Design Cabinet CZ

02.11. 2012

Rozhovory v rámci Národní ceny za studentský design 2012 - Marcela Steffanová

rozhovory

Šperk - architektura - vztah. Spojení, které charakterizuje jak tvorbu Marcely, tak ji samotnou. Nemusíme jej číst jdoucí za sebou, může to být od architektury přes vztah ke šperku nebo od vztahu ke šperku až k architektuře. Možností je více a nejen ve výkladu pojmů. S Marcelou jsme si povídaly v café Louvre, kde jsem se záhy dozvěděla, že nad svojí hlavou mám její ateliér, ale když už jsme seděly a měly objednáno, ateliér jsme odložily na později. Ze všech příběhů a myšlenek, životních událostí a vzpomínek, které tvoří ono troj-spojení, se mi líbily příjemné procházky s rodiči, zájem o širší veřejnost a její zapojení se do veřejně-uměleckého dění a touha obdarovat prázdný prostor. Touha obdarovat prostor je složená z křehkých tělíček spletitě uskupených do sebe. Nenápadně objímají atmosféru a tiše pozorují. Více o jejich příběhu následuje v rozhovoru.

MARCELA STEFFANOVÁ - ŠPERK PRO NĚKOHO

Co tě vedlo k tomu studovat šperk? (Někdo v rodině studoval tento obor nebo tě někdo výrazně ovlivnil.) Jak jsi byla spokojená se studiem v Ústavu umění a designu na ZČU?

Už od dětství jsem neustále něco motala, koumala a sbírala. Největší zábava na celé odpoledne bylo vzít si krabičku plnou hřebíků, prkýnko a zatloukat a zatloukat a zatloukat. Vznikaly z toho skvělé obrazce a struktury. Nejkrásnější pocit byl je pak vytahovat kleštěmi a mohla jsem začít nanovo :) Vše začalo rozhodnutím jít na Střední uměleckoprůmyslovou školu do Jablonce nad Nisou. Můj tatínek je nástrojař a je moc šikovný, takže ten mě rozhodně hodně ovlivnil, co se týká manuální práce. Ještě dnes mi často poradí s technickými problémy. Ale šperku se v rodině nikdo nevěnuje. Můj sen byl vždy jít studovat k panu prof. Vratislavu Karlu Novákovi, takže když se mě ptáte na ZČU moje odpověď je naprosto pozitivní v tom, že jsem si splnila sen.

Tvůj název diplomové práce, Šperk pro někoho, mě hned zaujal. Myslím si, že není moc šperků, které byly vytvořeny pro architekturu a prostor, pokud tedy vůbec nějaké jsou?! Setkala jsi se už s něčím takovým?

Pevné téma diplomové práce bylo Šperk pro někoho a já si jen měla vybrat pro koho. Moje diplomka nebyla náhoda. Věnovala jsem se tomuto tématu už dva roky v předchozích pracích, které se inspirovaly textilní továrnou a nalezenými materiály. Například folie, které se využívaly při sítotisku a já z nich vytvořila velkou kolekci náhrdelníků a prstenů, které odkazují na historii vzorů. Další projekt má název Svědci doby, což jsou brože a objekty, vytvořené galvanoplastikou. Odlila jsem maskarony, které tam dohlížejí od svého vzniku až dodnes. Chtěla jsem je zachovat, než přijde nějaký vandal a zničí je, nebo než je pohltí čas a vlhkost. Momentálně tam jsou přes 100 let. Prostě jsem si řekla, že by bylo hezké završení, ne jen čerpat z místa a využívat to, co tam najdu a tak, ale že bych chtěla udělat naoplátku šperk přímo pro továrnu.

Svou prací se snažíš upozornit na krásu industriální budovy, textilní továrny v Novém Městě pod Smrkem. Co od toho očekáváš? A co očekáváš od místních lidí nebo širší veřejnosti?

Je to město, v kterém jsem vyrostla a neustále tam jezdím. Toto místo má vysoké procento nezaměstnanosti, stejně jako jiná pohraniční města, v kterých je také spousta opuštěných industriálních staveb. Je to celorepublikový problém. Já jsem šperkař, moje poslání je dotýkat se různých témat a toto místo má hlubokou atmosféru a historii. Mým cílem bylo zviditelnit naše město. Upozornit, že takové prostory skrývá a podělit se o to s ostatními. Lidé se například mohou podívat na moje video, fotografie a šperky a napadne je jak využít industriální prostor.

Tvůj zásah je velmi poetický a jemný. Opravdu zdobí tento industriální prostor. Zajímalo by mě, zda jsi tam své šperky zanechala, tedy kdokoli, kdo se dostane dovnitř na ně může narazit?

Šperky jsem tam nenechala, protože budovy nejsou přístupné veřejnosti. Neustále se tam vracím a dál s prostorem pracuji, je dost možné, že tam jednou nakonec zůstanou.

Angažuješ se i nadále, tedy po dokončení diplomové práce, k předávání hodnot tohoto areálu dál? Pořádáš nějaké prohlídky, výstavy...

Nedávno jsem se zúčastnila workshopu, který v Textilaně probíhal. Organizovalo ho sdružení Štkaní. Promítali jsme tam videa, dělaly prohlídky a celé to uzavřeli výstavou. Továrna ožila a všechny místo zaujalo. Navíc přispělo to ke kultuře našeho města.
Před týdnem jsem se vrátila z Bratislavy, kde jsem měla samostatnou výstavu při příležitosti šperkařského a sochařského sympozia v domě Erny Masarovičové. Vystavovala jsem tam již zmíněné foliové šperky a zrcadlovou instalaci, která byla dělaná jako site specific do prostorů továrny. Na sympozium jsem tak přenesla atmosféru industriálu skrze šperky, fotografie a instalaci. Mělo to velký úspěch a jeden náhrdelník a prsten následně putoval do Norska. Koncem října plánuji výstavu přímo v Novém Městě pod Smrkem v Klingerově vile (vila zakladatele továrny), kde mi byl nabídnut krásný prostor. Můžu v něm vystavit všechny šperky, které se tohoto místa týkají, což je naprosto skvělé.

Tvarově jsou tvé šperky oslavou určité geometrie. Různě se skládají a propojují. Jak jsi přistupovala k zákaznici (textilní budově), která chtěla tento šperk? Z čeho jsi vycházela? Velmi se mi líbí šperk, co vypadá jako "Y". Z čeho vzniklo?

Každý šperk byl vymyšlen a navrhován do jednoho patra budovy. Skládání a přetváření oslavuje prostor, kterým oplývá samozřejmě každá architektura. Tvarosloví vycházelo přímo z prostoru, kde jsem trávila čas. Šperk ve tvaru "Y" není ypsilon, ale fragment dřevěné konstrukce. Je to šperk vytvořený pro půdní prostory. Když tam vejdete, dýchne na vás půdní atmosféra plná starých trámů, kterých jsou tam desítky. Je to největší půda, na které jsem kdy byla. Šperk ve tvaru "T" je inspirovaný litinovými sloupy, které jsou známé snad z každé industriální stavby. A ten čtvercový šperk, to jsou hlavně pravé úhly a prostor v přízemí haly, které se v něm odráží.

Co by pro tebe znamenalo uspět v soutěži Národní cena za studentský design?

Znamenalo by to pro mě úspěch v mé práci, šířit povědomí o tom, kde tyto šperky vznikly a za jakým účelem.

Děkuji za rozhovor.

Aneta Železníková

 

Video: www.youtube.com/watch?v=hICDblZuUSk&feature=youtu.be

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu