19.03. 2025 - 16.04. 2025
Šárka Radová - Přiznat barvu
Výstavy
Výstava české sochařky-keramičky Šárky Radové (*1949) v pražské Galerii Nová síň vznikla jako gesto afirmace aktivního života a umělecké práce v návaznosti na delší období nedobrovolného útlumu. Od roku 2019, kdy Severočeská galerie v Litoměřicích uspořádala rozsáhlou monografickou přehlídku, se jedná o první další významem a komplexitou srovnatelný projekt. Název výstavy napovídá její autobiografický přesah, zároveň však hravě problematizuje asociace čistoty, jež se nezřídka pojí s materiálem keramiky. Vybraná díla, která vznikala před více jak čtyřiceti lety i pouhé čtyři týdny nazpět, pracují s nepokrytým subjektivismem a bezprostředností umělecké reflexe. Prezentují tak oproti častějšímu nezaujatému pohledu, s nímž Radová zkoumá vzájemnost a dynamiku mezi lidmi, méně známou tvář autorky. Zde lze rozkrýt i přesah výstavy – v otázce limitů propojení vnitřního a vnějšího světa.
Příběh výstavy sleduje proměny, jež se v závislosti na osobní i společenské situovanosti autorky odehrávají v umělecké práci založeném na provázání materiálové a obsahové složky. Malé a střední formáty porcelánových, šamotových a pórovinových plastik zpodobňují lidskou figuru i surreálně rozšířené předměty denní potřeby. Do svých artefaktů Radová zapojuje také pro materiál typickou komplementaritu reprodukce a variace tím, že volnou modelaci doplňuje opakované využívání odlitků. Barva na výstavě vyniká provokativním spojením mimetické a symbolické funkce. Centrální motiv metamorfózy, jak hmoty, tak těla či věci, pak prochází jako červená nit celou tvorbou Šárky Radové a charakterizuje ji jako keramickou.
Architektura výstavy je řešená jako krajina rozptýlených, nadrozměrných abstraktních objemů, které svou podobou dětským kostkám navrací pozornost diváka k názvu výstavy.
Šárka Radová
Ak. soch. Šárka Radová náleží mezi přední představitelky české postmoderní keramiky. Od absolutoria ateliéru keramiky Otto Eckerta na VŠUP roku 1973 svůj pohled zaměřuje na mezilidské vztahy a proměny, jimiž člověk prochází skrze své jednání i v důsledku poměřování pomnožné perspektivy společnosti proti křehké individualitě. Její hlas vynikal jak v souvislostech tvorby posrpnové generace, poprvé samostatně v Galerii mladých pražského Mánesa roku 1974, tak v sousedství svých slavných rodičů Pravoslava a Jindřišky Radových, s nimiž vystavovala zejména v 80. letech. Její potvrzovaly rané soutěžní úspěchy, například stříbrná medaile z Mezinárodního bienále současné keramiky ve Vallauris z roku 1981, stejně jako účast na sympoziích v Bassanu del Grappa (IT), Siklósi (HU), Bechyni, Kahle (D) či Fupingu (CN). Šárčina oddanost keramice vedla v příležitostné spolupráci s architekty, kdy se její smysl pro kontrast a nečekanou monumentalitu na jedné straně a působnost dekorativní mnohosti detailu na druhé opakovaně spojily do hravých a vábivých realizací pro exteriéry škol a interiéry hotelů. Autorka žije a pracuje v Praze.
GALERIE NOVÁ SÍŇ
Voršilská 139/3, Praha 1
výstava trvá do 13. dubna 2025
otevřeno denně mimo pondělí 11 - 18 h
Foto: https://www.novasin.org/vystavy/sarka-radova-priznat-barvu/