30.06. 2014
Serpentine pavilon 2014
Designéři na cestách
Gallery – umělecké galerie v Kensingtongských zahradách
26.června 2014 byl otevřen již patnáctý Serpentine Gallery Pavilion.
Tato dočasná stavba bude mezi červnem až říjnem součástí Serpentine Gallery - umělecké galerie v Kensingtongských zahradách, které jsou sousedy Hyde Parku v centru Londýna. Galerie vznikla v roce 1970 na místě bývalého čajového pavilonu z roku 1934. Skládá se celkem ze dvou budov, Serpentine Gallery, a Serpentine Gallery Sackler. Stavby jsou od sebe vzdáleny pěšky pět minut a jsou spojené mostem přes jezera Serpentine, díky kterým dostala svá jména. Serpentine Gallery Sackler byla přestavěna v roce 2013, dle návrhu studia Zaha Hadid Architects. Stavba, která se otevřela veřejnosti, byla původně skladištěm střelného prachu postavená v roce 1805. Dnes zahrnuje 900 metrů čtverečních výstavního prostoru galerie, restaurace, obchodu a sociálního zázemí.
V sousedství Serpentine Gallery se každoročně staví nový pavilon. Letošní návrh a realizace je z dílny mezinárodně uznávaného chilského architekta Smiljana Radice (narozen 21. června 1965 v Santiagu). Radic absolvoval v roce 1989 architekturu na Katolické univerzitě v Chile. Roku 1995 založil vlastní studio. Pavilon je navržen a realizován ze sklolaminátových dílů montovaných k sobě a vytvářejících umělý balvan postavený na kamenných nohách.
Vypadá jako výsledek cizí civilizace nebo jako pohanské dílo na posvátném místě. Vizuálně má mít pavilon podobu jemného bílého vlákna kokonu, spočívajícího na kruhu balvanů nad travnatou mísou, jako kdyby pavouk točil velké hnízdo na vrcholu z kamenného neolitického kruhu. Fotografie jsou z doby, kdy do otevření zbývalo 8 dnů. Fotografie otevřeného pavilonu jsou převzaty z www.dezeen.com
Součástí doprovodných programů bude i performance Mariny Abramović: 512 Hours, kdy po dobu 6 dní v týdnu 8 hodin denně, bude srbská umělkyně v přímé interakci s diváky. Jedná se o performance, kterou předvedla v newyorském MoMA, v rámci výstavy její retrospektivy. Po dobu 736 hodin a 30 minut, seděla Marina Abramović na židli a setkávala se s jednotlivými diváky pouze v očním kontaktu. Jak návštěvníci popisovali, jednalo se o velice silný emotivní zážitek. Performance slavila v New Yorku veliký úspěch, není pochyb, že tomu bude tak i v Londýně.
Ing. arch. Věra Gabrielová