Design Cabinet CZ

05.12. 2013

Škola umění ve Zlíně – představení nově vycházející knihy

Recenze

Jan Rajlich PŘISTŘIŽENÁ KŘÍDLA



Brněnský malíř a grafik Jan Rajlich starší vzpomíná na studentská léta strávená na Škole
umění ve Zlíně během těžkých válečných let 1939-1945. Soukromá Baťova umělecká škola
založená Janem A. Baťou v r. 1939 měla být závodní školou, vychovávající výtvarné umělce
a návrháře pro potřeby závodů. Brutální uzavření všech českých vysokých škol německými
okupanty v listopadu 1939 poskytlo však zlínské škole možnost, aby se pokusila nabídnout
mladým adeptům umění z celého tzv. Protektorátu vzdělání na nejlepší úrovni. Do Zlína
přijížděli studovat mladí adepti umění z celého tzv. protektorátu, nejen z Moravy, ale i z Čech
a ze Slezska. Jako profesoři byli Baťou získáni vynikající představitelé českého umění jako
např. sochaři Luděk Havelka, Jiří Jaška a Vincenc Makovský, malíři a grafici Rudolf Gajdoš,
Karel Hofman, Vladimír Hroch, Josef Kousal, Eduard Milén, Jan Sládek, Richard Wiesner a
další. Na zlínské škole působila plejáda našich předních architektů - Vladimír Bouček,
Bohuslav Fuchs, František L. Gahura, Jan Vaněk, teoretici a historici umění Albert Kutal,
Václav V. Štech. Škola byla ředitelem Františkem Kadlecem vedena plně ve vysokoškolském
duchu a její program nebyl ani dodnes překonán. Ve Zlíně, na Škole umění, se zrodil
z popudu ředitele Baťových závodů MAS Bohumila Ševčíka a pod rukama Vincence
Makovského a Zdeňka Kováře český průmyslový design. Zlín má světovou prioritu
ve společné prezentaci designérského díla spolu s vynikajícími obrazy a sochami, tedy jako
plně srovnatelného díla uměleckého (V. Zlínský salon, 1940).


Autor v knize nesleduje jen vlastní studentský život s jeho neopakovatelnými zápletkami a
zábavnými příhodami, ale stejnou měrou věnuje pozornost celé atmosféře této těžké doby
pro český národ, hlavně se ovšem zabývá prostředím Baťova města - Zlína i prostředím
samotných Baťových závodů, které dokáže vylíčit na základě vlastních zkušeností a
s pronikavým pohledem umělce. Právě dnes, kdy se po létech teprve začíná připomínat
„zlínský zázrak", kdy se znovu začíná mluvit o „baťovském systému", kdy ale stále ještě není
plně doceněno v českých a zřejmě i světových poměrech zcela ojedinělé dílo geniálního
zakladatele Baťových závodů Tomáše Bati, přichází Jan Rajlich se svým autentickým a ryze
osobním vylíčením života ve Zlíně v době kulminace jeho největšího rozvoje.
Kniha PŘISTŘIŽENÁ KŘÍDLA je doprovázena řadou dobových dokumentárních fotografií a
reprodukcí a je doplněna malým slovníkem studentů, profesorů a osobností, které se
zlínskou Školou umění spolupracovali.


Publikace byla vydána ve spolupráci s Krajským úřadem Zlínského kraje a s přispěním dotace z
programu podpory designu pro malé a střední podnikatele DESIGN, jejímž poskytovatelem je Design
centrum ČR. Kniha byla dále vydána s podporou města Brna a pod záštitou primátora města Brna
Richarda Svobody.


Jan Rajlich: PŘISTŘIŽENÁ KŘÍDLA.
Pevná vazba s přebalem, formát knižního bloku 230 x 160 mm, 400 stran, 194 ilustrací z toho
22 barevných.


V grafické úpravě Jana Rajlicha ml., Odbor průmyslového designu Ústav konstruování FSI VUT
v Brně, vytiskla Tiskárna Expodata-Didot spol. s r. o., Brno-Výstaviště.


Vydalo AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM®, s. r. o. Brno,
Purkyňova 95a, 612 00 Brno-Královo Pole, tel. 541 244 189.
ISBN 80-7204-389-7
Doporučená cena 399 Kč.

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu