21.12. 2023
Red Dot souvisí s marketingem, ne kvalitou
Design v souvislostech
Kdo je pozorný, ušetří si zbytečnou práci. Již před více léty vyšel ve sborníku DESIGN 4.0 – MEZIČAS obsáhlý rozhovor s předními českými uměleckými pedagogy, který se zabýval problém výuky a hodnocení designu. Jedna z otázek směřovala přímo k otázce kvality německé soutěže Red Dot a mezi respondenty byl dokonce jeden, který byl jeden rok přímo členem hodnotící komise. Autora rozhovoru zajímalo, zda se jednotlivé kvality produktů reálně laboratorně testují, když organizátoři vyhlašují, že ceny jsou jediné na světě, které vnímají design opravdu komplexně. Velké peníze, které se kolem Red Dot točí, by mohly snadno být zárukou takto seriózního přístupu.
Ale kdeže! Svět chce být klamán, a ještě si za to rád připlatí. Nejen marketinková komunikace, ale i marketinkové myšlení vládnou světu, ve kterém věda asistuje jen jako občas nutná služebnice. Český člen komise jednoduše popsal, že slavné „žírování“ probíhá podle oblíbené světové konvence. Všichni se dívají a tváří se, že samozřejmě dokážou odhadnout všechny neviditelné kvality, kdyby velkou náhodou někoho opravdu zajímalo něco jiného, než estetika. Ti méně soudní to nahlas komentují, realisté mlčí a jen zapisují body.
Zbytečnou práci, alespoň v úvahách o kvalitě komplexního hodnocení, si tedy mohli ušetřit všichni, kdo spolupracovali na nedávném článku czechdesignu (25. 10. 2023) s názvem „Červený puntík za všechny prachy. Je ocenění Red Dot opravdu prestižní výhra, nebo jen drahá falešná hra?“ Odpověď, ke které článek pomohl hledat cestu, ale není „buď a nebo“, a může znít překvapivě: Red Dot jsou prestižní výhry ve falešné hře. Důvod falešnosti je velmi prostý a už byl popsán – soutěž se tváří, že hodnotí komplexně, ale to by musela buď sama testovat, nebo požadovat k přihlášce ověřené výsledky testů (funkčnosti, ekonomiky, ekologie a ergonomie) od certifikovaných laboratoří.
Prestižní výhrou je ocenění proto, že jde o jakousi komerční loterii. Všichni se vysokým vkladem podílejí na komerční hodnotě ocenění, které umožní výhercům finančně znásobit investovaný vklad. Ne ale jako v běžných loteriích, kde se výherci podělí o zisk s manažerem. Tady manažer bere vše. Ocenění však pomůže držitelům k zisku, který jim odevzdají jejich zákazníci. Všechny finanční hrátky jsou oblíbené, lidi těší zkoušet štěstí.
Podstatou marketinku není prezentace reálných vědeckých poznatků, ale atraktívní emocemi podložená mediální show, která se snaží nikoliv fakty, ale květnatou komunikací přesvědčit co největší počet lidí, aby bez ohledu na absenci nebo falešnost důkazů propadli slepé víře. Svým způsobem vzrušující atraktivní hra dokáže těšit mnohé příslušníky davu a z teorie her je známo, že je k velkému nadšení marketérů o víru nepřipraví ani opakované prohry.
Víťa Jirásek