Design Cabinet CZ

10.11. 2012

Rozhovory v rámci Národní ceny za studentský design 2012 - Markéta Veselá

rozhovory

Markéta je veselý člověk, což už napovídá i její příjmení. Baví ji pečení a móda. Když si chce pročistit hlavu, chodí do svého oblíbeného Second handu. Momentálně studuje dějiny umění na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy v Praze a tak se není čemu divit, že její zájmy se točí kolem umění, které se dotkly i její práce, přihlášené do Národní ceny za studentský design 2012.

MARKÉTA VESELÁ - GRAFICKÝ DESIGN K FIKTIVNÍ VÝSTAVĚ


Co tě vedlo k tomu studovat grafický design?

Velkou inspirací pro studium uměleckého oboru mi byl můj děda. Jeho jemné perokresby ve mně již od dětství vzbuzovaly zájem o umění. Obor grafický design jsem poté studovala na Střední umělecké škole Václava Hollara a Vyšší odborné škole grafické, která obohatila mé zkušenosti o mnohé typografické znalosti a znalosti grafických programů.

Jak tě napadlo vytvořit fiktivní výstavu? A proč zrovna zaměřenou na vlámskou malbu 15. - 16. století?

Jelikož jsme při volbě tématu pro svou absolutorní práci měli zcela volnou ruku, snažila jsem se propojit obě sféry mého zájmu, tedy dějiny umění a grafický design. Přišlo mi velice zajímavé si nanečisto vyzkoušet zrealizovat výstavu s téměř všemi propagačními materiály. Vlámská malba 15. a 16. století mě fascinovala již na střední škole. Zejména pak ojedinělé spojení detailního realismu a duchovní atmosféry, jíž jsou obrazy tohoto období prosyceny. Z tohoto důvodu pro mě byla volba tématu výstavy celkem zřejmá.

Co je pro tebe důležité vyzdvihnout na propagačních materiálech?

Ve své práci jsem se snažila komplexně pojmout grafickou stránku celé výstavy. Samozřejmě, aby toto bylo vůbec možné, musela jsem si ujasnit základní body. Výběr výstavního prostoru, počet a také seznam vybraných děl, ale hlavně také základní myšlenku celé výstavy (co bych jako kurátorka chtěla návštěvníkům předat atd.). Po ujasnění těchto základních myšlenek jsem teprve mohla přejít k samotnému designu. Zde jsem se snažila držet veškeré propagační materiály v podobném duchu. K tomuto účelu mi posloužil stěžejní obraz výstavy od Petra Christa. Tento obraz byl zvolen jelikož nejlépe reprezentuje celou myšlenku výstavy a zároveň nepatří mezi notoricky známé představitele tohoto období. Ačkoli byl tedy design držen v jedné výtvarné rovině, ke každému propagačnímu materiálu bylo nutné přistupovat individuálně. Docházelo nejen ke změnám formátu jednotlivých tiskovin, ale na mnohých z nich byla užita také perforace. Snažila jsem se pokrýt veškeré možnosti propagace výstavy. Kromě klasických tiskovin (plakát, vstupenka, leták, inzerce atd.) byly vytvořeny také ostatní propagační materiály (webové stránky, bannery, trička, buttony atd.), kterým musel být věnován zvláštní přístup.

Z čeho vyplynul název výstavy? Jaký význam má pro téma vlámské malby?

Název fiktivní výstavy „Detail nebo symbol?" byl vytvořen bezprostředně po ujasnění konceptu celé výstavy. Název reprezentuje křehkou hranici mezi symbolem a detailem, který se vyskytuje na vystavených obrazech. Některé detaily obsahují duchovní náboj, jiné jsou však pouhé rekvizity zapadající do zobrazovaného měšťanského interiéru. My dnes již nejsme schopni zcela dešifrovat jednotlivé detaily, jako tomu bylo v dobách vzniku obrazů. Cílem této výstavy však nebylo slovníkové vysvětlení jednotlivých detailů, nýbrž pouhé upozornění diváka na tento jev. Tudíž také název byl tímto způsobem koncipován, jak v samotném obsahu, tak také v jeho grafickém provedení. Tečka vytvořena nad písmenem „i" ve slově „detail" je pouhý detail, kdežto ta samá teč- ka vytvořená pod písmenem „s" ve slově „symbol", evokuje v našich myslích obraz otazníku a dává tak obyčejnému písmenu nový smysl. Takto je tedy celá koncepce výstavy prezentována již v samotném názvu.

V anotaci u tvého projektu je uvedeno, že nezapomínáš na dětské návštěvníky. V čem to spočívá?

Jeden z propagačních materiálů je opravdu věnován dětským návštěvníkům. Jedná se o jednoduchou hru spojenou s vystavenými obrazy, která by měla dětem zpestřit čas strávený na výstavě. Spočívá ve speciální hrací kartě, ke které jsou přiloženy kulaté nálepky s tvarově čistými jednobarevnými detaily, které se nacházejí v obrazech. Na hrací kartě jsou pak reprodukce jednotlivých obrazů s prázdnými kolečky v místech, kde by se měly tyto detaily nacházet. Malí návštěvníci pak tyto nálepky aplikují do hrací karty podle toho, jak jej vidí na vystavených obrazech. Motivací by jim také mohla být malá sladká odměna za každou správně vyplněnou kartu.

Co by pro tebe znamenalo uspět v soutěži Národní cena za studentský design?

Uspět v soutěži Národní cena za studentský design by pro mě bylo velice motivující pro další pokračování v tomto oboru.

Děkuji za rozhovor.

Aneta Železníková

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu