Design Cabinet CZ

02.05. 2023 - 12.01. 2024

Tradice netradičně: Přírodní pletiva

Výstavy

Slovenský ÚĽUV představuje v roce 2023 ve svých celoročních aktivitách přírodní pletiva zastoupená v tradičním i současném řemesle a designu. Ambicí nové výstavy v bratislavské Galerii ÚĽUV, která pokračuje ve výstavním cyklu Tradícia netradične, je ukázat návštěvníkům různorodost a funkcionalitu děl mistrů výrobců, designérů i studentů. Výstava potrvá do 24. ledna 2024.

Prostřednictvím fascinujících předmětů ze soukromých sbírek i z depozitářů muzeí vyniká synergie mezi těmi, kteří zachovávají pletení z přírodních materiálů i pro další generace.

Košíkářství jako volná forma pletení patří k nejstarším řemeslům. Využívali ho původní kultury na všech obydlených kontinentech a technologicky i surovinově se zachovalo v téměř nezměněné podobě dodnes. Přírodní pletiva představovala v předindustriální době a před objevením alternativních materiálů ve 20. století důležitý snadno dostupný a rychle obnovitelný materiál. Spolu s hlínou, dřevem a částečně i kovem tvořily často jedinou materiálovou základnu pro domáckou výrobu každodenních užitkových, dekorativních i symbolických předmětů (koše, pomlázky, vánoční, velikonoční, sklizňová výzdoba, ptačí budky atd.). V jednotlivých částech Slovenska se využíval téměř každý dostupný lokální materiál vhodný k pletení. Dominovalo proutí, sláma a štípané luby. V menší míře se zpracovávalo kukuřičné šupolí, pálka bahenní, případně kořínky a lýko. „Při koncipování výstavních celků v jednotlivých galerijních místnostech nehrál důležitou roli jen sortiment pletených produktů, ale i povaha pletařského materiálu. Co se týče sortimentu, ten sestává v převážné většině z košů a nádob, případně oplétaných nádob různých velikostí a tvarů. Během vývoje košikářského řemesla se postupně definovaly určité vzory pro užitkové předměty, jejichž tvar a funkci rozvíjely celé generace anonymních řemeslníků evolučním způsobem téměř k dokonalosti. Na rozvoj individuálního stylu a kreativního projevu však nebyl takový prostor jako u jiných řemesel, například při hrnčířství nebo výrobě ze dřeva, kde se mohl řemeslník tvořivě projevit ve výzdobných prvcích. Důležitější byla praktická funkce. Koš musel být pevný, trvanlivý a lehký na přenášení. Tomu bylo podřízeno všechno ostatní. A možná i proto se postupně vyprofilovaly krásné, čisté, organické a účelné tvary,“ popisuje problematiku kurátor výstavy prof. Tibor Uhrín.

Důležitou oblast výrobků z přírodních pletiv představují předměty z proutí a lubů. Téměř výhradně používané vrbové proutí a štípané luby z lísky. Ale například i z dubu mají jako dřeviny ve výsledku mnohem větší pevnost a trvanlivost než ostatní přírodní pletiva. V kombinaci s jinými materiály, zejména s masivním dřevem, případně kovovou konstrukcí, dávají větší prostor pro tvorbu užitkových objektů, například jako součást nábytku, drobné architektury, plotů, koňských vozů, plavidel a podobně.

V expozici jsou proto nejpočetněji zastoupeny designérské přesahy právě z těchto materiálů – interpretace řemesla v nábytku, svítidlech, proutěných předmětech a objektech z dřevěných lubů od různých profesionálních designérů a studentů. Významným impulsem na tento kreativní aktualizovaný pohled byla systematická podpora tvůrců ÚĽUV už od jeho vzniku v roce 1945, která akcelerovala od roku 2000 pořádáním soutěže Kruhy na vodě a vytvářením podmínek pro spolupráci vysokých a středních uměleckých škol s výrobci.

Košíkářskou specialitou je pletení z kořínků. Košíky z tohoto materiálu jsou mimořádně pevné a houževnaté. Další pletařský materiál typický pro naše prostředí - sláma, vyžaduje také zvláštní přístup. Musí se spojovat do svazků, které se následně sešívají jiným přírodním materiálem například štípanými kořínky či pruty.

Sláma zase byla pro své výborné tepelně-izolační vlastnosti vhodná jako krytina obytných i hospodářských budov, vyplňovaly se jí slamníky do postelí, vyplétaly sedadla a lůžka. Běžně se používala k výrobě včelích úlů, košů, zásobnic na obilí a potraviny v různých tvarech a velikostech. Ty tvoří nejvýznamnější kolekci výstavy.

Raritním je naopak sortiment módních doplňků. „Obohacením expozice jsou ukázky vyplétaného ohýbaného nábytku fabriky Thonet z muzea TON v Bystřici pod Hostýnem, které se dotýkají i naší historie. Symbolizují přechod od řemeslné produkce ke strojní velkovýrobě v 19. století,“ říká Tibor Uhrín. „Představují efektivní průmyslovou výrobu s podílem ruční řemeslné práce, jsou ranou ukázkou nastupujícího průmyslového designu a nových technologií.“

Aktuální výzvou je podpora segmentu pletení z přírodních materiálů prostřednictvím designu. Košíkářské technologie poskytují prostor i pro rozvíjení tvarosloví tradičních výrobků.

ÚĽUV v roce 2021 znovuobnovil činnost Otevřeného ateliéru, místa určeného k výměně zkušeností mistrů výrobců a designérů. Také inspirace ze zahraničí, kde se vystudovaní designéři věnují pletení z přírodních pletiv a organizování

Více informací v příloze a na Tradícia netradične: Prírodné pletivá - ÚĽUV (uluv.sk)

Galérii ÚĽUV, Obchodná ulica 64, Bratislava, Slovensko.

Připojené obrázky

Připojené soubory

Naši partneři:

  • Slovenské centrum dizajnu