19.12. 2017
Tereza Švolíková_Rozhovor v rámci Národní ceny za studentský design 2017
rozhovory
Tereza Švolíková z Fakulty designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity v Plzni získala za projekt Prádlo jako nejintimnější část šatníku ocenění Dobrý studentský design.
Terezo, kolekce prádla „Prádlo jako nejintimnější část šatníku“ je velmi intimní a vychází z Vašich zážitků. Můžete nastínit, jak se to promítá do Vaší kolekce?
Intuitivně jsem se inspirovala vjemy ze zážitků, které jsem v rámci období v průběhu práce zažila. Například mě zaujala situace, kdy se při jedné příležitosti kamarád pokreslil propiskou a na nátělník, který si na sebe potom oblékl, se mu celá kresba nechtěně zrubu obtiskla. Začala jsem se zabývat vztahem člověka ke spodnímu prádlu. Obtiskujeme do něj své tělo a zanecháváme v něm svou stopu. Tento motiv jsem později použila v jako ústřední prvek kolekce.
Vycházela jsem také z banálních situací, se kterými jsem se setkala například v prádelně, kde jsem občas pracovala. Spodní prádlo nosíme přímo na těle, proto je velmi osobní, jsme na něj hákliví a pečujeme o něj se zvláštní starostlivostí. Tričko pověšené na prádelní šňůře za kolíčky se pod tíhou vodou nasáklého materiálu vyvěsí a na ramenou zůstanou nechtěná vytahaná místa. Prádlo se po šňůře sesune, v ohybu se látka nakrabatí, uschne a už se jen tak nenarovná. Na základě toho jsem vytvořila několik dekorativních technik, které vycházejí z přirozených vlastností použitých materiálů.
Pracujete s motivem otisku lidského těla na látku. Jaký vliv na vznik prádla měli osobnosti jako Adriena Šimotová nebo Yves Klein, které zmiňujete jako inspiraci?
Právě již zmíněný nechtěný otisk zrubu nátělníku mi připomněl malby Adrieny Šimotové, která se otiskem lidského těla v různých podobách zabývala. Podstatou její práce je zkoumání existence a zániku živého člověka. Následovaly asociace jako Turínské roucho a Antrophometries od Yvese Kleina. Byl to takový můstek, který mi pomohl najít souvislosti a vytvořit celek. Někdo uctívá oblečení slavné osobnosti, někdo má zálibu v použitém spodním prádle. Bizarnost současné společnosti zplodila automaty, ve kterých je možné koupit použité kalhotky. V Asii takové věci evidentně nejsou tabu. V někom to možná vzbuzuje nechuť, ale zároveň to vidím jako velmi zajímavé.
Tuto kolekci považujete za startovní pro Vaši módní značku. Co plánujete dále?
Toto byla to moje diplomová kolekce na téma „Moje značka“. Momentálně pracuji mimo jiné na malé prádlové sérii produktů, které na moji diplomku navazují a by měli být v dohledné době v menším počtu kusů prodejné.
Autor: Kateřina Kostková.