Design Cabinet CZ

03.02. 2011

Rozhovor s Jiřím Grundem mladším, ředitelem firmy GRUND a. s.

rozhovory

Před dvaceti lety začali jeho rodiče šít na koleni v krkonošské roubence koupelnové předložky. Vznikla tak rodinná firma GRUND, která dnes své zboží vyváží do více než čtyřiceti zemí světa, a jejíž vedení Jíří Grund mladší 1.1. 2011 po otci převzal.

Co bylo pro GRUND a.s. motivací k podpoření Národní ceny za studentský design?

Hlavní motivací bylo podpořit kreativní myšlení mladých lidí, protože to je to, co bude rozhodující pro úspěch naší země v budoucnosti. A také to byla osobnost paní Lenky Žižkové, která už několik let zadarmo pracuje na rozvoji designu a kreativního myšlení v České republice.

Součástí Vaší firmy je špičkové designcentrum, pořádáte také mezinárodní soutěž Grund International Design Contest, Váš vztah k designu je tedy zřejmě velice vřelý.

Nás design hlavně živí. Bez něho by naše firma už neexistovala.

Jak vznikla spolupráce Vaší firmy s ikonou světového designu Luigim Colanim?

Mým snem bylo, aby pro nás novou kolekci udělal opravdu slavný designér. Když jsem se v Německu dozvěděl, že ikonou designu je pro ně jejich rodák Luigi Colani, sehnal jsem si jeho číslo a s velkou trémou jsem mu zavolal. Když mne jeho asistentka přepojila přímo na pana Colaniho, tak jsem ze sebe vysoukal větu: „Dobrý den, jmenuji se Jiří Grund a chci, abyste jste pro naší českou firmu pracoval." Pan Colani mi odpověděl: „Tak to musíte přijet, takového drzého chlápka chci poznat"! Pak jsem ho navštívil, zapůsobila osobní chemie a spolupráce úspěšně běží dodnes.

Po revoluci jste s rodiči začali šít koupelnové předložky, protože jste se z časopisu Domov dozvěděli, že je jich nedostatek. Kdyby byl nedostatek jiného textilu, orientovali byste se na něj, nebo pro Vás byly koupelnové doplňky atraktivní?

To byla opravdu náhoda, pokud náhody existují. Byli jsme s rodiči ochotni vrhnout se na cokoli, týkajícího se textilu, a že jsou to koberečky do koupelen, je shoda okolností.

V roce 1993 měla Vaše firma poprvé zastoupení na veletrhu ve Frankfurtu, a přestože u nás již úspěch slavila, Němci se na Vás dle slov Vašeho otce dívali s úšklebkem. Kdy se tato situace zlomila? Dnes má GRUND a. s. v Německu pobočku a je největším konkurentem tamní společnosti Leifheit.

Opravdu jsme se ze začátku setkali na západních trzích s velkým podceňováním. Trvalo zhruba deset let, než jsme se dostali na úroveň našich konkurentů. To ale v Německu nestačí, a pokud chcete mít respekt, musíte být lepší než oni, což vůbec není snadné. Nám se to povedlo tím, že jsme během posledních pěti let konzistentně investovali do designu a netradičních řešení katalogů a výstav, díky čemuž dnes s přijetím na západních trzích nemáme problém.

GRUND a.s. se věnuje také charitě, a to především v některých rozvojových zemích. V čem přesně pomoc obyvatelům těchto států spočívá?

Naše rodinná firma podporuje již mnoho let různé charitativní projekty. Vždy jsme se zaměřovali na děti, které mají proti svým vrstevníkům znevýhodněný start do života. Zpočátku jsme podporovali různé dětské domovy v České republice, ale pak jsme zjistili, že objem prostředků, který máme k dispozici, nemá tu energii změnit věci zásadním způsobem. Když jsem pak zjistil, že se v rozvojových zemích dá za půl milionu postavit škola, tak jsme se rozhodli pomoci zde. Začali jsme spolufinancovat projekty nadace Inka, která staví školy v peruánských Andách, podporujeme tibetské uprchlíky v Indii, a v Ladakhu jsme prostřednictvím nadace Slunečnice podpořili provoz školy postavené nadšencem panem Telingerem.

Žijete v Krkonoších, kam Váš rod přesídlil před dvěma sty léty, nikdy jste neuvažoval o přesídlení do velkého města? Je současná poloha Vaší firmy výhodou?

Žijeme uprostřed krásné přírody. Z kanceláře vidím Sněžku a z dalších oken hřebeny Rýchor. Nedovedu si představit, že bych mohl žít někde jinde. Jsem hodně na cestách, viděl jsem snad všechny světové metropole, ale můj domov je tady. Mladé Buky a Krkonoše jsou mojí velkou láskou.

Vaše nejbližší rodina tvoří jádro firmy GRUND a. s., zákazníci této firmy zase podle její filozofie patří do rodiny široké, zdá se, že na rodinu dáváte oproti dnešnímu "trendu" velký důraz.

Je to základ naší strategie, díky které ještě naše firma v záplavě konkurence z východu existuje. U nás je zákazník opravdu členem širší rodiny. V naší rodině se drží slovo, pomůžeme si, když je potřeba, a věříme si. Důvěra je základem jakéhokoli vztahu.

Váš otec bývá považován za workoholika, zdědil jste po něm tuto vlastnost? Dokážete si jako obchodní ředitel významné firmy najít čas na relaxaci? Krkonoše nepochybně nabízí řadu možností.

Mezi mé koníčky patří především cestování, fotografování a korejská a japonská poesie. Co se týče mého otce, chtěl po práci odpočívat aktivně a tak se rozhodl, že pro něho bude nejlepším sportem golf. Před deseti lety jej však v našem okolí nebylo kde hrát. A protože je otec geniální stratég, tak nad naší vesnicí našel pole, kde z ničeho téměř svépomocí vybudoval krásné hřiště. Před dvěma lety jsme k tomu přistavěli i hotel a dnes je to jedno z nejkrásnějších hřišť v republice, s výhledem na Krkonoše. Takže jak je vidět, otec pracuje i když odpočívá.

Děkujeme za rozhovor.


Klára Bartášová

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu