05.01. 2019
Rozhovor s nositelkou ocenění Dobrý studentský design 2018 Lenkou Šlapáčkovou
rozhovory
Přinášíme Vám rozhovor s nositelkou ocenění Dobrý studentský design, kterou je Lenka Šlapáčková ze Soukromé Střední umělecké školy grafické a Vyšší odborné školy grafické v Jihlavě. Lenka vytvořila deskovou hru Panika.
Katrin Bittnerová
Kdo je Lenka Šlapáčková?
Ráda bych odpověděla, že jsem grafička — alespoň z toho důvodu, že jsem měla možnost věnovat se grafice od počátku svých studií až do teď. Studovala jsem grafický design na Střední uměleckoprůmyslové škole sv. Anežky České v Českém Krumlově, kde jsem mimo jiné našla zálibu ve vytváření různých objektů z papíru, což mě v tvorbě docela ovlivnilo. Rozhodla jsem se ve studiu grafického designu pokračovat a v roce 2018 jsem absolvovala Vyšší odbornou školu grafickou v Jihlavě, a to právě s deskovou hrou Panika a také se hrou s názvem Vladař.
Při tvorbě ráda přemýšlím o konceptu, který se potom snažím vyjádřit vizuálně. Jsem také docela aktivním hráčem deskových her, což se projevilo do té míry, že mě baví vytvářet vlastní deskové hry.
Jaké máš pocity po udílení cen? Jakou máš radost z Dobrého designu, který jsi získala?
Za ocenění jsem velmi ráda. Rozhodně mě potěšilo, že Panika dostala nějaké ocenění.
Tvá hra je inspirovaná filmem Panika v městečku. Proč ses nechala inspirovat zrovna tímto filmem?
Film a také seriál Panika v městečku mě už pár let baví svou nepředvídatelností, fantazií, zábavností všech postav a absurdností jednotlivých příběhů. Myšlenka, že v jednom domku bydlí společně zrovna tyto postavy, je sama o sobě docela úsměvná. Postavy jsou z hlediska svých charakterů natolik silné, že se jimi dalo poměrně snadno inspirovat. Mám tento seriál opravdu moc ráda.
Jak probíhal celý proces tvorby hry?
Celý proces započal již v roce 2015, kdy také vznikla první maketa hry, na které jsme se sestrou testovaly herní princip. V roce 2017 byla pravidla, která jsme spolu se sestrou vymyslely, již v takové fázi, kdy jsem se rozhodla hru dokončit v rámci absolventské práce. Hra se tedy i nadále mohla vyvíjet a posouvat dál. Konečnou a hlavní částí mé absolventské práce potom bylo vytvořit její vizuální podobu. Hru jsem vyráběla ručně.
Samotná tvorba vlastní deskové hry je docela náročný proces, je ale také velmi obohacující. Bylo pro mě velmi důležité a přínosné slyšet názory hráčů, kteří si hru v rámci testování zahráli. Panika pro mě zůstane příjemnou kapitolou mého života, na kterou budu moc ráda vzpomínat.
Už jsi hrála svou hru?
Ano — hru jsem hrála nesčetněkrát. Při tvorbě hry je totiž testování pravidel asi tím nejpodstatnějším. Velmi ráda ji hraji doteď.
Děkuji za rozhovor.
Více informací v příloze a na http://www.studentskydesign.cz/cs/2018/winner