26.02. 2010
The future is here now, let’s try to get organized now!
Recenze
"Memphis is like a very strong drug. You cannot take too much. I don't think anyone should put only Memphis around: It's like eating only cake." Ettore Sottsass v roce 1986 pro Chicago Tribune
Pojem "Memphis" označuje mj. italské umělecké hnutí osmdesátých let. Rozličnou skupinu mladých designérů a architektů svedl dohromady muž libozvučného jména Ettore Sottsass, sám významný designér a architekt (na poli designu známý již z šedesátých let svou spoluprací s firmou Olivetti). Hnutí trvalo pouhých osm let - od roku 1980 do roku 1988, kdy bylo rozpuštěno. Skupina s invencí sobě vlastní zaujala opozici oproti tzv. "good designu", unylým tmavým produktům typickým pro sedmdesátá léta. Přestože z dnešního pohledu lze produkci z dílny Memphis snadno dešifrovat jako "osumdesátky", právě na počátku osmdesátých let šlo doslova o zjevení.
Známý módní návrhář současnosti Karl Lagerfeld považuje Ettora Sottsasse, zakladatele legendární skupiny, za designérského génia 20. století. Jeho dojem nevychází z osobních preferencí; Sottsass z designu učinil skutečně módní záležitost, jím navržené výrobky se ve své době staly ikonami. (Jedním z příkladů může být psací stroj "Valentine", který se vymanil ze sféry kancelářského vybavení a stal se součástí populární kultury.) Nakolik byl obdiv k Sottsassovým produktům dán jeho "humanisticky" funkcionalistickým přístupem či jeho vyhlášenou pílí, se můžeme dohadovat.
Podobně jako předměty navržené Sottsassem, i produkty skupiny Memphis oplývají barvami a tvarovou rozmanitostí - ať už se jedná o nábytek, sklo a porcelán či dekorativní předměty. Vyjadřují smysl pro humor svých tvůrců (jmenujme např. Petera Shira, Masanori Umedu či Michele de Lucchi), nedbají na funkčnost, srší originalitou. Sám Ettore kdesi prohlásil, že ve svých dílech nežertuje; práci bral vždy velmi vážně. Ani o ostatních uměleckých členech skupiny Memhis se nedá říct, že by byli povrchní. Naopak. Jejich práce odráží inteligentní přístup, smysl pro humor, ironii, prostorovou provokativnost, kreativitu a bezuzdnou hravost.
Skupina Memphis ve všech ohledech splňovala definici slova "postmoderní". Její příslušníci různého původu se inspirovali kýčem, vycházeli z idejí pop artu a art deca. Používali rozličných (laciných) materiálů, zářivých barev, nezvyklých tvarů a neobvyklých kombinací všeho dohromady, což samo o sobě znamenalo "revoluci": vymezili se v ostrém protikladu k akademickému designu. Tato jedinečnost přístupu učinila ze skupiny Memphis významný zdroj inspirace pro nadcházející designérské generace. Za zásadní pro svou tvorbu ji považuje např. populární Philippe Starck, minimalistický Jasper Morrison či amorfní Marc Newson - tvůrčí různorodost designérů, kteří se hnutím Memphis nechali ovlivnit, ilustruje ohromný rozsah a dopad tvůrčí náplně italské hvězdy osmdesátých let.
Výstava s názvem Memhis Blues, trefně využívající původu pojmenování skupiny (a sice názvu písně Boba Dylana "Stuck inside of Mobile with the Memphis Blues again"), proběhla v londýnském muzeu designu na přelomu let 2001 a 2002. Nabídla reprezentativní rekapitulaci tvorby jedinečného uskupení, které skoncovalo s formální, konformní produkcí designu předchozích let a nastolilo naprostou výrazovou svobodu tvorby.
Tereza Lapáčková
Zdroj: boomdesign z 2.2.2010