezvládli projektanti, investor ani schvalovací orgány nezbytné základní řešení. Ve Veleslavíně byly původně napíklad opomenuty eskalátory, a to jde o přestupní terminál z metra na linky na pražské letiště. Veřejnosti to bohužel dává signál o naprosté neserióznosti těch, kteří mají být odbornými garanty kvality: Architekt, náměstek pražského primátora? Institut plánování a rozvoje? „Zkušený“ dopravce DPP?
Bohuslava Nekolná