28.06. 2009
Rozhovor s Lukášem Moravcem
rozhovory
Student Ateliéru keramiky FUD UJEP Lukáš Moravec oceněný v soutěži Národní cena za studentský design 2008 s námi hovořil o své pracovní stáži ve Velké Británii. V centru jeho zájmu není jen design keramiky a porcelánu, ale snaží se naučit tradiční japonské glazury. Ty se těší velkému zájmu nejen na Dálném východě, ale i ve Velké Británii a Francii.
Jak jste se k pracovní stáži dostal?
Dva roky po sobě jsem kontaktoval Lisu Hammond, majitelku dílny, které jsem byl letmo představen před pěti lety na keramických trzích Art in Clay. Nakonec to vyšlo. Jinak o možnosti pracovní stáže jsem se dozvěděl na naší fakultě na referátu pro zahraničních vztahů.
Jak dlouho stáž trvá?
Oficiálně od září roku 2008 do června roku 2009, ale já jsem nastoupil neoficiálně už v červnu 2008.
Jakým způsobem dílna funguje?
Pracuje zde majitelka a většinou ten/ta, kdo se zaučuje – tzv. aprentice (což jsem momentálně já). Vyrábí se zde sodou glazovaná kamenina (80%), a pak různé speciály tzv. one off peaces vycházející převážně z tradiční japonské keramiky. Zboží se prodává v galeriích po celé Velké Británii a na vybraných trzích a výstavách, které jsou zhruba jednou za dva měsíce. Někdy častěji. Záleží na sezóně nebo se mění rok od roku. Několikrát do roka se Lisa Hammond účastní i nějaké zahraniční výstavy.
Vaše učitelka Lisa Hammond je svou tvorbou známá v celé Velké Británii, je činná i v organizaci výstav. Může toto téma rozvést?
Lisa Hammond je jedním ze členů představenstva CPA (Contemporary Ceramic Association), a tudíž se aktivně účastní pořádání většiny akcí CPA. Mimo to založila nadaci „Adopt a Potter“ na podporu začínajících keramiků. Z akcí vycházejících čistě z jejího podnětu bych zmínil poslední, velmi úspěšnou retrospektivní výstavu Maze Hill Poterry, která se konala v únoru letošního roku v galerii Harlequin v Greenwichi v Londýně.
Zaměřujete se na specifický typ keramiky. Užíváte techniku japonských glazur. Není to ve Velké Británii neobvyklé?
Vliv asijské, ale především japonské keramické tvorby tu není ničím neobvyklým a má zde silnou tradici, která začala někdy kolem roku 1920. Bernard Leach a Soji Hamada založili Leach Pottery v Cornwallském St. Ives. Ta je dodnes natolik silná, že na první pohled poznáte současné práce z ní vycházející. Tvorba Lisy Hammond ovlivněná japonskou keramikou vychází spíš z jejího pobytu v Japonsku a z celkového zájmu o tuto kulturu.
Jak na ostrovech všeobecně vnímají autorskou keramiku?
Autorská keramika je zde velmi ceněna a je považována za rovnocennou ostatním oborům umění. S takovým ohodnocením a kvalitou keramiky jsem se v Čechách setkal jen velmi zřídka. Až mě občas zaskočilo, jak je zde veřejnost (samozřejmě nemluvím o celé populaci, mám na mysli stálé zákazníky) vzdělaná v oboru keramiky (v umělecko kulturním slova smyslu). Máte pocit, že vaše osobní invence má nějaký smysl. Také zde vychází několik magazínů o keramice, z nichž asi nejstěžejnější Ceramic Review pod patronátem CPA. Řady knih týkající se technik, technologií, stylů, výpalů, pecí, materiálů atd., atd. jsou nepřeberné. Najednou vidíte, co všechno je možné.
Díky pobytu u Lisy Hammond jste se dostal i na zajímavé setkání keramiků ve Francii.
Jedná se o Shino Festival, který se konal 4. a 5. října 2008 v jižní Francii v městečku Giroussens. Tato „konference“ s názvem Shino and Wabicha byla zaměřena na historický a současný vývoj tradičních japonských glazur Shino, jejich použití, technologie výpalu a problémů s ním souvisejících. Je až zarážející, že je možné věnovat takovou pozornost jediné glazuře, ale u fenoménu jakým je Shino, si nakonec uvědomíte, že to možné je. Díky skvělému výběru keramiků (špiček ve svém oboru) takřka z celého světa, tu panovala neuvěřitelně „hutná“, ale uvolněná atmosféra. Prostě SHINO bylo všude * „hmota a duch v jednom“.
K účastníkům patřili – Jean-Pierre Chollet (Francie), Ray Cavill (Australie), Pascal Geoffroy (Francie), Lisa Hammond (UK), Gary Hootman (USA), Randy Johnston (USA), Hein Janssen (Holandsko), Tateki Kawaguchi (Japonsko), Shozo Michikawa (Japonsko), Jeff Shapiro (USA) a Rizu Takahashi (Japonsko).
Pracujete na svém konkrétním projektu?
Při mém současném pracovním vytížení mi na rozsáhlejší projekty nezbývá moc energie, ale mám rozdělaných pár drobnějších věcí. Některé z nich byly představeny na nedávné retrospektivní výstavě Maze Hill Pottery „The Potters of Maze Hill“ ve výše zmíněné galerii Harlequin.
Co Vám pobyt přinesl/vzal do budoucnosti?
Rozhodně mi přinesl spoustu nových informací a kontaktů, které snad budu schopen v budoucnu zužitkovat. A co mi pobyt vzal? No, až na to, že mi byly ukradeny doklady, tak jsem snad o nic nepřišel.
Děkuji za rozhovor za sebe a Design Cabinet CZ a přejeme příjemný zbytek stáže.
Dita Hálová
www.ceramicdesign.cz
www.mazehill-pottery.com