24.02. 2012
Rozhovor s Lenkou Markovou
rozhovory
Minulý rok jste si ze San Francisca přivezla cenu Jeroma Dreyfusse z mezinárodní designové soutěže Art of Fashion Competition. Čím myslíte, že jste zaujala porotu?
Vypsané téma soutěže znělo "Uniquely untrendy", z čehož pro mě vyplynulo, že soutěžní návrh by měl být jedinečný, netradiční, nepodléhající trendům. Podle této definice jsem se snažila navrhnout botu, a zřejmě se povedlo. A z toho vyplývají i občasné zvláštní reakce lidí, kteří boty vidí a neví, že právě nekonvenční vzhled bot byl můj cíl.
Vaše lodičky jsou inspirované lyžařskými botami. Jak vás napadlo spojit tyto dva zcela odlišné typy obuvi dohromady?
Tady bych Vás opravila, nejedná se tak úplně o lodičky. Těžko definovat, co je to vlastně za typ dámské obuvi, ale řekla bych, že víc než lodičkám se podobají kozačkám nebo kotníčkovým botám. Záměr byl spojit sportovní prvky jako typické lyžařské zapínání - přezky, dále robustnost, jež je pro "lyžáky" také charakteristická s prvkem dámských bot jako je podpatek, a to celé vyrobit a zpracovat stejně jako klasické boty. Tedy použít obuvní materiály jako kůži, spojování materiálu šitím, výztuže (které se běžně používají za účelem vyztužení paty a špičky). Výztuže byly u těchto bot použity k zachování tvaru celé boty tak, aby vznikl jakýsi skelet, podobně jako je to právě u lyžařských bot. Výsledným spojením tradičního přírodního materiálu jako je kůže a netradičního zapínání plastových přezek, které si spojujeme s užitím ve sportovním odvětví, nezvyklého tvaru, kde byla popřena tradiční představa podoby boty, vznikla právě ta unikátnost a netradičnost.
Našli si už svého výrobce nebo zůstalo pouze u návrhu?
Bohužel, nebo možná bohudík, zůstala pouze u prvního prototypu, jehož výroba byla díky netradičnosti, jež je provázela od první skicy, od výroby až po realizaci, značně náročná. Jelikož tvar boty vyplývá z funkčnosti přezek, jejichž funkcí je něco stahovat, je bota navržená tak, že robustnost boty je přezkou pomyslně stlačena až na samotnou nohu, a proto na botách vznikly jakési "drážky", kde jsou uchyceny přezky - a to zapříčiňuje, že je tvar boty z profilu "hrbolatý". A jelikož jsem chtěla zachovat charakteristickou skeletovost "lyžáků", musela jsem tento hrbolatý skelet vyrobit, a až poté potáhnout kůží. A právě tvarování skeletu bylo velice náročné. Tímto bych chtěla oficiálně poděkovat mému příteli, který mi s tvarováním po celou dobu pomáhal: Bylo by technicky nemožné vyrobit tyto "šílené" tvary pouze pomocí mých dvou rukou - někdy i čtyři byly málo.
A teď se vracím k tomu, proč bohudík - protože by za prvé díky složité výrobě byly netradičně drahé, což by mně osobně asi tak nevadilo, ale za druhé bych se bála o dodržení kvality zpracování při takové náročnosti výroby.
S vaší cenou byla spojená stáž v Paříží u návrhářů Julie Perrionové a Jeroma Dreyfusse. Jak se vám líbilo v Paříži, ve městě módy, a co vám tato zkušenost dala?
Stáž jsem absolvovala loni od září do listopadu. Dala mi poznání, jak to chodí leč v malé, ale řekla bych, že velice prosperující firmě. Poznala jsem, kolik lidí je zapotřebí, aby firma fungovala, a na co je důležité se soustředit. Během stáže jsem si vyzkoušela spolupráci na nové kolekci s kreativním ředitelem firmy, focení kolekce, grafické návrhy, vybírání materiálů, dále jsem také například navštívila jeden z největších veletrhů kůží a podílela se na přípravě a otevírání nového obchodu. Kdybych měla mluvit o jiných přínosech stáže, tak bych neměla opomenout poznání úžasného kolektivu, hodných lidí, ale i Paříže jinak než očima turisty. Pozorování francouzské módy, kultury a jiných odlišností, které jsou pro mě hrozně zajímavé.
Chystáte se po škole dál studovat například v zahraničí?
Dostudovat bych chtěla tady v Čechách, konkrétně v Plzni v Ústavu umění a designu u docentky Heleny Krbcové a její asisnetky magistry umění Pavlíny Nedělové a asistenta magistra umění Pavla Brejchy, jelikož právě tomuto vedení vděčím za své dosavadní znalosti v oblasti módy. S vedením a stylem výuky jsem v Plzni naprosto spokojená. Docentka své žáky učí o svých nápadech a návrzích přemýšlet, a žák jejího ateliéru si umí svou práci obhájit, proč je to právě tak a ne jinak. Umí mluvit o tom, co pro něho dané téma znamená, a proč jeho práce vypadá zrovna tak. Já osobně jsem byla na obor přijata, aniž bych měla uměleckou střední školu a právě studium v tomto ateliéru mi pomalu pomáhá odkrývat tajemství a možnosti světa módy.
Nerada mluvím o tom, co bude, nebo o tom co chystám, protože se vše může strašně rychle změnit. Vše je o troše štěstí, velké pracovitosti a hlavně energii něco dělat. Chtěla bych být stále motivována a mít dostatek síly chtít tvořit, a to, aby mě dovedlo tam, kde mi bude dobře.
Na čem v současnosti pracujete, můžeme se těšit na další originální módní doplněk?
V současné době jsem dokončila další botku inspirovanou rostlinnou říší. Je navržena na téma dámská lodička, takže žádné velké extravagance. Naopak, je založena na jednoduchosti, minimalismu a eleganci vycházející, jak už jsem řekla, z principů a tvarů jedné květiny. Právě teď se připravuji na další odjezd do Paříže, jelikož bych nerada ztratila kontakt s Julie a Jeromem. Proto jsem přijala jejich pozvání podívat se, co nového Jerom chystá pro kolekci jaro - léto 2013."
Děkuji za rozhovor.
Lenky Markové se ptal Adam Kratochvíl