Design Cabinet CZ

01.12. 2013

Rozhovory v rámci Národní ceny za studentský design 2013_Nastassia Aleinikava

rozhovory

Rozhovor s oceněným účastníkem letošního ročníku Národní ceny za studentský design. Nastassia získala cenu časopisu cenu ředitelky Uměleckoprůmyslového musea za svou kolekci brýlí nazvanou Moje optika.

NASTASSIA ALEINIKAVA_MOJE OPTIKA

 

Studovala jsi na VŠUP v ateliéru K.O.V. pod vedením Evy Eisler. Jak se ti práce v tomto ateliéru líbila?

Byla to nejlepší l éta mého pracovního života a vůbec. Eva Eisler dávala pro všechny iniciativy obrovský prostor a má vůči studentům neskutečné pochopení. Je úžasná osobnost plná energie, proto se mi pracovalo a žilo 6 let v atelieru K.O.V. báječně. UMPRUM jako celek je skvělý prostor pro realizaci vašich nápadů. Jsem ráda za tu příležitost, co jsem dostala - být studentem UMPRUM. Jsem na to pyšná. Je to základní kámen, na který se doopravdy můžu postavit a začít svou životní cestu.

 

Ty nejsi původem z Čech, našla bys nějaké společné rysy designu v Čechách a Bělorusku, nebo se přístup k navrhování v těchto zemích liší?

V Bělorusku už nejsem 8 let, myslím, že mé krátké návštěvy nedávají přesný přehled, jak to tam vypadá, natož abych věděla, jaký je tam přístup k navrhování. Hlavně v 90. letech se tam odehrály jiné události než v Čechách a Bělorusko se vyvíjelo jinou cestou. Proto to nejde srovnávat. Myslím si, že je tam neskutečný potenciál v mladých lidech, kteří nemají až tak velké možnosti jako mladí lidé v EU, přesto se snaží a někteří jsou ve svém oboru moc dobří. Globálně se ale moc tvůrčí proces svou náročností, nebo něčím jiným, neliší.

 

Jak ses dostala k tématu navrhování kolekce brýlí?

Chtěla jsem, aby mě má diplomová práce bavila. Zároveň jsem chtěla zkusit něco mimo autorský šperk. Neměla jsem ambice vymýšlet nejlepší brýle na světě. Než přišla průmyslová výroba brýlí, a pak i celuloid, bohatí nositelé brýlí objednávali skvostnou zlatnickou obrubu pravděpodobně u zlatníka, jelikož na trhu mohli koupit často jenom sklo (čočku). Má inspirace převážně vycházela z historických předloh.

 

Ve své práci jsi téma brýlí uchopila ze tří úhlů pohledu....jak ty sama brýlenosíš - jako objekt skrze který vnímáš svět, jako zdravotní pomůcku, nebo jako šperk?

Při mých dioptriích je to 100% zdravotní pomůcka.

 

Myslíš, že některé z tvých brýlí si najdou svého nositele? Neoslovil tě někdo se zájmem o některé z nich?

Ještě na vernisáži Diplomek UMPRUM to lidé zkoušeli a hodně jich projevovalo opravdový zájem. Jeden model by podle mě dopadl velmi dobře. Ten je opravdu slušivý. Chtěla bych v tom pokračovat i nadále a v současné době hledám vhodný materiál pro výrobu.

 

V roce 2011 ses prezentovala a zaujala na Designbloku společně s českou šperkařkou Janji Prokič. Pokračuje dále vaše spolupráce?

Jsme kamarádky a po prezentaci společného projektu Lure, jsme každá šla vlastní cestou. Zatím jsme o další spolupráci neuvažovaly, ale nevylučuji, že se projekt Lure: Návrat může někdy uskutečnit.

 

Není to první ocenění v tvé kariéře, přesto, co pro tebe znamená umístění v soutěži?

Velice si toho vážím, zvlášť pokud se jedná o cenu UMP muzea. Nic jiného si pro svou diplomku nemůžu přát.

 

Jaké jsou tvé další plány? Na čem se chystáš dále pracovat?

Chci dále rozvíjet téma brýle. Moc mě to bavilo. Šperk opouštět také nechci a zrovna teď rozvíjím novou kolekci šperků Bow & Pearls. Mám atelier, v hlavě - nápady, v těle - energii.

 

Za rozhovor děkuje Květa Čulejová

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu