Design Cabinet CZ

04.10. 2019

Tomáš Havel _Rozhovor v rámci Národní ceny za studentský design 2019

rozhovory

Jak bys sám sebe charakterizoval?

TH Možná jako optimistu, který má na všechno někdy až moc času.

Co pro tebe znamená umění a design?

TH To se neustále mění. Každý týden něco trochu nového. Poslední dobou je to pro mě ze všeho nejvíc duševní útočiště.

Co považuješ doposud za svůj největší úspěch?

TH Svatbu. Jinak asi právě svůj projekt Florence (diplomovou práci). Že se jeden z dvaceti kusů podařil a že ho bylo možné dotáhnout do konce. Byla to velká a cenná zkušenost, a to jak studentsky/profesně, tak lidsky. A od začátku to byla taková srdcovka, těšil jsem se, až si na ni zahraju.

Co plánuješ do budoucna a jaký je tvůj cíl ve vlastní tvorbě?

TH Plánů bych měl vždycky kopec, ale nechávám je v hlavě tak dlouho, až mi nakonec žádný není dost dobrý na to, abych se do něj pustil. Netrvám nutně jen na vlastní tvorbě. Po světě chodí spousta lidí s dobrými nápady a tak by se mi líbilo být i třeba něčeho součástí, povzbuzovat se v hledání smysluplné tvorby s dalšími a snažit se přidat svou ruku k dílu. Kromě toho bych se mohl vracet i ke svým starším projektům a snažit se je dělat trochu jinak a lépe.

Kdybys vyhrál Národní cenu za studentský design, co by to pro tebe znamenalo?

TH Prohrál bych sázku, ale měl bych z toho radost. Určitě by mě to povzbudilo, dodalo elán a třeba i trochu jistoty do budoucna. Kdo ví, jaké příležitosti výhra skrývá.

Proč ses rozhodl studovat design v Ateliéru prof. Jana Fišera na ČVUT?

TH Během studia jsme mohli postupně vystřídat až pět ateliérů, ale je pravda, že většinu semestrů jsem strávil v ateliéru Fišer/Nezpěváková. Líbila se mi zadání, vyhovovalo mi vedení, režim ateliéru, nálada, která v něm panovala, a měli jsme fajn kolektiv.

Do soutěže ses přihlásil se strunným nástrojem Florence, který je převážně vyroben z porcelánu. V čem je porcelán výhodný nebo naopak nevýhodný, když ho použiješ jako hlavní materiál pro hudební nástroj?

TH Celý projekt byl takový experiment, kdy jsem se snažil na tuto otázku odpovědět. Po přežahu porcelán krásně zvoní a pokud je dostatečně tenký, tak se dokáže i po ostrém výpalu rozechvět a dobře zesilovat zvuk strun. Nevýhodou je, že vyrábět nástroj větších rozměrů je zdlouhavý proces a porcelán má své limity. Těžko by dokázal konkurovat tradičním materiálům, ale nabízí unikátní zvuk, který věřím, že může některé muzikanty oslovit. Na nich by pak koneckonců bylo posoudit, jaké jsou kvality strunného nástroje z porcelánu. Myslím, že potenciál by měl.

Děkuji za rozhovor.

Andrea Vaňourková

Připojené obrázky

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu