02.01. 2019
Rozhovor s nositelkou ocenění Dobrý studentský design 2018 Sabinou Chalupovou
rozhovory
Přinášíme Vám rozhovor s nositelkou ocenění Dobrý studentský design a Ceny děkana Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni, kterou je Sabina Chalupová z Vyšší odborné školy grafické a Střední průmyslové školy grafické v Praze. Sabina vytvořila autorskou výtvarnou techniku a její aplikaci do vlastních grafických děl.
Katrin Bittnerová
Kdo je Sabina Chalupová?
Kdo jsem? Jsem grafička, ilustrátorka a výtvarnice. Ráda nacházím nové cesty přístupu k práci, experimentuji s technikou a nápady. Jsem zaměstnaná jako grafička v jedné firmě v Praze a na živnost ilustruji knihy. Příští týden bude vycházet kniha Noc ve znamení tygra (Michel Honaker), kterou jsem ilustrovala pro nakladatelství Vyšehrad a je ilustrovaná technikou izolep, za kterou jsem dostala ocenění.
Jaké máš pocity po udílení cen? Jakou máš radost z Dobrého studentského designu, který jsi získala?
Mé pocity jsou skvělé. Vůbec jsem nečekala, že se dostanu tak daleko. Má práce byla školním experimentem a vlastně do poslední chvíle nikdo – ani já – netušil, co se z ní vyklube. To mě na tom hodně bavilo, ale zároveň i děsilo, protože se blížily absolutoria a tlačil mě čas. Takže teď mám doma dvě ocenění, kterých si strašně vážím a neustále jim hledám nová místa na vystavení. Bohužel nemám doma žádnou poličku na ceny, budu si muset nějakou pořídit
Proč ses rozhodla zpracovávat toto téma?
Mé téma bylo trochu divočina. První jsem chtěla dělat pouze autorské písmo. To mi ale příliš trvalo, stále překreslovat a vyplňovat černou fixou, tak jsem sáhla po elektrikářský izolepě. Můj táta je elektrikář, tak v tomto jsem byla předzásobená na dlouho. Zjistila jsem, že to jde najednou strašně rychle a z jednoho písma se vyklubaly nakonec čtyři. Ale protože mi to stále nestačilo, tak mě napadlo, že bych mohla průsvitné izolepy použít také na ilustrace a vznikaly z toho zajímavá dílka. Izolepa mě nutila přirozeně své práce zjednodušovat a graficky byly velmi efektivní.
Jak Tvé výtvarní techniky vznikaly?
Izolepy mě natolik pohltily, že už mám doma slušnou zásobu různých druhů, dokonce i z Japonska (washi pásky). Každá páska má své vlastnosti a každou používám na něco jiného. Například elektrikářskou izolepou navrhuji písma a tvořím z nich jednobarevné ilustrace, a to především kvůli jejich elastičnosti. Dají se natahovat, mají sytou barvu a jsou cenově snad nejdostupnější. Další pásky jsem používala ty balicí. Jsou v různých lesklých barevných provedeních, ale hlavně jsou dokonale průsvitné, čímž jsem dokázala prolínat barvy a vznikaly mi tak krásné barevné přechody. Dále používám již zmiňované japonské Washi pásky. Ty jsem objednávala přes Ebay, jelikož jsou zde ještě poměrně neznámé, těžko sehnatelné a když už, tak hříšně drahé. Washi jsou vyráběny z rýžového papíru, jsou také průsvitné, matné a hlavně mají různé druhy odstínů. Je to úplná malířská paleta.
Co bylo na procesu Tvé práce nejzábavnější?
Na mé práci bylo zábavné všechno, protože to byl jeden velký experiment. Už jen sjednotit to a dát tomu nějakou grafickou podobu bylo obtížné. Proto jsem ráda, že jsem vydržela a našla si pro sebe směr, který je funkční, mohu se v něm zlepšovat, a dokonce je i uplatnitelný na trhu. Nejvíce mě ale bavilo se oprostit od svýho kompjůtru, sednout ke stolu s nůžkama a papírama a hrát si jako by mi bylo zase pět.
Děkuji za rozhovor.
Více informací v příloze a na http://www.studentskydesign.cz