Design Cabinet CZ

06.05. 2010 - 06.05. 2010

Soudobá česká hromadná doprava – Ergonomie a styl designu

Workshopy a semináře

Informace o přípravě akce o komfortu cestující veřejnosti.

Víte, že za své peníze - jízdné - můžete požadovat velmi konkrétní kvalitu komfortu veřejné dopra-vy?
Slyšeli jste, že také autobusová doprava má způsob jasného třídění komfortu, kterému se většina českých dopravců vyhýbá?
Víte, že autobusová doprava má z většiny hledisek o jeden stupeň nižší komfort než vlaková?
Slyšeli jste, že v minulosti existovalo až pět tříd komfortu ve vlacích?
Víte, že veřejní čeští dopravci, kteří užívají veřejné prostředky (rozpočty a dotace), by mohli se stej-nými prostředky nabízet vyšší komfort, kdyby jej dokázali správně hodnotit?
Slyšeli jste o tom, že základními uživatelskými nedostatky většiny starých železničních vagónů ČD jsou:
velmi ztížené otevírání dveří pro nastupování a vystupování
velmi ztížené otevírání dveří mezi vagóny, které silově až 6x převyšuje únosnou míru?
dělení vagonu na bezpečnostně problematické a psychologicky nepříjemné oddíly?
po mnoha stránkách neergonomická WC
Víte, že tzv. humanizace starých vagónů ČD neodstraňuje ani jeden ze zásadních uživatelských nedostatků?

Institut informačního designu, Muzeum umění a designu Benešov, Česká ergonomická společnost, Vysoká škola uměleckoprůmyslová a občanské sdružení Posázavský pacific organizují odbornou akci Soudobá česká hromadná doprava - Ergonomie a styl designu.

Kvalitám komfortu české hromadné dopravy není odborníky věnována soustředěná pozornost. To umožňuje výrobcům i dopravcům nahrazovat skutečný komfort reklamními slogany. Veřejné peníze investované do nových a rekonstruovaných dopravních prostředků nejsou důsledně využívány ve prospěch kvality, často se výběr projektanta neřeší formou soutěže. Také publicisté, novináři jsou dezorientováni, nevědí, kde mohou odborné problémy konzultovat a plodí často povrchní či zavádějící články. V konečném důsledku na to doplácí cestující, který je ostatně v Čechách zvyklý na nekvalitu, a proto ani on nemůže být impulzem k vyšší náročnosti. Setkání by mělo klást důraz na železnici, tramvaje a autobusy, metro a letecké doprava by tvořily jen doplňkové, srovnávací téma. Přizváni budou novináři, bude-li to možné, vznikne pro ně elektronický, případně i tištěný do-kument setkání.

Posloupnost aktivit

1. Úvodní inspirační akce pro laickou veřejnost i odborníky (čtvrtek 6. května 2010 v 18 h v prostorách Muzea umění a designu Benešov u Prahy)
(před akcí mezi 16 a 17 hodinou prohlídka sbírky vagónů a ad. o.s. Posázavský pacifik ve výtopně železniční zastávka Benešov)
Přednáška Dr. L. Losose z historie a současnosti české hromadné dopravy spojené s promítáním a besedou
Promítání filmů o historii a současnosti české veřejné dopravy (zejm. režiséra a publicisty P. Fojtí-ka)
Poznámky o soudobém designu v české dopravě s promítáním (PhDr. Jiří Hulák, Národní technické muzeum)
Promítání fotografií aktuální problematiky spojené s průzkumem názorů veřejnosti (Mgr. Tomáš Fassati)
Prezentace pravidel pro hodnocení komfortu a charty práv cestujících spojené s průzkumem názorů veřejnosti
(průzkum názorů veřejnosti bude probíhat i dalšími klas. i elektron. formami a budou sbírány také názory vybraných profesionálů)

2. Malé sympozium (podzim 2010 Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze)

Setkání ergonomů, designérů, teoretiků designu, studentů, zástupců českých dopravců, odborných publicistů ad. za účelem výměny zkušeností, diskuse i komplexnějšího shromáždění odb. informací k publikování.

Obecná aktuální témata

Hodnocení komfortu autobusů pomocí mezinárodní stupnice pěti hvězdiček
Koncepce srovnávací metodiky hodnocení komfortu hromadné veřejné dopravy (3 třídy)
Existuje seriózní metoda rozlišení dvou tříd komfortu na železnici?
Metoda rozlišení tří tříd v letecké osobní dopravě
Analýza komfortu začíná a končí na nádražích, terminálech a zastávkách akcí
Negativní vliv reklamy na komfort cestování
Ergonomie informačních systémů v dopravě pro cestující
Drobnosti: bezdotyková WC v dopr. prostředcích, nejistoty a negativa klimatizace, negativní vlastnosti malých oddílů (kupé)...

Konkrétní aktuální témata

Dva typy rekonstrukce pražských tramvají T4, srovnání reality a studentských návrhů
Pražské příměstské nízkopodlažní železniční soupravy (staré a nové)
Český podíl na železniční soupravě pendolino vč. křesla pro cestující, oceněného DC ČR
Rekonstrukce vozů ČD pro rychlíky a motorové lokálky
Projekt humanizace starých vozů ČD
Rekonstrukce hlavního nádraží v Praze v širších souvislostech
Nový jednotný systém vizuální prezentace ČD (srovnání studentských prací nátěrů vagonů)
Nové pražské tramvaje (Porsche a Kotas)
Informační (ne)systém. Označení zastávek pražské hromadné dopravy

Návrh na další spolupořadatele

Národní technické muzeum (odd. designu, železniční muzeum)
Profesní sdružení českých designérů
Asociace pro komunikaci ve veřejném prostoru

Návrh dalších pozvaných

jednotliví designéři ad. projektanti
ČVUT, fakulta dopravní
VUT Brno, průmyslový design
České dráhy
Student agency
Správa železniční dopravní cesty
Dopravní podnik Praha
ROPID Praha
Atelier P. Kotase
Asociace autobusových dopravců
Karosa Vysoké Mýto
Studio Najbrt
ČSA

kontakt na pořadatele: institut.id@atlas.cz

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu