Design Cabinet CZ

17.03. 2009

Rozhovor s Philippem Hansgrohe – O propláchnutí duše

rozhovory

Malé či větších funkční sochy - to jsou „obyčejné“ vodovodní kohoutky, baterie, kování, sprchy, které se podařilo pozvednout na úroveň umění firmě Hansgrohe. Stačí jmenovat modely Axor či Pharo, v nichž již nejde jen o dokonalý design, tvar a materiál, ale o novou filozofii. Hansgrohe patří k vůdčím světovým společnostem spolupracujícím s designérskými esy. A nejde jen o vodovodní baterie.

Hansgrohe má ve světovém vývoji koupelen mnoho primátů. Jako první přišla se sprchovou tyčí (1953), přestavitelnou ruční sprchou (1968), barevnou armaturou (80. léta), prvky na usazení rukojetí bez viklání, vyvinula nové technologie na tváření ušlechtilé oceli a výrazně ovlivnila trh předinstalovanými sprchovými systémy (1990).

V roce 1989 slavil premiéru první sprchový altán, před pár léty vzbudil rozruch altán či chrám Pharo a v roce 2000 šokovala svět koupelnová vize WaterDream.

Vnuk zakladatele firmy Hanse Groheho a iniciátor celého projektu Philippe Grohe nám poskytl exkluzivní rozhovor.

Hansgrohe vlastní více než 800 patentů a získala přes 100 mezinárodních cen! Jak vidíte budoucnost lidské hygieny a očisty těla? Co nás čeká, jaká je vaše vize?

Mluvíme-li o hygieně, již dávno nejde o fyzickou formu hygieny. My tomu říkáme „propláchnutí duše“. Nejde pouze o funkční „mokrou buňku“, ale o příjemný a útulný prostor přinášející blahodárné pocity. Je to individuální luxus chápaný jako prostor a čas pro nalézání sebe sama nebo alespoň chvíle pro sebe sama. Tedy už nejen „fitness“, ale „wellness“. „Mít čas na sebe“ je trend a domnívám se také, že na významu nabývá sama voda. My jsme chtěli již v kolekci Axor Citterio význam vody zdůraznit. Voda by neměla být banalizována. Jistě, můžete si koupit levný kohoutek, kterým tato cenná tekutina proteče, a nepřemýšlet nad tím. To ale není náš případ. Tvůrce a duchovní otec této kolekce, Antonio Citterio, je architekt a designér, což je zde jasně čitelné (viz rozhovor s Antoniem Citteriem). Harmonicky se v ní „smiřují“ a spojují rohy, hrany, plochy a jemné linie. Všude ve světě můžete vidět spoustu hranatých vodovodních kohoutků, baterií, sprch. Ale voda přeci není hranatá. Skutečný život podle mne vychází z harmonické kombinace hranatých a oblých tvarů. Význam hodnoty vody vyjadřuje také použití joysticku místo kohoutku. Kohoutek musíte chytit rukou, joysticku se jemně dotýkáte dvěma prsty. Toto řešení se líbí Philippe Starckovi i Antoniu Citteriovi.

Právě teď pracuji s jedním architektem na skleněné koupelně, v níž jsou všechny předměty z extrémně hygienického materiálu, reflexní i transparentní. Vznikají možnosti pro velmi zajímavou hru s barevností, světlem v pozadí, uplatněním zrcadel apod. Sanitární vybavení nebude stát uprostřed prostoru, bude tam jeho „odlesk“. Jsou to nové myšlenky vycházející z architektovy vize.

Spolupracujete s naprosto odlišnými tvůrci – Francouzi Philippem Starckem a Jeanem-Marie Massaudem, německým studiem Phoenix Product Design, které zazářilo jako hvězda nejvyšší velikosti projektem WaterDream v Miláně na výstavě Essere Bessere, kde představilo dráždivé biomorfní tvary vany, umyvadla a sprchy v době, kde se svět křečovitě držel diktátu minimalismu...! Navázali spolupráci s Italem Antoniem Citteriem. Jak se pracuje a jak vypadá komunikace s tak výraznými a rozdílnými designérskými osobnostmi?

Velmi záleží na tom, s jakým „druhem" designéra hovoříte. Se studiem Phoenix spolupracujeme léta, a víme, co pro nás mohou navrhnout. Na jakýkoliv náš podnět či dotaz dokáží přesně odpovědět, a to i otázkách detailů. Diskutujeme spolu asi v týdenních intervalech. S Phillipem Starckem pracujeme více než šestnáct let, takže už se vzájemně také známe. S jeho studiem probíráme asi jednou za dva měsíce nové doplňky do již existujících programů nebo hovoříme o nových liniích, které by se měly na trhu objevit. Také Antonio Citterio je v našem týmu velmi důležitý člen. Vznikla s ním i další forma spolupráce, protože šel v projektu ještě dál. Ke kolekci vodovodních baterií, sprch a doplňků Axor Citterio se zrodily nové, ojedinělé sanitární objekty a další prvky. Naprosto originální je například spojení vany s umyvadlem. Tento designér má jasnou a silnou vizi celého projektu.

Jak vidíte, jiná zadání a otázky klademe studiu Phoenix, jiná Philippu Starckovi a jiná Antoniu Citteriovi. Nemáme sice vlastní designérské studio, ale naše spolupráce s těmito osobnostmi má k tomu velmi blízko a bez nevýhod, které by takové firemní studio mohlo přinést designérům. Mohou pracovat i pro jiné zákazníky, jsou v myšlení i rozhodování naprosto svobodní.
Pracovat s designéry je skutečně zábavné. Lidé si obvykle představují, že existuje jakýsi firemní proces či milníky... samozřejmě, nějaké máme, ale roli hraje spíše síla lidského faktoru. To velmi dobře funguje právě s Antoniem Citteriem, který má extrémně vysoké nároky, je perfekcionista pracující s každým detailem a dovede si přesně představit, co to bude pro výrobce znamenat. Je to velmi náročná práce, ale má jasnou linii a s ním víte, kam jdete. Vývoj je zřetelně čitelný - dnes jsme tady, zítra budeme tady. Tato spolupráce byla pro mne velmi zajímavá a hodně jsem se naučil.

Co vás při zadávání nových kolekcí inspiruje? Zajímavé jsou například citace či inspirace minulostí (například kolekce Allerga Starck) nebo venkovem (například Axor Terrano) či vnímáním přírodních procesů (například pocit deště při sprchování sprchovou růžicí Axor Terrano, Axor Raidancenebo Axor Massaud).

Přijde na to, inspirační zdroje jsou různé a vznikají podle situace. S Antoniem Citteriem jsme věděli, kam jdeme, protože on sám má velmi silnou vizi. Chtít po něm, aby navrhoval něco, mimo tuto jeho vizi nemá vůbec smysl. Spolupráce s ním byla velmi dobrá i po lidské stránce, takže se domnívám, že je to z kolekce cítit a že vzniklo něco opravdu hezkého a mimořádného. Někdy je to ale tak, že musíte reagovat na něco, co si trh žádá. U nás se to nestává často, protože chceme být vždy napřed před požadavky trhu. Pak musíte najít designéra, který pro firmu takový výrobek navrhne tím nejlepším možným způsobem. Obecně musíte jako určitá značka na trhu vědět, v jaké linii to má být, jak vypadá trh a kam se ubírá, a to je pak v zásadě i to, nač se ptáme a o čem s novým designérem mluvíme. Chceme například vědět, jak designér vidí na trhu značku Axor, jak vidí naše linie, kde vidí mezery a co pro nás může udělat. Z této diskuse pak vyplyne, zda mluvíme se správným člověkem.

Firma Hansgrohe je známá také produkty, které jsou zaměřeny na nízkou spotřebu a dlouhou životnost.

Uvědomělé a odpovědné zacházení s vodou je podstatnou součástí naší firemní filozofie. Příkladem pro to je kombinace Hansgrohe technologie EcoSmart a AirPower: ta se stará o to, aby uvnitř sprch Hansgrohe Raindance vznikla směs vody a vzduchových bublinek, která padá dolů jako měkké kapky deště a na rozdíl od běžných sprch poskytuje zcela nový zážitek pro všechny smysly. Současně se s tím dá ušetřit i voda, aniž by se člověk musel zřeknout komfortu. Ale i s naší další armaturou Axor Massaud - z níž se voda rozlévá jako plný velkorysý vodopád - se spotřebuje méně vody, zhruba pět litrů za minutu. Pocit z vody je u této armatury jiný: více ji vnímáme a přitom vypadá přirozeněji. Důsledné zacházení s vodou jako s cenným přírodním zdrojem a přitom maximální komfort nabízejí kromě toho i bezdotykové elektronické armatury značek Axor a Hangsgrohe, které jsou vybaveny infračervenou přibližovací elektronikou a starají se o to, aby voda tekla pouze v případě potřeby. Vždy nám jde o prospěch efektivnějšího využití vody a energie.

Lenka Žižková
Pro publikaci art&interior, poté rozšířeno a nově zpracováno pro časopis Obklady, dlažby, sanita, www. profimag.cz
Foto archiv Hansgrohe

 

Philippe Grohe, vnuk zakladatele firmy Hanse Groheho (založena 1901 v německém Schiltachu). Po maturitě studoval fotografii, poté mezinárodní marketing. V roce 1966 působil v USA v „project managementu“, od roku 1998 byl jednatelem dceřiné společnosti Hansgrohe v Paříži. Do německé centrály společnosti se vrátil v roce 2000 a rok poté získal odpovědnost za značku Axor.

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu