Design Cabinet CZ

25.04. 2012 - 25.04. 2012

První dojmy z Kolína – IMM COLOGNE

Výstavy

Absolvovat osobně lednový kolotoč výstav (Kolín nad Rýnem a Paříž) zřejmě není pro každého z různých důvodů možné. Návštěva je časově a finančně náročná a také velmi únavná. I když jsou některé informace k mání na webovských stránkách, osobní dojmy těch, kteří akci navštívili, možná přijdou vhod.

Kolínský salón je však tak rozsáhlý, že je téměř nemožné za dva dny získat kompletní a
objektivní přehled o rozsáhlé problematice nábytkářského oboru. Každý se na něj totiž
dívá očima, které jsou tak trochu zaměřeny na určitou výseč výstavy korespondující
s problematikou, které se ve své praxi věnuje. Není proto od věci prozkoumat několik názorů
a vybrat si z nich případně dle úvahy informace pro vlastní činnost.

Optimistická nálada

Hned zpočátku tedy pár základních ekonomických informací. Pořadatel výstavy uspořádal pro
novináře již tradičně dvouhodinový okruh po technologických a designových novinkách. Na
jeho začátku zazněla velmi optimistická slova. Oproti poslednímu období (rok 2010) má po
vyhodnocení dat německá nábytkářská výroba vykázat nárůst o 6 až 7 % a ke konci roku 2012
by se podle odhadů měla čísla přiblížit roku 2008, kdy v Německu nastala krize. Již teď je prý
zájem kuchyňských výrobců o prezentaci v roce 2013. Nálada vystavovatelů na salónu je prý
skvělá a IMM Kolín nad Rýnem je znova jednoznačně potvrzen v poloze největší nábytkové
výstavy v nejširším okolí.

Každopádně musel návštěvník, který sem přijel s cílem zaměřit se na sledování trendů
designu konstatovat velký „come back" italských firem, které v době krize Kolín opustily.
Velké značky opět obsadily halu č. 11, což vzalo vítr z plachet mnohým méně známým a jistě
neméně zajímavým firmám, které si na toto prestižní umístění brousily zuby. Na celém salónu
jsem našla jen jedno jediné prázdné místo, které firma zřejmě na posledních chvíli neobsadila.
Dobrou náladu vystavovatelů návštěvník těžko postihne, každopádně lze konstatovat, že
rozhodně bylo co obdivovat.

Barevnost současného interiéru

Jednou z hlavních věcí, kterou lze na výstavě na první pohled vyhodnotit, je barevnost. Ta
vychází s použitých materiálů a technologií a také z barevných trendů. Bytovému interiéru
donedávna velela fialová a černá včetně tmavých odstínů moření a velký podíl lesklých
barevných povrchů. V loňském roce hlásila nástup bledě modrá jako odklon od pesimistické
tmavé. Čekala jsem její masivní nasazení v Kolíně, ale marně. Jako by neexistovala.
Odborníci totiž vědí, že pro bytový interiér není příliš vhodná, v minulosti se už několikrát
bez většího úspěchu snažila uplatnit.

Současnému interiéru prezentovanému v Kolíně žádná výrazná barva nedominuje. Základem
je neutrální šedá nebo béžová, ale stále i bílá, tyto jsou doplněny škálou odstínů růžové
a fialové i žluté. To dodává celku optimistický výraz vyjadřující ducha doby. Týká se to
dokončení ploch úložného nábytku, ale i čalounění. Zde lze pozorovat i nenápadný „come
back" dezénů. Prodírají se na svět pozvolna v podobě polštářků a jiných drobných doplňků
a menších částí čalounění, některé firmy monochromatické pojetí potahových látek a usní
odvážně prolomí pestrým dezénem často připomínajícím 70 až 80. léta. Dalším zdobným
prvkem jsou často používané flitry a křišťály od firmy Swarowski a v sortimentu dekorace
dominuje neuvěřitelné množství paroží v různém provedení.

Hitem je struktura dřeva

Vedle letošní barevnosti je nosným tématem úložného nábytku, ale i koster čalounění
struktura dřeva. Velkým hitem je recyklovatelnost a ekologie. Odvážně se využívá staré
masivní dřevo, které je opracováno tak, že zdůrazňuje jeho patinu, ale také barevnost dřeva
připomínající omleté zbytky dřev a jiné „dary" vyvržené mořem v typické šedobéžové
barvě. Nutno konstatovat, že se těmito zajímavými přírodními strukturami nechala inspirovat
začátkem minulého století už i Charlotte Perriand, tedy nic nového pod sluncem, jenom
účinné zapojení technologií, které dříve neexistovaly.

Dalším letoším hitem je tzv. štípané dřevo nechávající působit zajímavou strukturu tohoto
krásného přírodního materiálu v duchu letošního „leitmotivu" salónu „from cradle to cradle",
což lze volně přeložit jako vytváření vlastního know-how firem a většího zapojení řemesla
v duchu individualizace produktů. Roku v ruce s touto filosofií bohužel kráčejí i cenové relace
těchto produktů.

Stále ve vazbě na ekologii a přírodu lze pozorovat větší provázanost nábytku s plochami,
přičemž hitem salónu jsou v tomto smyslu jednoznačně parkety různých dezénů a patiny,
ale i exteriérový koberec navržený k exteriérovému nábytku. Jako další zvýraznění vazby na
přírodu se začínají vyskytovat zelené stěny (osázené květinami) a dokonce stěny z mechu,
který se za tímto účelem pěstuje ve Skandinávii. Problematice komplexního řešení interiéru
se věnuje samostatná části výstavy, která zaujala místo po kuchyních. Tyto jsou vzhledem
k složitosti instalace v Kolíně prezentovány ob rok.

Funkčnost nábytku

Pocitová stránka nábytku pak kráčí ruku v ruce s technickými a motorickými vymoženostmi
zlepšujícími jeho funkčnost, například pohyblivost čalouněného nábytku, nosičů
audiovizuálního zařízení, vnitřní vybavení skříní, rošty postelí atd. Úložný nábytek začíná
brát v úvahu jiné ukládací potřeby mladé generace spojený s nástupem čteček vytěsňujícím
nenápadně klasické knihy. Použití LED všude, kde to je možné, je samozřejmostí, rozměry
nábytku se přizpůsobují i dimenzím nových televizorů technologie OLED. Na starší generaci
designéři zase myslí zvyšováním lehacích ploch u dražších výrobků, ale i navrhováním
pohodlných křesel se zvýšenou opěrkou hlavy.

V žádném případě nemůžu opomenout funkční výrobek, který považuji za nosné téma
výstavy, a tím je malý sekretář či minihome office. Souvisí to s miniaturizací počítačů a
nástupem nových produktů této oblasti (tablety aj.). Jde zpravidla o skutečně minimalistický
objekt často se sklopnou pracovní minideskou a není divu, že i produkt této řady byl
vyznamenán prestižní cenou salónu.

Osobnosti

Salon je příležitostí setkání nejen s nábytkem, ale také s jeho tvůrci. Letos jsem měla
mimořádné štěstí. Mohla jsem potkat čestného hosta Mobitexu Brno 2007 Petera Malyho
a Arika Levyho, čestného hosta Mobitexu Brno 2006, ale také Patriciu Urquiolu - letošní
nositelku titulu „tvůrce roku" a Konstantina Grcice. Jsou to evropské top celebrity, které
do Brna z důvodu zaneprázdněnosti bohužel nemohly přijet. Radost mi udělalo i setkání s
mladým nadějným francouzským designérem jménem Philippe Nigro, držitelem ocenění za
čalouněný soubor Confluent prezentovaný v roce 2010 u Ligne Roset. (viz stolmag 2010).

Pohlazením a duši v „daleké cizině" bylo představení dětské židle Ludwiga Miese van der
Rohe u firmy Tecta. Půvabná židllička bude už brzy instalovaná v zrekonstruované brněnské vile Tugendhat. K příjemným setkáním patřila i návštěva českých expozic TONu a Formu, které se tvářily tak samozřejmě, jako kdyby do Kolína jezdily od nepaměti, což krajánka vždy potěší. Můžeme jen doufat, že se splní prognózy německé nábytkářské výroby a pozitivní rozvoje v tomto roce zaznamenají i české firmy.

Ludvika Kanická
Lesnická a dřevařská fakulta Mendelovy univerzity v Brně
Převzato z časopisu Dřevařský magazín 1-2/2012

Více informací na www.drevmag.com

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu