Design Cabinet CZ

13.12. 2015

Rozhovor s Ninou Rail

rozhovory

Nina Rail tvoří kulinářskou keramiku pro milovníky jídla, pití, vaření a hlavně dlouhého stolování.

 

Co Ti dalo podnět k vytvoření vlastní značky s designovými produkty?

Před lety jsem se po dlouhých letech práce pro druhé vrhla do vlastní výroby porcelánu, a i když mě různé životní peripetie od hrnčířského kruhu na dlouhou dobu odvedly, vždycky jsem tušila, že naplnění, jaké mi tahle práce přinášela, už jinde nezažiji.

Pak nadešla chvíle, kdy se mi zdálo, že bez točení na kruhu už to prostě dál nepůjde a díky absolutní podpoře ze strany rodiny a shodě pár šťastných náhod jsem byla schopná se do keramické dílny vrátit. Musím sice pracovat s výrazně jiným materiálem, ale je mi to úplně jedno. Krásné a funkční věci se dají dělat z ledasčeho.

To, že vyrábím věci, které si sama navrhuji je jen přirozený vývoj. Sama je i fotím, sama je propaguji, sama je prodávám. Je to způsob, který mi vyhovuje, i když například s propagací jsem asi dost na štíru.

Co Tě inspiruje?

Je to různé. Hodně inspirace získávám obyčejným rodinným životem. Nechtěla jsem už doma mít ty plastové odkapávače na příbory, ani mýdlenky, a bylo potřeba někam dát máslo atd. Manžel hodně vaří a postrádal něco pod vařečku, čili podvařečku. Další inspirace přichází třeba od zákazníků, se kterými řeším jejich kulinářské problémy. Tyhle věci řeším opravdu ráda, jsem přesvědčená, že keramika do kuchyně patří. Jako inspirace mi ale určitě slouží roky práce pro jiné keramiky a hlavně dost důkladné seznámení s britskou keramickou špičkou během mé práce v galerii Contemporary  Ceramics v Londýně. Díky internetu jsem v kontaktu s řadou keramiků a po celém světě a v tomhle směru moderní technologie kvituji.

Jak vypadá Tvůj den?

Vstávám, kdy se děti rozhodnou vzbudit, většinou na můj vkus moc brzy. Po několika hodinách mazlení, snídání a hraní se mi obvykle podaří děti odevzdat do školky a školy před osmou a můj pracovní den může začít. V dílně jsem za pár minut, rychle se převléknu do pracovního, a když mám štěstí, tak se mi podaří třeba 5-6 hodin v kuse pracovat. To potom nejím, nepiju a jedu na 100 procent. Po očku sleduji hodiny na stěně a propočítávám, kdy budu muset začít uklízet, abych děti stihla vyzvednout včas. Pak se samozřejmě dostaví hlad, žízeň a vyčerpání, keramika je dost fyzicky náročná. Pozdní odpoledne a večer jsou rodinné, před spaním ale často ještě do dílny skočím zkontrolovat tempo schnutí, něco přikrýt, něco odkrýt, někdy ještě přidat pár hodin práce.

Jsou i méně ideální dny, kdy musím balit balíky, chodit na poštu a věnovat se dalším velmi nekreativním činnostem, ale pořád je to pro mě tisíckrát lepší, než pracovat pro někoho jiného, nebo keramiku opustit. Když jsou děti nemocné, není problém s nimi zůstat doma a když mají prázdniny, můžou je prožít s mámou a tátou.

 

Co Ti udělá radost?

Toho je strašně moc, každý den, a nejsou to jen radosti pracovní. Ty rodinné jsou teď intenzivní a každý, kdo má zdravé malé děti tuší, o čem mluvím.

V pracovní oblasti mi paradoxně možná nedělá až tak velkou radost moje výrobky prodávat, nerada se s nimi totiž někdy loučím. V každém je hodně práce, času a péče. Všechno, co dělám, vzniká točením na kruhu a následným ručním dekorováním a každý sebemenší kousek má mou stoprocentní pozornost. Hodně s nimi za tu dobu srostu, a protože dělám v malých sériích, každá se váže k nějakému období, které třeba pro mě mělo nějaký význam -  prostě nejde jenom o předměty. Výroba mi dělá radost mnohem větší a jsem moc vděčná za možnost se jí věnovat.

Jak nejraději trávíš svůj volný čas?

Na svojí práci mám právě ráda to, že mi nerozděluje čas na volný a nevolný. Do "práce" chodím velmi dobrovolně, ještě se mi nestalo, že bych za kliku dílny vzala s nechutí. Spíš mám někdy nutkání tam trávit víc času, než se s v souladu s rodinným životem sluší. To pak se mnou jdou i děti. S nimi souvisí většina mých dalších radostí, výlety za Prahu i po Praze jsou jednou z nich. Tohle období asi jednou skončí ale teď tak nějak žiju svůj sen.

Na čem momentálně pracuješ?

Testuji tvrdší materiál a nové, jednodušší tvary. Kulinářská keramika je pořád moje láska a už teď vznikají nové podvařečky a kameninové nádoby na chlebový kvásek. Jinak je tohle období dobou misek, ale to je na delší povídání.

Kateřina Lukášová

Tvorbu Niny Rail  můžete najít na platformě pro české designéry a talentované tvůrce Bohemia Design Market www.bohemia-design-market.com , která mimo jiné umožňuje dodání její tvorby po celém světě a nabízí i několik forem plateb a osobní předání.

Vaším nákupem na Bohemia Design Market podporujete společně s českým designem i 3 další organizace v oblastech:
Nadace a Občanská sdružení, Životní prostředí, Kultura, a to 3 % z celkové ceny nákupu.

Grafická karta: Eva Trnková

Odkaz stránky: https://cs.bohemia-design-market.com/designer/nina-rail

FB: https://www.facebook.com/bohemiadesignmarket/

 

Interview with Nina Rail

 

What was your turning point to start your own brand with design products?

Years back, after many years of working for other potters I started making my own porcelain pots. My life journey took me away from pottery wheel then for a long time but I always suspected that the fulfillment pottery gave me will be impossible to find elsewhere.

Than time came when I realized I just have to return to ceramics and with the support of my family and series of lucky coincidences I was able to do that. Due to the studio's set up I have to work with entirely different material but I couldn't care less. Porcelain does not deserve the privilege of making me happy, I can make beautiful and functional pots from other clays as well.

Producing pots I design myself is just natural development. I photograph them myself, I promote them myself, I sell them myself, too. This system seems to work for me although promoting is always a struggle.

What inspires you?

It varies. A lot of inspiration comes with simple family life. I wasn't happy with those plastic cutlery drainers or soap dishes, we needed a nice home for butter, etc. My husband cooks a lot and was missing a spoon rest. Further inspiration comes from customers who share their culinary problems with me. I love solving these problems, I believe ceramics do belong to kitchens. My years of work for other potters also offer some inspiration, but mostly my rather intensive encounter with British top of the line pottery during my work at the Contemporary Ceramics gallery in London. I keep in touch with number of potters around the world and enjoy modern technologies at least this way.

How your regular day looks like?

I get up whenever the children decide it't time to wake up, usually way too early. After some hours of cuddling, breakfasting and playing I normally manage to drop the kids off at school before 8 am and my work day can begin. I am in the studio in just a few minutes. I change to my work clothes rapidly and on a good day I manage to work for 5-6 hours non stop. I don't eat, I don't drink and really go full speed. I check the clock on the wall and calculate the latest possible time when I'll need to start cleaning up in order to pick up the children in time from their classes. Only then I start getting hungry, thirsty and exhausted, ceramics is rather physically demanding.I spend late afternoons and evenings with my family but I often need to pop into the studio before sleep to check the speed of drying, cover something, uncover something else, and sometimes add a few more hours of work.

There are also less ideal days filled with packing boxes, trips to the post office and other non-creative activities but I still prefer it thousand times to working for someone or even leave ceramics. When the kids are sick, there is no problem in staying at home with them and when they are on holiday, they spend it with their mom and dad.

What makes you happy?

Loads of things, every day, and I'm not only talking about work. All parents of healthy little children know how insanely demanding having young family is but just as insane is the happiness it brings.

Work wise it is not really selling my pots, I sometimes don't like parting with them. Each carries a lot of my work, time and care. I throw all my pots on a wheel, then decorate by hand and even the tiniest piece has my entire focus. They become very familiar during the whole process. And because I work in small batches, each is tied to a certain period which perhaps had some meaning for me, they are not just objects. Making makes me much happier and I am grateful for the chance I've been given.

How do you spend your free time?

What I love about my work is that it does not divide my time to free and not free. I go to "work" very willingly, I never dread it. Sometimes the urge to do something, finish something, try something in the studio is greater than a proper family life could take, in which case I just bring the kids along. My other activities are more or less always connected with them, trips around and out of Prague is a good one. This period must end one day but for now I am living my dream.

What are you working on currently?

I test harder materials and new, simpler shapes. I still love making kitchenware, there are new stoneware spoon rest and sourdough starter jars being fired already. Otherwise this is the time of making bowls but that is another story.

Kateřina Lukášová

 

Nina Rail designes and makes unique ceramic pots. Her intention is to make everyday objects beautiful, feminine and highly functional. Nina presents her work on the platform for czech designers Bohemia Design Market www.bohemia-design-market.com, where you can choose her fashion work online from your home Bohemia Design Market supports worldwide shipping & several payment forms. Your purchase at Bohemia Design Market supports the Czech design and three other organizations in the areas of: Foundation and Civic Associations, Environment, Culture, with 3% of the total purchase price

 

Graphic card: Eva Trnková

Web: . http://en.bohemia-design-market.com/designer/nina-rail

FB: https://www.facebook.com/bohemiadesignmarket/

 

Připojené obrázky

Připojené soubory

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu