14.04. 2009
Světová scéna šperku v Mnichově
Recenze
Veletrh v Mnichově konaný ve dnech 11. - 17. 3. 2009 je nejen rozsáhlou kompozicí a výstavištěm současných trendů v řemeslné výrobě v návaznosti na průmyslový design, ale i ukázkou těžké strojové techniky. Na ploše 100 000 m² se návštěvníkovi předvádí řemeslo promítnuté do současného životního stylu, řekněme jeho ideálu. Nabízí se zde stavební a výrobní materiály, bytová i zahradní architektura v návaznosti na vybavení interiéru a design ve všech jeho směrech. Ale nejen to.
...již po padesáté...
Především pavilonu současného šperku a designu, jeho soutěžím světového rozsahu a významu ve šperkařské branži, který letos slavil své 50. výročí od svého vzniku, bude věnován tento článek.
Již tradičně zde bylo k vidění nepřeberné množství uměleckých předmětů a hlavně autorských šperků. Celý projekt se svým pojetím a rozsahem vymyká z koncepce klasického veletrhu. Díky němu se totiž Mnichov v těchto dnech promění v Mekku milovníků a tvůrců šperku. Město se otevře všem nadšencům, laikům i profesionálům v oblasti šperku a designu, pro které je připraven bohatý program. Letošní slavnostní atmosféra sálala z města na každém kroku. Muzea a galerie měly otevřeno do pozdních večerních hodin a člověk mohl strávit ve společnosti lidí podobného zájmu opravdu příjemné chvíle. Na vernisážích, u sklenky vína, na přednáškách a diskuzích o materiálech, výrobních technikách nebo o filosofickém pojetí a smyslu šperku vůbec, ale také v mnichovských ulicích, kde kolemjdoucí zdobily netradiční doplňky. Zlatým bodem pak bylo nedělní setkání v pivní hale. Tady se projednávaly obchody, plánovaly výstavy a jiné kulturní i společenské akce a rozhodně nenechaly návštěvníka na tuto přátelskou atmosféru jen tak zapomenout.
Nejen v těchto dnech je k vidění expozice šperku v Museum der Moderne. Kromě šperků se v této „do ulity“ architektonicky zajímavě řešené budově nacházejí unikáty z oblasti designu, architektury, grafiky a moderní malby, které zvláště současného diváka mohou oslovit a inspirovat.
„Schmuckscene“
V roce 1959 byla výstava poprvé prezentována pod titulem „Evropský šperk a ušlechtilé přístroje“. Iniciátorem celé výstavy byl Dr. Herbert Hofmann. Při řemeslné komoře Mnichova a obyvatel horního Rakouska vznikla sekce uměleckého řemesla v Bavorsku. Herbert Hofmann, promovaný historik umění se aktivně zajímal o šperk své doby. Osobně se přátelil se šperkaři padesátých let a vedl s nimi semináře a workshopy. Jeho zájem se nesoustředil pouze na německou půdu, ale byl internacionální. Takže i první výstava šperku v roce 1959 byla na mezinárodní úrovni. V té době opravdu nadčasová forma prezentace představila výstavu odborné veřejnosti, publiku i návštěvníkům veletrhu. Nikoho nemohla nechat na pochybách, že jsou svědky založení dlouhé tradice šperku v Mnichově.
Do konce roku 1971 byl Dr. Hofmann předsedou této výstavy a na jeho památku se každoročně udílí Cena Herberta Hofmanna nejlepšímu šperkaři v kategorii „Schmuck“. Po jeho smrti převzala vedení jeho dlouholetá asistentka Ger Weber a dala výstavě současný název „Schmuckscene“.
V letech 1980-2003 nesl za výstavu odpovědnost Peter Nickel. Pod jeho vedením získala výstava svůj dnešní profil a díky jeho mnoha inovacím se oprávněně Mnichov může honosit titulem „město šperku“. Od roku 1995 spolupracuje Peter Nickel na Scéně šperku s profesorem Wolfgangem Loschem, renomovaným šperkařem, který byl odpovědný za uměleckou kvalitu soutěže. Kdo se o moderní šperk zajímá, nenechá si ujít množství informací a kontaktů, které může každoročně najít v katalogu k výstavě, a který od roku 1983 vede sám Peter Nickel. Propojil tak internacionální sít jak umělců, kteří si pokládají za čest a prestiž aktivně se účastnit na této výstavě, tak porodců, kteří každý rok zasedají a rokují o nejlepším Šperku a největším Talentu. Hlavně mladým designérům může soutěž otevřít dveře v jejich dalším uměleckém vývoji a povzbudit v jejich dalších aktivitách.
Cena Herberta Hofmanna 2009
Vítězové ceny Herberta Hofmanna 2009 jsou vybráni! Titul nejlepšího šperku za rok 2009 putuje do Vietnamu k Samu Tho Duong za jeho náhrdelníky zvané „Mrazivé", nizozemskému návrháři Beppemu Kesslerovi za jeho soubor broží s názvem „Později“ a do Německa návrháři Felixi Lindnerovi za jeho bledě zelenou brož „Matrace“.
Estetický asijský pohled čerpající z přírody v práci od Sama Tho Duonga byl jedním z klíčových důvodů, proč ho porota umístila na úplný vrchol této nejvyhledávanější soutěže designu na mezinárodní šperkařské scéně. Jeho náhrdelníky jsou vyrobeny ze stříbrné dírkované formy, z jejíž každé dírky visí perla, které v součtu vytvářejí „květ“. „Zdá se, že inspirací k tomuto dílu byl přírodní motiv – třešňová větvička obtěžkaná květy", komentovala porota, která váhala mezi dílem Sama Tho Duonga a více módním šperkem, ale nakonec ji tento náhrdelník přesvědčil svým přesahem i do jiných žánrů.
Soubor pěti broží umělce Beepa Kesslera zapůsobil lehkostí barevné estetiky. Kessler dosáhl maxima barevnou škálou kvalitních matriálů – dřevo, kámen, plast a kov – proložených v jemných nuancích. Dohromady tvoří šperk velice působivou, uměleckou kompozici. Po technické a řemeslné stránce výborně a precizně provedené. „Právě sochařská síla těchto broží je to, co je na nich tak úžasné. Tvary jsou inspirované přírodou a podmaňují si člověka strohou a přirozenou sílou.“, komentovala porota.
Brož od Felixe Lindnera, vítěze třetí ceny, byla oceněna pro svoji universálnost. Monochromní, silná a intenzivně stimulující barva jednoduchého tvaru. K pojmenování díla „Matrace“ autora vedla asociace s objekty a každodenností. „S vzrůstajícím významem otázek o definici a identifikaci tento šperk vysvětluje místo současného šperku“, taková byla slova poroty při udílení ceny.
Talente 2009
Již tradičně se hodnotilo v kategoriích šperk, sklo, keramika, textil, technika a nábytek. Po zhlédnutí celé výstavy je na místě říci, že staré pořekadlo: „Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se“, tady platí dvojnásobně. Porota skládající se ze 47 členů (za Českou republiku v ní rozhodovali Pavel Knapek a Hana Novotná z Prahy, Zdenka Laštovičková ze Železného Brodu a Vratislav Karel Novák a Ludmila Šikolová z Jablonce nad Nisou) rozhodla nakonec takto:
Dřevěným objektem nejvíce zaujal Benjamin Planitzer. U nádob s názvem „Corals“, myslím nejen mě napadla otázka. „Jak to vlastně vyrobil?“ Objekty působí velice křehce a vzdušně.
Cenu za nejlepší keramiku si převzala Japonka žíjící v Belgii Masami Yamamoto za svoji instalaci elementů – „Our element“
S trefným názvem „Trick 1-6“ si za silikonové misky odnesl cenu Seul-gi Kwon z Jižní Koreje
Do Japonska putovala cena za Ikuri Tanakou. Její dílo s názvem „Mask“ reagovalo na kreslená manga.
Cenu za nejlepší šperk si ze Spojených Států přijela převzít Coco Dunmire.
V oblasti textilu nejvíce oslovil porotu Moshe Roas z Izraele se svými třemi kolážemi „Earth Circle“.
Exempla a Meister der Moderne
Každý rok se k akci pojí také tematická výstava Exempla, kde udílí se titul Mistr moderního umění (Meister der Moderne), kterému je věnován centrální výstavní prostor v sekci „Schmuck“. Mistrem pro rok 2009 se stal Gerd Rothmann. Určitě je to prestižní ocenění a velkou poctou je i to, že tento titul zavazuje k mecenášství celé akce a přípravě té další.
Obsah výstavy Exempla se každý rok obměňuje. Loni to byl ornament, letos zněla celá hala rozličnými ručně vyráběnými hudebními nástroji. Na vlastní oči jste mohli vidět, jak před vámi vznikají housle, trouby, trubky, bubny i bicí; každý se mohl přesvědčit, kolik je zapotřebí lásky a trpělivosti k tomu, aby Vás pak vyluzený zvuk chytil za srdce.
A závěrem? Doporučuji všem. Kdo si totiž jednou tuto netradiční společenskou událost v uměleckém světě nenechá ujít, každým rokem se v březnu do Mnichova rád vrací...
Tereza Svobodová