13.12. 2010
Rozhovor s Milanem Vrbíkem, designérem a hlavním manažerem firmy FINEZZA design
rozhovory
Milan Vrbík vystudoval Medlovu univerzitu v Brně obor design nábytku. V současné době se věnuje interiérovému designu, ale především je hlavním manažerem firmy FINEZZA design, která na českém trhu zastupuje přední italské designové značky a navrhuje interiéry na míru. Ve své firemní filozofii má pod hlavičkou DEZZIGNpoint.cz zastoupenu také podporu designu. V soutěži Národní cena za studentský design 2010 udělila FINEZZA design také svou vlastní cenu.
FINEZZA design má ve své nabídce výhradně italský design - co Vás na italském designu fascinuje?
Italský design, to je takový fenomén ve světě designu. Italský design je nabitý nápady a je hodně expresivní, nabízí také spoustu inspirace. Vždyť Mekka světového designu je každoročně právě v italském Miláně.
...design nabitý nápady - tak vznikl i název FINEZZA design? ...design s finesou
Design s finesou přesně tak... finesa je bohužel zapomenuté slovo, ve třicátých letech běžně používané. V dnešní době však spoustu lidí neví, co slovo finesa znamená, přitom je tak krásně výstižné.
Co všechno v sobě pro Vás slovo „finesa" zahrnuje? Důvtip ...
...ladnost, cit pro detail... vlastně „odpíchnutej rittberger" v krasobruslení je taky finesa, dvojitá otočka na špičkách je taky finesa - šmrnc, jiskra, to je finesa a od toho vznikla FINEZZA design. A jelikož firma zastupuje italské značky na českém trhu a má ráda italský design, tak má i italskou podobu. Nicméně je tam i ten český dovětek „design s finesou".
A co Vaše domácnost? Dominuje ve Vašem interiéru také italský design?
Určitě tam dominuje finesa, ale ne italský design.
Proč u Vás nedominuje?
Rád se obklopuji starými věcmi, takže spíše než k modernímu designu tíhnu ke kombinaci starých a nových věcí, k věcem které mají i velkou morální hodnotu. Tedy mám rád starý design, staré věci, rád si nábytek uzpůsobím podle sebe. Možná je to tak trochu pracovní deformace. Jak se stále pohybuji ve spoustě minimalistických interiérů, které jsou navrhovány špičkovými designéry a jsou třeba i z hi-tec materiálů, tak jakmile přijdu domů, potřebuji něco jiného, a přiznávám, někdy se rád obklopím i kýčovým dekorem.
A co český design? Jaký je podle Vás český design?
To je hrozně těžká otázka - definovat, co je český design. Já mám pocit, že je tady strašně moc vlivů, že jsme všichni nějak deformovaní tím, co na nás útočí. Mám také pocit, že český design byl z nás, našich rodičů těžce vytěsněn socialismem. Dnes mám pocit, že český design je naprostá mixáž mezi italským, skandinávským a germánským designem...tak mi to přijde. Nevím, jak se učí design v Praze, ale vím, jak se učí v Brně. Máme málo osobností, které by dokázaly studenty vést k určitému stylu. Už z polohy České republiky nás to nutí všude jezdit, všude čerpat informace a nemáme svoji vlastní inspiraci z historie. Pak chrlíme nápady jako syntézu stylů, které jsou zrovna trendy ve Skandinávii, Francii či Itálii.
Pokud tohle je český design, pak umí být kreativní, je akčně přizpůsobivý, umí pracovat s novými materiály a umí být precizní v detailu. Rozhodně má český design potenciál a držím mu palce!
Je prodejný?
Byl by prodejný, kdyby český zákazník věděl více o českém designu - bohužel je pro něj dvacetkrát lákavější design italský. Rozhodně jeden ze základních důvodů, proč se český design špatně prodává, je to, že obecně existuje velmi malá podpora českému designu.
To je důvod, proč má i FINEZZA design ve svém programu zastoupenu podporu designu?
Má to určitou návaznost. V Brně je 5 vysokých škol, které dělají nábytkový nebo interiérový design, a je tady spousta studentů, kteří mají obrovský potenciál, a já sám z toho prostředí vlastně pocházím. Během a po mém doktorském studiu jsem na „Mendlovce" i učil a za mé působnosti jsme vymysleli několik soutěží pro studenty, a to hlavně proto, aby studenti mohli konfrontovat své práce a vystavit co dělají. V opačném případě by to jen zůstalo v šuplíku. Tenkrát ještě díky bohu (MPO) existovalo Design centrum ČR, kde mohly tyhle brněnské školy vystavovat. Místo něj jsou tady naštěstí party nadšených lidí, jako jsou sdružení Design Cabinet CZ nebo Czechdesign.cz. Protože nejsou státem podporovány, bojují dnes bohužel s úplně jiným rozpočtem než programově řízená instituce ministerstva. Chci říci, že kdyby v komerčním sektoru existovalo ještě dalších pět brněnských firem podporujících studenty a jejich nápady, tak by se zde zase vytvořila velice zajímavá platforma akčního kreativního potenciálu. Samozřejmě neskrývám, že na to všechno se následně pasuje obchodní zájem.
Jak chcete přesvědčit své zákazníky, když procházejí showroomem FINEZZa a vidí zde luxusní italský design, že může být kvalitní design dostupný pro všechny? Aby někdo neřekl: "Aha, vy tu propagujete design pro všechny a přitom sami prodáváte design pro ty bohaté..."
Ty aktivity, které my děláme a jsou správně pod mottem „design pro všechny", jsou aktivity DEZZIGNpoint.cz. Snažíme se osvětou sdělit informace o designu a právě těmito aktivitami vymyslet design, který je pro všechny. Ať už to byla třeba soutěž FINEZZA design contest v tomto roce, kde se řešilo téma nábytek nebo i bytový doplněk pro lidi s handicapem, tak to jsou samozřejmě témata, kde se objevují nové nápady a jsou zaměřeny na design pro všechny - tedy i sociální design. DEZZIGNpoint nemá žádný finanční záměr, je to neziskový projekt, který není výdělečný, a doufáme, že nebude ani ztrátový, ale má generovat nápady a sdružovat lidi, kteří mají rádi interiérový design. FINEZZA design a její business plán samozřejmě pro všechny není. Ta musí vydělávat na DEZZIGNpoint.
FINEZZA design má svůj podnikatelský záměr a tyhle neziskové aktivity chce dělat jen jako kvalitní kondenzát. FINEZZA pracuje s konceptem italského designu, či své úrovně interiérového designu a nabízí jen určitou kvalitu služeb a kvalitu produktů, které jsou za adekvátní peníze. Proto, co se týká jejího komerčního zájmu, komunikuje svými službami jen se zákazníky, kteří chtějí tento servis využít a jsou jej ochotni docenit.
Už jste zmínil soutěž FINEZZA design contest. Letos byla soutěž zaměřená na design pro handicapované lidi. Tuto soutěž plánujete vyhlašovat každým rokem?
Ta bude vyhlašována každý rok, jen se chystá další téma a někdy v lednu 2011 bychom vyhlásili téma pro další ročník.
Co se týče tématu...když jsme s Karlem Kobosilem (designér, bývalý ředitel Design centra ČR) před rokem vymýšleli téma pro soutěž, tak nás napadlo téma „design pro lidi postižené povodněmi". Když byly v roce 2002 povodně, tak ti lidi v tělocvičnách museli bydlet a přespávat a neměli kde složit hlavu...uvažovali jsme nad tím, že spustíme téma, které bude zaměřené na tvorbu nábytku nebo nějakého mobilního monobloku, který svým rozložením nabídne to nejnutnější pro přežití - vytvoří intimní zónu v tělocvičně, kde se bude moci člověk vyspat, bude se tam moct zavřít a v klidu převléct. Podobná témata jsou výborná prostorová cvičení pro studenty. Zároveň by tam byl i požadavek na to, aby se to dalo snadno vyrábět. Pak se zvolilo jiné téma, protože se zrovna řešil interiér s klientem, který je zdravotně omezený. Během toho jsme také zjistili, jak velký nedostatek je odborné literatury na tohle téma. Existují jen normy pro vozíčkáře ve stavebnictví, ale ne na nábytek. Takže jsme usoudili, že to může být zajímavá výzva - proto „design pro handicapované".
Podpořili jste i soutěž Národní cena za studentský design 2010, kterou vyhlašuje Design Cabinet CZ. Viděl jste všechny návrhy přihlášené do soutěže? Je mezi nimi něco co Vás nadchlo?
V rámci této soutěže jsme vytvořili svou vlastní cenu - máme svého vítěze, který získá diplom od FINEZZA design a speciální cenu FINEZZa. Je to práce Jaroslava Větvičky. Ale líbilo se mi tam spousta věcí a bylo velmi těžké se rozhodnout, co je nejkvalitnější práce.
V rámci ceny FINEZZA je i týdenní pobyt ve firmě - těšíte se na spolupráci, a co očekáváte od této spolupráce?
Těším se na spolupráci určitě, protože je pro nás mladá krev vždycky dobrá a to, co od toho očekávám, je symbióza, protože mladý kreativní člověk, není ještě omezený komerčními mantinely, vždycky přinese spoustu nápadů. My mu můžeme za odměnu nabídnout spoustu informací z praxe zařizování designových interiérů a od nás je dostane rozhodně na stříbrném podnose. Proto si myslím, že se opravdu jedná o symbiózu, a opravdu se na to vždy těším.
Co ještě FINEZZA a DEZZIGNpoint chystá tento a příští rok?
Do konce roku budeme spouštět miniškolu interiérového designu, která bude zaměřena na osvětu laiků. Na osvětu našich zákazníků a zákaznic. Nebude to škola, která by konkurovala stávajícím vzdělávacím institucím, jak se snaží jiní, ale bude poskytovat informace, které jsou nutné pro úspěšné zvládnutí koordinace rekonstrukce i stavby nového interiéru. Profil absolventa tohoto kurzu je založený na dobré znalosti design managementu, základních informacích o tom, na co všechno se musí během zařizování myslet a jaké jsou vzájemné souvislosti. Sám bude mít také možnost vyzkoušet si navrhnout vlastní interiér. Což bude také výsledkem a závěrečnou prací. Program bude nahuštěný a nabitý prezentacemi. Samotná výuka bude interaktivní a velmi zábavná, tedy i vynikající edukativní zážitek. Co se týká výstav, budeme dalším rokem určitě pokračovat. V jednání jsou Jan Janák, Radek Veselý, Dagmar Sochorová, a další. V prodeji se u nás bude testovat například i nový počin českého designéra Jaroslava Juřici, němý sluha Mr. Zack. A pevně věřím, že Vás budeme moci překvapit ještě dalšími zajímavými novinkami.
Děkuji Vám za rozhovor
Olga Havlíková