31.03. 2020
Ray Kaiser Eames: významné ženy v historii designu a architektury
Historie a osobnosti
Obvykle upozorňujeme na architekty a designéry, kteří zásadně ovlivnili vývoj těchto oborů. Po jejich boku však často stály ženy, které svojí prací výrazně přispěly k rozvoji architektury a designu a jejich projekty získaly velké uznání a ocenění. Především se ale zasloužili o budoucí profesní rovnoprávnost. Připomeňme si jejich význam, úsilí a odkazy, které stále rezonují i v současnosti. Ray Eames, rozená Kaiser (*1912-1988†) byla přední americká designérka, která byla aktivní v oblasti navrhování nábytku, hraček, textilu, architektury. Vzdálený jí nebyl ani filmový průmysl. Ray a Charles Eamesovi se nejvíce proslavili svým překližkovým nábytkem a návrhem vlastního domu – Case Study 8 (1949), postaveného převážně z běžně dostupných masivně vyráběných stavebních dílů.
Pro Ray byly vášní již od dob studií umění a balet. Od roku 1933 studovala malbu na Art Students League v New Yorku pod vedením německého malíře a předchůdce abstraktního expresionismu Hanse Hofmanna, který ji velmi ovlivnil. Ray byla zakládající členkou „American Abstract Artists“ (AAA), která tvrdě pracovala na propagaci abtraktního expresionismu, protože tento umělecký směr prozatím galerie a muzea přehlížela. Hofmann vytvářel ve své tvorbě napětí mezi různými formami a barvami. Stejné pnutí se projevilo i v návrzích slavných překližkových židlí, které Ray a Charles Eamesovi představili v roce 1946. Ray Eames využívala v některých svých studií organické formy, připomínající Picassa, Kandinského či Caldera. Vynikala smyslem pro barvu, detail a kompozici. Měla také silnou prostorovou představivost.
Svého manžela poznala Ray v Michiganu na Cranbrook Academy of Art a společně pracovali jako partneři až do roku 1978. Vytvořili širokou škálu nábytku a dalších výrobků, včetně hraček. Stali se také známými svými multimediálními instalacemi a tvorbou krátkých filmů. Ray nikdy nestála jen ve stínu svého manžela, ale pracovala na plný úvazek. Navrhla i přední fasádu jejich vlastního domu s odvážně barevných panelů. Také v interiéru je znát její osobní dotyk v citlivém uspořádání objektů z různých materiálů od cizokrajných kultur. Manželé Eamesovi spolupracovali i s Eero Saarinenem na ocelovém domě pro editora časopisu Arts& Architecture Johna Entenza. V roce 1957 navrhli architektonický projekt pro přepracování železniční stanice v Griffith Parku v Los Angeles. Charles Eames zemřel v roce 1978, Ray o deset let později. Dům manželů Eamesových byl mekkou pro řadu architektů, designérů i studentů umění a architetury, kteří jej pravidelně navštěvovali. V současně době dům zpřístupňuje veřejnosti nadace Eames Foundation.
Andrea Vaňourková
Zdroj: https://lzf-lamps.com/blog/women-in-design-ray-eames/ https://pioneeringwomen.bwaf.org/ray-kaiser-eames/