Design Cabinet CZ

30.01. 2019

Rozhovor s nositelkou Ceny nakladatelského domu Albatros media, kterou je Václava Podhráská

rozhovory

Přinášíme Vám rozhovor s vítězkou Ceny nakladatelského domu Albatros media, kterou je Václava Podhráská z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara. Václava vytvořila knihu Tajemný svět jeskyní.

Katrin Bittnerová

 

Kdo je Václava Podhráská?

Jsem tvořivá a zvídavá duše. Mojí hlavní inspirací je příroda, ráda se k ní navracím a poznávám ji. Jako malá jsem si vymýšlela fantastické světy se spoustou neuvěřitelných tvorů, ale časem jsem zjistila, že ten náš svět je stejně úžasný. Žijí tu ještě prapodivnější živočichové, než jsem si kdy dokázala představit. Baví mě se o nich dozvídat, a ještě více mě naplňuje o nich vyprávět ostatním. Mám totiž velké štěstí, že můžu pracovat v zoo a učit děti o zvířatech a planetě. Možná právě díky tomu se vydávám touto cestou, cestou naučné ilustrace pro děti.

Jaké máš pocity po udílení cen? Jakou máš radost z Ceny nakladatelského domu Albatros media, který jsi získala?

Pocity mám smíšené. Na jednu stranu samozřejmě obrovská radost a překvapení, na druhé straně trochu nervozita a obavy. Hodně to pro mě znamená a tuším, kolik na knížce ještě bude práce. Ale jsem také zvědavá, jak to v takovém nakladatelství chodí.

Největší radost mám hlavně z toho, že se moje knížka líbí jako celek - nejen výtvarně, ale i obsahově. Je to pro mě důkaz, že se ubírám správným směrem a těší mě, že je o tuto tématiku zájem.

Určitě je to pro mě takové symbolické nakopnutí k tomu, abych se nezastavila a pokračovala. Ujistilo mě, že to má smysl.

Jak bys popsala Tajemný svět jeskyní?

Tajemný svět jeskyní je moje bakalářská práce, je to naučná ilustrovaná knížka pro děti. Tahle kniha byla takovým vyústěním mých zkušeností z předchozích školních prací, kdy už jsem si zahrávala s tématikou "neoblíbených" zvířat a ukazovala je v jiném světle. Po hadech a broucích přišli netopýři a celý jeskynní ekosystém. Knížka je pro menší děti, a má u nich vzbudit zájem, navodit atmosféru, zbavit je zažitých strachů a rozvíjet jejich zvídavost. Snažím se vždy najít nějaký kompromis mezi stylizací a realistickou ilustrací, aby knížka děti bavila, ale zároveň se díky ní naučily věci poznávat správně. Jako malou mě totiž hrozně rozčilovalo, když bylo někde něco nakresleno špatně.

Co tě na procesu práce nejvíce bavilo?

Vždycky se nejvíc těším na kreslení zvířat, takže jsem si užila stránky s netopýry a jeskynními rybami. Ale bavilo mě i skládání knížky dohromady. Ať už ořezávání a kompozice samotných ilustrací, tak i celkové rozvržení stránek, aby to vizuálně hezky ladilo a logicky navazovalo. Také jsem si užila tu vůbec první fázi, hledání informací a psaní textu, prostě mě naplňuje se něco dozvídat a předávat to dál.

Když se na to podívám s odstupem, tak velmi přínosné byly i ty fáze, u kterých jsem se v procesu práce nejvíc vztekala. Bylo to hlavně nacházení a zdokonalování výtvarné techniky a také samotné malování jeskyní, skal a kamenů. Nikdy by mě nenapadlo, že pro mě bude tak těžké vyobrazit neživou přírodu. Namalovat skálu tak, aby nevypadala jako peřina. Nakonec jsem to snad obstojně zvládla a právě to překonání překážek a posunutí se dál mě na práci vždycky moc baví.

Děkuji za rozhovor.

 

Více informací na v příloze a na http://www.studentskydesign.cz a na http://www.designcabinet.cz/zvlastni-ceny-narodni-ceny-za-studentsky-design-2018-ziskali

 

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu