16.02. 2025 - 06.03. 2025
Soutěž na vizuální identitu Pražského hradu
Soutěže
Hlavním cílem soutěže je vytvoření nadčasového a funkčního vizuálního systému, který umožní symbolické spojení všech subjektů souvisejících s Pražským hradem, a zároveň bude respektovat jejich odlišné potřeby a funkce.
Vizuální proměnou projde značení památek v areálu Pražského hradu, grafika expozic i všech kulturních akcí, komunikace v tištěné podobě i v online prostředí, ale také prezentace Hradu směrem k odborné veřejnosti a tuzemským či zahraničním návštěvám.
„Pražský hrad má bohatou historii a řadí se mezi naše nejvýznamnější památky. Dlouhodobě se však potýká s nejednotnou, a především nedostatečnou grafickou výbavou. Nový vizuální systém má sjednotit vizuální prezentaci a zároveň být nadčasový, srozumitelný a důstojný. Hrad by měl široké veřejnosti představit nejen jako významnou českou památku, ale rovněž jako sídlo prezidenta republiky,“ vysvětluje ředitel Správy Pražského hradu Pavel Vyhnánek.
Logo Správy Pražského hradu bylo vytvořeno počátkem 90. let, do současné, a stále využívané podoby, bylo upraveno v roce 1999.
O soutěži
Podoba nové vizuální identity Pražského hradu, Kanceláře prezidenta republiky i Zámku a obory v Lánech vzejde z otevřené dvoufázové designérské soutěže. V 1. fázi soutěže jako anonymní, ve 2. fázi soutěže jako neanonymní.
Prvního kola se mohou zúčastnit všichni zájemci z oboru bez nutnosti prokazování předešlých referencí. Do druhé fáze postoupí až pět návrhů, které budou hodnoceny porotou.
Porota je složená ze zástupců vyhlašovatele a nezávislých odborníků: grafické designérky a pedagožky Kristiny Fišerové, typografa Radka Siduna, grafického designéra a zakladatele studia Side2 Tomáše Machka a grafického designéra a typografa Filipa Blažka.
Účastníci 2. fáze soutěže, kteří se neumístí na 1.–3. místě obdrží skicovné. Účastníci, kteří se umístí na 1.–3. místě obdrží odměnu a autor vítězného návrhu získá zakázku na zpracování grafického manuálu a implementaci systému.
Soutěžní podmínky jsou dostupné v tomto odkaze.
První kolo má uzávěrku 6. 3. 2025 ve 14:00. Soutěžní návrh se odevzdává v digitální podobě v datovém formátu PDF prostřednictvím online odevzdávacího formuláře dostupného níže na této webové stránce a dále v listinné podobě v řádně uzavřené, neprůhledné obálce do kanceláře Czechdesign, Vojtěšská 3,110 00 Praha 1. Podrobné informace k odevzdání soutěžních návrhů jsou uvedeny v soutěžních podmínkách.
Termíny soutěže
Čtvrtek 6. 3. 2025, 14:00 hodin termín pro odevzdání návrhů do 1. fáze soutěže
Čtvrtek 20. 3. 2025 osobní debrief s účastníky vyzvanými do 2. fáze soutěže
Středa 30. 4. 2025, 14:00 hodin termín pro odevzdání návrhů do 2. fáze soutěže
Středa 7. 5. 2025 zasedání poroty ve 2. fázi soutěže, osobní prezentace soutěžních návrhů.
V případě dotazů mohou zájemci kontaktovat manažera soutěže Dominika Janouška na emailu: dominik.janousek@czechdesign.cz, v kopii na vizualni.identita@hrad.cz. Dotazy a odpovědi účastníků budou průběžně zveřejňovány ve sdíleném dokumentu pod tímto odkazem.