Design Cabinet CZ

27.06. 2014

Rozhovor s módní návrhářkou Zdeňkou Imreczeovou

rozhovory

Dozvěděla jsem se, že jste byla nominována za Českou republiku do evropského finále Woolmark Prize v kategorii dámských oděvů. Jaká jsou kritéria pro nominaci?
Designér by neměl být úplný začátečník, ale také ne zkušený profesionál. Jednou z podmínek je mít za sebou 6 - 12 po sobě jdoucích kolekcí. Měl by mít nejméně dvouleté obchodní zkušenosti a také praktickou zkušenost s vlněnými materiály. Speciálně pro Českou republiku jsou kritéria nepatrně mírnější v oblasti obchodní činnosti, protože tady jsou podmínky pro návrháře podstatně horší než v západní Evropě. Neexistuje tu v této oblasti „Cash Flow", podpora výrobních firem neexistuje, prodejních galeríí je málo a nenakupují hotově přímo od designérů, praktikují pouze komisní prodej. Tady to nefunguje tak, jak by mělo. Ale snad se to postupně bude měnit k lepšímu. Na VŠE se před rokem začal vyučovat obor Fashion Business...
Kdo Vás nominoval?
Agentura Profil Média, která byla oslovena zástupkyní Woolmark Company paní Valouchovou. Ta už zde nějaký čas působí v rámci Designbloku a má rámcový přehled o českých designérech.
Vím, že jste se již účastnila této soutěže v roce 2011. Jak můžete zúročit tyto zkušenosti?
Tehdy jsem nevěděla, co mám očekávat. Naskočila jsem do „jedoucího vlaku" a nechala se svézt. Vytvořilo mi to nějakou představu té soutěže. Letos jsem připravenější i po stránce jazykové komunikace.
Jak probíhají přípravy?
Přípravám kolekce (6 ks v návrhové kresbě a jeden z nich realizovaný v materiálu) věnuji delší dobu, jak na konceptu, tak na výtvarném zpracování. Mám k dispozici konzultační tým a cítím, že porada a komunikace s více lidmi je nesmírně důležitá.
Doslechla jsem se, že Vaše kolekce bude „pletenina". To snad mohu veřejnosti prozradit.
Ano, ano. Téma ani nemohu říci...Použitý materiál musí odpovídat požadavkům Woolmark Company, tedy minimálně 80% vlny merino, 20% mohou být nějaké další příměsi.
Počátkem července se uskuteční v Paříži evropské finále...
Ano. Přílet bude 7. července a následující den, 8. července, je prezentace kolekce a projektu.
Je Vaše kolekce ve stylu haute couture?
Nebude to rukodělně pojatý originál a nebude to ani ve stylu běžné konfekce. Měl by tam být ale určitý přesah. Modely by měly být průmyslově zpracovatelné. V užším výběrovém kole se může uskutečnit kontrakt na výrobu určenou pro vybrané prodejní galerie.
Kolik máte evropských konkurentů?
Evropského kola se nás účastní 10. Tedy v kategorii dámských oděvů. Pak je tu ještě pánská kategorie se shodným počtem účastníků.
Mají Vaše pozitivní výsledky v národních a mezinárodních soutěžích vliv na vývoj Vaší tvorby? Jaký?
Ano. To vždy posune dál. Pokud je člověk pozitivně hodnocen, nastane chvilková intenzívní radost. Ta se však vzápětí ztratí, ale je třeba pokračovat. Důležitá je zpětná vazba, potvrzení, že člověk je na správné cestě a že to, co tvoří, dělá snad dobře. Vždy je to inspirativní.
Získala jste nějakou podporu či dotaci od české agentury, která Vás nominovala, nebo od nějaké firmy?
Veškeré náklady na vytvoření modelu jsou v režii návrháře. Cestu na soutěž hradí organizátor, tedy Woolmark Company.
Pociťujete před účastí v evropském kole něco jako trému, obavu, či respekt?
Pociťuji respekt, ale také tuto soutěž vnímám jako dobrodružství a výzvu v mé profesi.
V roce příštím 2015 se uskuteční světové finále v New Yorku. Pokud byste se účastnila, co bude následovat a jaké jsou plány do budoucna?
Do světového finále se dostane 5 vítězů za dámské oděvy a 5 za pánské. Bez ohledu na soutěž chystáme nové aktivity. Dělali jsme takové osvěžení značky, aktualizovali jsme naše webové stránky a chystáme se proniknout do zahraničí. Zkrátka, chtěli bychom nabízet naše produkty v jiných zemích.
(Zdeňka Imreczeová je v profesním vztahu s Petrem Folterou. Kromě značky Imreczeova, zaměřenou na dámské oděvy, jsou zakladateli značky Fiorina Fury, která se orientuje na oděvy pánské.)
Přeji mnoho úspěchů a děkuji za rozhovor.
Zdeňka Imreczeová je absolventka pražské VŠUP z roku 2009.

Woolmark Company
je australská značka, kterou vlastní společnost AWI. Vznikla na podporu všech odvětví zabývajících se ovčí vlnou a jejím zpracováním na textilní produkty. Má pobočky prakticky po celém světě, konkrétně v Evropě je to Velká Británie, Itálie, Německo a další. Je vlastníkem licence na udělování Vlněné pečeti kvalitním výrobkům z vlny. Její působnost je rozdělena na 5 světových regionů, což jsou: Asie, Austrálie, Evropa, Indie a Střední východ, USA. Českým partnerem je Czech Grand Design. Již třetím rokem vyhlašuje mezinárodní soutěž pro mladé začínající módní návrháře Woolmark Prize.

Eliška Nová

 

 

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu