09.12. 2009
Trendy veletrhu Heimtextil 2010/2011
Recenze
UNI[RE]VERSE je odpovědí na universálnost Formulované trendy vedou ze současnosti do budoucnosti: Futurustic – Temptation – Hypernature – Intuition Kniha trendů vedoucích ze současnosti do budoucnosti propojuje ekonomické perspektivy a kreativní zpracování
Trendy veletrhu Heimtextil byly představeny šest měsíců před zahájením veletrhu a naznačují aktuální trendy bytového textilu a textilu pro veřejný sektor pro příštích 18 měsíců. Mezinárodní specializovaný veletrh klade svou analýzou trendů zvláštní důraz na oblast designu a dekorace. A tak Heimtextil jako každý rok znovu dostojí své roli vůdčího veletrhu bytového textilu a textilu pro veřejný sektor (kanceláře, hotely a restaurace, nemocnice a interiéry dopravních prostředků). Trendy veletrhu Heimtextil 2010/11 vytvořili členové mezinárodního týmu Trendtables. Pocházejí z Japonska, Velké Britanie, Nizozemí, Francie, Německa a letos poprvé i ze Švédska. Aktuální trend 2010/2011 prezentuje Mayouri Sengchanh z pařížské firmy Stilbüro Carlin International. Mayouri Sengchanh letos odpovídá za koncepční vývoj a ztvárnění Knihy trendů a za realizaci formulovaných trendů formou prezentace na nadcházejícím lednovém veletrhu Heimtextil. Aktuální Trend Book je pozoruhodný i obsahem jednotlivých trendových směrů. Poprvé vzniká „marketing decoding“, který předvádí realizaci jednotlivých trendů v reálném obchodním světě a usnadňuje jejich uvedení na trh. Kromě toho nabízí barevnice v praktických vyjímatelných obalech a podněty pro Interior Setting. Členové týmu Trendtable vytvořili pro sezonu 2010/11 trendové univerzum protikladů a rozporů. Čtyři směry stylů: Futurustic, Temptation, Hypernature a Intuition se zaměřují na ekologicky udržitelný luxus, tradici a modernu, přírodu a inovaci a spontánní kreativitu. Novinkou je i rozdělení všech čtyř trendových směrů pro novou sezonu vždy na další tři témata, což umožní jejich názornější realizaci pro trh. 1. Futurustic prezentuje prostotu s vysokými kvalitativními nároky Textilní odvětví se nejpozději v roce 2005 při příležitosti vydání zprávy World Wide Fund for Nature (WWF) rozhodlo, že o zdroje na Zemi je nutné pečovat a chránit je. To se od roku 2007, kdy se konal Ethical Fashionweek, odráží i v trendových proudech. Trendový směr Futurustic na tuto tradici navazuje a rafinovaně se soustředí se na prvky autenticity a ekologické myšlenky. Futurustic se esteticky koncentruje na detaily, jemnou síťovinu, nadýchaný objem a na přírodní a zemité barvy. Téma Refined roots se vyznačuje nepravidelnými strukturami jako v přírodě – „návrat ke kořenům“ v moderním pojetí. Lesstravagance ukazuje, že méně bývá více, a využívá prvotřídní, ale prosté materiály. Takzvaný eko luxus se zde projevuje v kombinaci hladkých a jednoduchých stylových variant s elementárními prvky extravagance. Třetí téma Infinite time je kombinací surových a jemných materiálů. Interior Setting zrcadlí nadčasový komfort s uklidňující silou a rustikální důvěru v budoucnost. 2. Temptation vytváří soukromou sféru z tradice a moderny Temptation má v dobách technologií, internetu a společenského života oslovit smysly. Zatímco člověk je stále více propojován s okolním světem, sílí touha po soukromí a hledání vnitřních hodnot. Nadčasové formy se doplňují novými překvapivými prvky a interpretují se klasickými tvary. Vytoužené soukromí se v interiérovém designu projevuje mini salonky připomínajícími kokony. Pracuje se se „zakázanými“ barvami, jako například s absintovými tóny nebo odstíny červeného vína. Jedním z témat Temptation je Intimate sphere, kde se pro moderní potahy přejímá opotřebený vzhled. Irresistible staging s velkou radostí staví na hlavu vztah mezi starým a novým, originálem a kopií, čímž vytváří tajemnou atmosféru fantazie. Zdánlivě neslučitelné materiály, jako například transparentní barevný plast a klasické bordury a tkalouny dokazují znovuobjevenou svobodu kreativity. Digital classics smývá hranice mezi realitou a virtuálním světem a prezentuje putování mezi fantazií a skutečností. Klasické prvky interpretuje po novu a využívá nadčasové prvky. 3. Hypernature přenáší svěžest přírody do velkoměsta Svěží a urbanistické barvy se kombinují s odstíny smogu. Síla a energie přicházejí do městského života zcela novým způsobem a vytvářejí harmonii mezi smyslností a inovací. Hypernature staví na transparentních materiálech z přírodních tkanin, například ze sóje a bambusu. Beneficial innovations propůjčuje spíše moderním a racionálním prvkům výšivkami tón v tónu nádech tepla, a tak je nejen smyslný, ale i rafinovaný. Symbióza s přírodou se v tématu Organotech projevuje nádechem svěžesti. Hybridní materiály přinášejí do zařízení více poezie a vytvářejí stínové efekty překrýváním látek a světla. Kreace z měkkých, svítivých světelných útvarů, vrstev a jemných mámení smyslů charakterizuje téma Layering reality: soustředí se na sblížení reality s poezií. 4. Intuition: Exploze dobré nálady a pestrých barev V současných krizových dobách se znovu nově prosazuje kreativita. Pestré, aktuální barvy ukazují spontánní kreativitu – různé vzory různých kultur mluví univerzálním jazykem. Intuitivní geografie překvapuje formou a barvou a kombinuje plastičnost s intenzivními materiály. Svoboda a spontánnost se v Impulsive creativity projevují výraznými barvami a naivními obrázkovými vzory – vzniká dynamická architektura. Tématu Graphic fascination vdechuje život funkcionalita. Tisky a tartany si pohrávají s tvary a přinášejí dobrou náladu do kreativního domova. Stejně bohaté na kontrasty je i téma Magic simplicity, které vnáší spontánní optimismus do interiérů a kombinuje svítivé barvy s neutrálními tóny. Více informací na www.messefrankfurt.cz, www.heimtextil.messefrankfurt.com