23.02. 2015 - 23.02. 2015
Sklizeň v Ústí byla úspěšná / fotoreport ze zimních klauzur FUD UJEP
Výstavy
Na půdě Fakulty umění a designu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem proběhla od 19. do 21. února výstava zimních klauzur studentů a my jsme byli u toho.
Na fakultě kromě otevřených dveří všech ateliérů od designu až po ateliéry Performance či Time-based médií probíhaly komentované prohlídky jak pro školy, tak pro širokou veřejnost. Studenti Kurátorských studií se ujali i dvou setkání s odbornou veřejností zaměřených na volné umění a na design. Návštěvník si mohl po prohlídce výstavy odpočinout u fair-trade kávy bistra FastFUD či zakoupit knihy a katalogy z edice fakulty.
Studenti připravení v jednotlivých ateliérech během tří dnů ochotně prezentovali své práce i projekty kolegů a po celé škole panovala pohodová atmosféra. Návštěvník si mohl prohlédnout brýle většinou tištěné 3D tiskem, které řešili studenti Produktového designu vedeného Janem Čapkem, netradiční zapracování kovu či dřeva v ateliéru Oděvního a textilního designu či návrhy křesel studentů Designu interiéru, z nichž některé pravděpodobně budou zpracované firmou Polstrin.
Ateliér Sklo aktuálně spolupracuje s firmou Preciosa a Bomma, pro kterou vznikly návrhy dárkových předmětů. Vytvořit salátovou misku na lehký letní salát bylo zadáním pro studenty ateliéru Design keramiky vedeného Antonínem Tomáškem. Některé velmi zdařilé misky mají potenciál dostat se do výroby díky firmě Český porcelán Dubí.
Ateliéry orientující se na grafickou tvorbu jsou na fakultě tři. Dva z nich, totiž Grafický design II. a Vizuální design spolu navázaly spolupráci a studenti zde zpracovali několik návrhů na fakultní časopis. Kromě grafické tvorby si tak mohli vyzkoušet i redakční činnost při psaní či vybírání textů. Ateliér Vizuálního design zpracovával navíc i návrh protézy nohy Františka Moravce, známého více jako Lou Fanánek Hagen ze skupiny Tři sestry. Ten se osobně účastnil konzultací i závěrečných obhajob a jednu protézu si vybral k finálnímu zhotovení pro své letní koncertní turné. Ateliér Grafického designu I. měl téma volnější - jedním z úkolů bylo například zpracovat libovolným způsobem tématiku ústeckého Hraničáře.
Na klauzurách bylo možné pozorovat, jak se jednotlivé ateliéry odlišně profilují. V některých bylo patrné silné osobnostní vedení, které určovalo směřování celého ateliéru, v některých byl volen spíše volnější postoj s neomezenou množinou přístupů, které mohli studenti ve svých klauzurách zvolit. Nejzajímavější byly ateliéry, kde si bylo možné všimnout spolupráce studentů z různých ateliérů na konkrétních projektech, jako byly například fakultní časopisy či některé práce v ateliéru Oděvního a textilního designu.
Lenka Kolářová
Foto: Alena Michálková