09.11. 2022
Pražští úředníci svévolně nahradili vítězné lavičky studia Olgoj Chorchoj
Design v souvislostech
Je zbytečné se soustřeďovat na to, kde je lepší designér, nebo jaký produkt je dokonalejší, když si státní správa za peníze daňových poplatníků stejně dělá, co chce. Nejen odborná veřejnost četla v médiích, že před časem proběhla regulérní soutěž na pražský městský mobiliář, kterou vyhrálo studio Olgoj Chorchoj. Připravilo návrhy citlivého neagresívního stylu, které se hodí stejně do historické zástavby centra jako do moderních čtvrtí. Návrhy, které přílišnou progresivitou nebudou dráždit ani konzervativní obyvatele města.
Výroba a instalace prvků mobiliáře se rozběhla a mohli jsme je již spatřit na některých místech Prahy. Když tu deníky Právo, Blesk ad. zveřejnily zprávu o důsledcích soudního sporu města s agenturou, která v minulosti instalovala na zastávkách lavičky s reklamním potiskem. Byly před časem odstraněny a obyvatelé si logicky začali stěžovat, že nemají kde sedět. Takže Technická správa komunikací vyhlásila soutěž a lavičky se již instalují. Samozřejmě nešlo o soutěž kvality, ale soutěž o cenu. Když jsem na Technickou správu komunikací zavolal a řekl jim, že musí nakupovat mobiliář podle výsledků soutěže magistrátu, zaslechl to známé stupidní pivní „slyším poprvé“. Pro kontrolu jsem ještě dodal, že schválené vítězné lavičky navrhlo slavné studio Olgoj Chorchoj. To jméno zas pro změnu „v životě neslyšeli“. Pokud se zahledíte do médií, co se dělo, jde opět o typickou skrumáž hloupých sporů úředníků a politiků, která má zakrýt nesprávnou objednávku tisícovky nevhodných laviček namísto těch dle studia Olgoj Chorchoj.
Je evidentní, že se v oblasti designu musíme více zabývat politikou a profesní etikou a nebýt tak zahleděni stále do sebe. Souvisí to i s obsazováním soutěžních porot, ve kterých musí být více dalších profesí, nejen designéři a jejich teoretici. To zajistí lepší propojení s realitou, která nás tak často překvapuje.
Tomáš Fassati