Design Cabinet CZ

29.01. 2014 - 20.04. 2014

Sakrální architektura pro firmu Baťa – realizace a návrhy

Výstavy

Zlínská galerie pokračuje v cyklu Pohledy do sbírek, tentokrát pohledem do sbírky architektury.

Komorní výstava představuje prostřednictvím originálních plánů, archivní fotodokumentace a fotografií příklady racionálně pojatých sakrálních staveb, navržených pro firmu Baťa. Byly často projektovány v kombinacích jednoduchých kubických tvarů s využitím standardního konstrukčního modulu. Přes nezvyklé konstruktivistické formy nevznikaly studené betonové budovy, ale silná emocionální díla, která zapadala do urbanistického kontextu baťovské zástavby.

Autory realizací byli především významní firemní protagonisté František Lýdie Gahura a Vladimír Karfík. Návrhy sakrálních staveb a památníků byly výraznou složkou Gahurovy tvorby. Při vnitřní výzdobě mohl architekt uplatnit svůj sochařský talent a překvapují vysokou výtvarnou úrovní. Lze jmenovat především holandským hnutím De Stijl ovlivněnou kapli svatého Václava na Kudlově (1927-1929) nebo málo známou kapli v Komárně (1936). Mimo firemní objednávku realizoval F. L. Gahura stavbu kostela v Míškovicích (1927). Nesporně vrcholným dílem Gahurovy architektonické tvorby je Památník Tomáše Bati ve Zlíně (1933).
Přesto, že se nejedná přímo o sakrální stavbu, koncipoval tento výrazný solitér nejen jako nejvyšší poctu zakladateli Zlína, ale zároveň jako katedrální meditativní prostor. Za dobu svého působení u firmy Baťa navrhoval budovy kostelů také racionálně založený Vladimír Karfík. V letech 1931-1932 byl podle jeho projektu realizován firmou dotovaný římskokatolický kostel v Bratislavě-Petržalce a v roce 1936 postaven evangelický kostel ve Zlíně. Svůj další návrh kostela pro Baťov - Otrokovice přepracoval v letech 1943-1944 pro jedno ze satelitních sídlišť firmy, Baťovany (dnes Partizánske) na Slovensku.

Přestože jen malá část navržených projektů byla realizována, zachovala se v archivech a pozůstalostech celá řada zajímavých soutěžních návrhů nejen od firemních architektů, ale i plány Josefa Gočára, Antonína Engela, Kamila Roškota, Jana Sokola, Josefa Štěpánka, Josefa Zascheho, Klaudiuse Madlmayera a Otto Rothmayera. Patřily k nim projekty na římsko-katolický kostel v Prštném (1935) nebo návrhy kostela a památníku Tomáše Bati v Baťově - Otrokovicích (1940) na místě, kde Tomáš Baťa zahynul.

Projekty sakrálních objektů pro firmu dokazují, že není podstatné, v jakém stylu je kostel postaven, rozhodující je jeho architektonická kvalita, dobře navržený provoz a především magičnost prostoru. Realizované stavby, stejně jako ty, které zůstaly jen v návrzích, patří zcela jistě mezi mimořádné architektonické počiny československé architektury na přelomu 30. a 40. let minulého století a zasluhují si právem naši pozornost.

Výstava vznikla ve spolupráci s Muzeem města Brna, Státním okresním archivem Zlín a Českobratrskou církví evangelickou ve Zlíně.
Autorkou a kurátorkou výstavy je Ladislava Horňáková.

Doprovodné programy k výstavě:

4. 3. 2014 v 17°° hod. - komentovaná prohlídka v evangelickém kostele ve Zlíně s ředitelem Státního okresního archivu Zlín Davidem Valůškem
18. 3. 2014 v 17°° hod. - komentovaná prohlídka výstavy a přednáška kurátorky krajské galerie Ladislavy Horňákové

Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně
Grafický kabinet ve 2. podlaží 14. budovy továrního areálu
Výstava potrvá do 23. března 2014, otevřeno denně mimo pondělí od 10 do 18 hodin.

Foto: Zdroj: www.galeriezlin.cz

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu