Design Cabinet CZ

11.04. 2011

Škoda Vision D a křišťálové plastiky a prismy firmy LASVIT

Novinky

Poprvé v historii automobilového průmyslu byly aplikovány do interiéru automobilu, a to vozu Škoda, skleněné křišťálové elementy.

Myšlenka prolnutí tradičního českého řemesla do zcela nového, netrpělivě očekávaného designového konceptu mladoboleslavské Škody Vision D (D jako design), slavnostně odtajněné na největším evropském autosalonu v Ženevě, vzešla přímo od tvůrce vozu a šéfdesignéra Škody Auto Jozefa Kabaně. Pod jeho vedením se pak kreativně na projektu podílela dvojice zkušených designérů - Němec Lars Kemper a slovenský designér Peter Olah.

„Sklo - průhledná čirá hmota, která se pod rukama mistrů sklářů dokáže přeměnit v magicky krásná umělecká díla, nám otevřelo možnosti jak dokonale zvýraznit čistotu designového návrhu Škoda Vision D a nastínit návštěvníkům autosalonu cestu budoucího směřování značky Škoda v příštích letech. Navíc české sklo je ve světovém měřítku zavedený pojem," uvedl šéfdesignér Škody Auto Jozef Kabaň. „Firma LASVIT, která staví na slavné tradici uměleckého řemesla sklářského s více než tisíciletou historii, nás zaujala především svým přístupem založeným na propojování řemeslné dokonalosti a tradiční rukodělné výroby s kreativitou současných českých i světových designérů promítající se v jejich moderních návrzích a designech," dodal šéfdesignér.

„Spolupráce s firmou Škoda Auto pro nás byla výzvou zkusit v našem oboru něco nového a zároveň radostí. Sklo v sobě skrývá mnohá tajemství. Dokáže si efektně pohrávat se světlem - při pohledu na tvarově dokonalé objekty naplněné světlem si člověk uchovává trvalou vzpomínku s nevšedním zážitkem, který se vryje do paměti. Proto jsme měli za cíl jediné, ukázat značku Škoda Auto a její budoucí designovou studii v tom pravém světle - maximálně podpořit její výraz a umožnit návštěvníkům stánku mladoboleslavské automobilky odnést si z prezentace značky nezapomenutelný a skutečný zážitek," dodává ke spolupráci obchodní ředitel společnosti LASVIT Aleš Stýblo.

LASVIT ve svém vzorovacím ateliéru zhotovil pro ženevský prototyp vozu Vision D křišťálová loga a broušené prismy (hranol, obvykle skleněný, rozkládající dopadající světlo), které odkazují na moderní puristický styl nového konceptu a podtrhují výjimečný design vozu. Na designové koncepci použití skla v interiéru pracoval přímo interiérový designér Škoda Auto Peter Olah. Na míru vyrobené, ručně broušené křišťálové komponenty od LASVIT jsou do vozidla instalovány v podobě dekoračních lišt a dekorace středové konzole. „Nejtěžší na celém návrhu bylo napasovat ručně broušený skleněný díl do interiéru automobilu, který je konstruovaný s přesností na desetinu milimetru, ale firma LASVIT nás ihned přesvědčila, že je právem považována za předního představitele uměleckého sklářského řemesla. Nejdříve vznikl model interiéru a následně do něj mistři brusiči ručně brousili jednotlivé křišťálové součásti tak, aby bylo dosaženo požadovaného efektu," odtajnil část příprav designér interiéru Peter Olah.

Vedle křišťálových komponentů vozu Vision D je ženevský stánek Škoda Auto zvýrazněn téměř metrovou křišťálovou plastikou, kterou společnost LASVIT zrealizovala na základě designových návrhů autorů. Celý koncept představení automobilky na ženevském autosalonu s důrazem na řemeslnou tradici českého křišťálu je ucelen unikátní kolekcí nápojového setu dvojice designérů Larse Kempera a Petra Olaha a křišťálových knižních vkladů, které byly společností LASVIT vyrobeny jako limitovaná edice pro Autosalon v Ženevě 2011. Jejich minimalistický přístup, konceptuální design a cit pro estetično v kombinaci s výbornou znalostí technologie výroby skla se umě propojily s puristickými vizemi pro návrhy budoucích modelů Škoda a světlo světa tak spatřil ojedinělý nápojový set.

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu