14.02. 2011
THE BEST OF... zážitek z prezentace CGD 2010
Recenze
Každoročně rozhoduje 53 akademiků – historiků umění a designu, kurátorů a novinářů o udělení cen v osmi kategoriích, nad jejichž vymezením již několik let probíhá interní diskuze. Kupodivu se letošní prezentace z předchozích až bombastických show se silným nádechem chtěné dekadence přelomila v noblesu s mediálně žádaným, zkušeným Markem Ebenem. Díky jeho přičinění se dříve nevázané show designérského snažení náhle ocitla v jiné poloze.
Příjezd moderátora na Vespě uvedl italskou atmosféru večera dále podpořenou Ebenovymi odlehčeně vtipnými rozhovory na téma design s pozvanými aktéry velkého světa.Ti předávali ceny vítězům. Odzbrojující upřímnost ministra kultury Jiřího Bessera, který netušil proč vlastně předává Cenu Designér roku za svůj úřad vzbudila salvu smíchu za pěkný komediální zážitek. A to byl pro pobavení publika pouhý začátek v řadě dalších komických situací. Neboť provázanost oboru DESIGN se sympatickým světákem a rybářem JakubemVágnerem, oblíbenou herečkou Miluškou Šafránkovou a řadou dalších hvězdiček z oblasti showbyznysu a snad i sportu se jevila jako velká psina.Vrchol večera zajistil Marek Eben ve scénce, kdy zaměnil úředníka ministerstva obchodu a průmyslu za jakéhosi sportovce, kterého notabene učinil mistrem světa. Exkluzivní výběr prominentů večera, organizačně zajištěný vysoce schopnou dvojicí, mediální ředitelkou Janou Zielinski a kreativním ředitelem Jiřím Mackem, byl většinou mimo mísu. Ovšem nejzábavnější vyhodnocení se událo v kategorii Obchod roku, kterou, kupodivu vyhrála pražská exkluzivní a teprve půl roku mladá galerie Křehký. Pomineme-li šťastný údiv majitelů galerie Křehký, paní Jany Zielinski a jejího kolegy Jiřího Macka, ano, organizátorů večera při přebírání ceny, nelze než před nimi smeknout! Jejich strategická schopnost prezentace je obdivuhodná a nepřehlédnutelná. O to více, že se paní Jana při přebírání ceny roztomile podivila nad neschopností Akademiků najít rozdíl mezi obchodem a galerií, byť prodejní... Věříme, že se nyní o tento výstavní prostor budou drát již před léty Akademií ocenění designéři, jejichž jména se kupodivu v návrzích některých Akademiků stále opakují. Není žádným tajemstvím,že tato skupina spřátelených a více talentovaných designérů je prezentovaná i v zahraničí jako jediný výkvět designu v Čechách. A to jen lehce víříme vody v malém českém rybníčku, kde se všichni znají a navzájem soupeří o zakázky a investory. Mladá designérská generace nemá zbytí a musí usilovat o možnost se prezentovat a prodávat své báječné, převážně rukodělné výrobky pro luxusní, psychedelicky laděné interiéry horních deseti tisíc. Neboť jen ti si jejich nákup mohou finančně dovolit. Čím výstřednější, tím lepší a nevadí, že většina z předmětů nejsou ani inspirativní ani krásné, natož použitelné a mnohé z nich se pohybují na hranici exkluzivního kýče. Jejich tvůrci chtějí být naprosto svébytní a originální a odlišní na poli českého designu, dříve označovaném jako užité umění. Cena Objev roku pro Jana Plecháče za drátěné objekty Icons je jen potvrzením předchozích úvah. A nyní fakta.
Za zpracování historie českého designu oblasti užitého umění a kvalitní práce dřívějších tvůrců byla do Síně slávy správně uvedena kunsthistorička Alena Adlerová, která je v této oblasti historie uznávanou osobností. Škoda, že pro svou déle trvající nemoc nemohla okomentovat některé tvůrčí výsledky nominovaných designérů. Velmi radostné je vítězství kvalitní práce Ester Havlové jako Fotografky roku, kolekce Hany Zárubové v kategorii Oděvní designér, Roberta V. Nováka jako nejlepšího Grafického designéra. Dokonce česká průmyslová firma TON s bohatou kvalitní historií výrobků byla oceněna za nové výrobky, vzniklé ve spolupráci s domácími designéry. A to jsme u elegantních dřevěných a snad i funkčních sáněk Studia Olgoj Chorchoj, které letos „konečně" (ironické? zvolání Jana Němečka při přebírání ocenění) získali prestižní ceny. Jsou tedy nejen Designéry roku, nýbrž i Grand designéry - tedy nejlepšími v tomto oboru, což osvědčili i v předchozích letech, nejen jako tvůrci výpravných vtipných scén a výstav přehlídek CGD.
Závěrečná slova Marka Ebena „...tak máme tu besídku šťastně za sebou..." perfektně uzavřela letošní předávání cen, světově nazvaným The best of..., ale vlastně nejlepší z čeho? S přehlídkou nominovaných designérů a vítězi jednotlivých kategorií se můžete seznámit v katalogu The best of.
A doporučuji všem designérům k prostudování připravované komplexní dvousvazkové dílo o historii českého designu, které vydává UPM s finanční podporou Ministerstva kultury.
Johanna Pauly